Gå til innhold

god alt-i-ett objektiv/veske?

Anbefalte innlegg

er Dette et bra objektiv for alt-i-et? tenke på autofokus, IS og praktiske ting.

eller greier jeg meg med dette som er mye billigere...

eller er det noen bedre som ikke er dyrere.. det bør være fra 18mm videvinkel...

og ett ekstra spørsmål.. sier de fleste Linse eller Objektiv-??

Endret av -Sevve-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste sier linse, men det riktige er objektiv.

Skal du ha en alt-i-et-zoom, så er nok den Tamronen muligens det beste alternativet.

Vær oppmerksom på at det må inngås veldig mange kompromisser for å få et såpass stort brennviddeomfang i et objektiv som er på størrelsen med bra normalzoomer (17/18-50/55mm).

Lysstyrke/blender går det kraftig utover. Å fotografere med f6.3 på 270mm håndholdt krever godt dagslys. Skal ikke mange skyene til før autofokusen begynner å krangle og lukkertidene blir for lange.

Et annet problem er fortegning. Å optimalisere et objektiv til å tegne like godt på 18mm og 270mm er utopi. Slike superzoomer er gjerne best i "mellomregisteret". Som f.eks. 40-120mm.

Dersom du kan leve med disse svakhetene (det er det mange amatører som kan), så er nok dette objektivet det rette for deg. Dersom du derimot har litt ambisjoner utover generell fotografering, og er interessert i å ha et objektiv som på sikt ikke vil hemme deg og dine resultater, så bør du dele opp dette brennviddespennet i 2-3 objektiver.

Hvis du skulle velge Tamron'en, så vil jeg sårt anbefale deg å supplere med et fastobjektiv med god lysstyrke i det zoomområdet du bruker mest. Gjerne i normalområdet (rundt 30mm) for innendørsbilder.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Tungt vektmessig, et slikt objektiv hadde sannsynligvis bestått av veldig mange linse-elementer/ha en så avansert konstruksjon at vekten ville blitt et problem mht. håndterlighet. Du har jo et par greie alternativer som går fra 18-200 også.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Generelt sett finnes ingen gode alt-i-ett objektiv. Det går alltid på bekostning av kvalitet. For å få optimal kvalitet er det smart å gå for vidvinkel zoom, normal zoom og tele zoom (eventuelt fast optikk for disse områdene). Da får man optimal kvalitet gjennom hele området, straffen er at man må bytte objektiv av og til (noe som ikke er veldig mye arbeid).

Lenke til kommentar
Tungt vektmessig, et slikt objektiv hadde sannsynligvis bestått av veldig mange linse-elementer/ha en så avansert konstruksjon at vekten ville blitt et problem mht. håndterlighet. Du har jo et par greie alternativer som går fra 18-200 også.

okei.. trudde det var et eget ord i foto...

Endret av -Sevve-
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først et Sigma 18-200 objektiv som jeg absolutt ikke var fonøyd med, mye og ujevn CA dårlig skarphet og farger, på grunn av en feil på det ble det returnert.

Kjøpte i stedet en Sony 18-250 som er den samme som Tamron 18-250 forgjengeren til 18-270. Jeg ble positivt overasket over kvaliteten både på objektiv selv om det er i plast og bilder.

Så er du klar over begrensningene og fordelene i et slik objektiv kan jeg annbefale Tamron'en. Autofokusen virker fint på mitt kamera(Sony A300) på full tele innendørs i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Ser du blir anbefalt å dele opp zoomomfanget mellom flere linser og det er det god grunn til å gjøre.. Du bruker flere kroner på det, bruker mer tid på å bytte linser, men får mye bedre og friskere farger på bildet. Skarpheten blir også bedre.

Men siden du spør om alt-i-ett-objektiv så ville jeg sjekket tester som ligger ute på nettet. Har du gjort det? Tror i utgangspunktet at om du går bort fra den billigste klassen og absolutt vil ha en linse som går over et større brennviddeomfang så blir du fornøyd uansett.. Etter som jeg skjønner er du amatør, og da er det et godt sted å starte. Så finner du ut om du vil bruke mer penger på det i ettertid, og heller bytte ut objektivene da, eller supplere med bedre objektiver innenfor deler av zoomomfanget.

Jeg har ikke peiling på objektivene du nevner, men anbefaler at du først finner deg en maxpris du kan leve med, finner alternativer på nettet, og begynner å kikke igjennom tester på nettet. Begynn høyest i pris og jobb deg nedover og noter deg de du synes virker alrighte og velg ett;) Tror ikke du tar feil.

Mange på forumet her er enten sterkt for eller sterkt imot samme objektiv, og det er ikke alltid like lett å gjøre seg klok på svarene du får. Derfor er din egen bedømmelse den viktigste, og til syvende og sist avgjørende.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Canon-objektivet du linker til (Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS) har jeg fått testet så smått, og er så langt det desidert beste alternativet jeg har fått prøvd for en allaround zoom/reiseobjektiv. Les forøvrig test på the-digital-picture, som også konkluderer med at dette er et godt kompromiss når man først skal dekke så mye brennvidde i ett objektiv.

Lenke til kommentar
Canon-objektivet du linker til (Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS) har jeg fått testet så smått, og er så langt det desidert beste alternativet jeg har fått prøvd for en allaround zoom/reiseobjektiv. Les forøvrig test på the-digital-picture, som også konkluderer med at dette er et godt kompromiss når man først skal dekke så mye brennvidde i ett objektiv.

Det er det man må være klar over, at det er et kompromiss. Men hvis objektivet fungerer som det skal, så blir det bilder man kan leve med.

Det jeg skulle gjerne ha sett ,var en litt detaljert test av Sigma 18-125mm OS; den burde i teorien være bedre optisk. Og 125mm rekker lengre enn man tror.

Tom

Lenke til kommentar

Det er det man må være klar over, at det er et kompromiss. Men hvis objektivet fungerer som det skal, så blir det bilder man kan leve med.

Det jeg skulle gjerne ha sett ,var en litt detaljert test av Sigma 18-125mm OS; den burde i teorien være bedre optisk. Og 125mm rekker lengre enn man tror.

Tom

Er igjen enig, burde kanskje uthevet at det er snakk om et kompromiss, men igjen; hvis det ikke hadde vært det hadde vi jo alle løpt rundt med objektiver med brennvidder fra 10-500mm, så det kan vel sies å være en underliggende sannhet :)

Sigma'en ser spennende ut ja, absolutt. Kortere brennvidde tilsier jo i teorien at den yter bedre, og som du selv er inne på gir økningen i brennvidde mindre og mindre i praksis jo høyere opp du skal. Det er i denne sammenheng fristende å anbefale at man deler opp området fra 100mm og utover i flere (2) dedikerte objektiver, men da føler jeg vi er enda lenger utenfor emnet tråden var ment å ta for seg; nemlig et godt all-around objektiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...