Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nyinstallert Ubuntu, slettet Windows bootmngr

Anbefalte innlegg

Heisann og god morgen :)

Satt og fiklet litt i går og etter at den forrige harddisken min røk under TG, så bestemte jeg meg for å legge inn ubuntu på min stasjonære maskin på en ny disk.

Gjorde da det, og har aldri før opplevd at GRUB ikke har funnet windows installasjoner, men det er jo alle kjent at linux må installeres sist for å gjøre det enkelt.

Jeg kjører Windows 7 og Ubuntu 9.04, men før har jeg ikke hatt noe problem hvis windows ikke ble oppdaget i GRUB, da gikk jeg bare i BIOS og valgte disken windows ligger på for å boote med den.

Saken er nå at når jeg velger den disken får jeg bare "Bootmngr is missing. Ctrl+Alt+Del to reboot". Har tittet litt rundt på nettet og slikt men har ikke fått det til. Har reinstallert GRUB også. Har også prøvd å starte opp windows installasjonen for å velge "auto repair startup problems", men da må den tydeligvis ha en driver/setup til HDD, noe jeg aldri har opplevd før.

Har for øyeblikket ikke CD-ROM i maskina så jeg installerer alt gjennom minnepenn (Mye kjappere :wee: )

Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg akter ikke å spille i Cedega eller wine.

Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At ubuntu må installeres etter Windows er en myte og uvitenhet, og det får vel bli slik, slik at google kan leve videre.

Du har mulighet å undersøke hvordan det står det til med diskene og partitrioner med å bruke det befryktede (fra min side) gparted.

Du har mulighet å undersøke hvordan det står til med diskene og partitioner (set fra windows) med å bruke det ikke så brukt men velkjent diskpart fra cmd commando. Til det vil du komme med å boote din usb win7, og i Install Now vindue, velge Repair my computer.

Det vil starte en autorecovery sak. Men det er ikke det du skal bruke. La den bli ferdig, men velg dog og ikke gjøre noe. Hvis i den bilde du er, kommer ikke opp en windows partition, så kan du gå videre til next og command prompt. Her skal du bruke diskpart.

Hvis ikke det er noe disker som blir detektert og du er tilbake i det med ...driver..., så du kan gå tilbake og velge load. Du vil være i stand å ta ut usb og kople til en annen med drivere du mangler, eller at du har på forhånd kopiert drivere i en folder, dvs før du boote i den.

Det er status på dine disker og partitioner som vil gi grunnlag for videre undersøkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...