Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med å starte stasjonær Pc [Oppdatert, sjå side 2]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nevnt fra andre før, at det kan være bingo å prøve på ny bios.

Men så er og faktum, at det kan være riktig å prøve koste hva det koste vil, fordi HK fungerer ikke allikevel, slik den er (eller fra det du forteller)

Så du må være klar over at du må kanskje kjøpe nytt.

Nå til bios igjen.

Jeg vet ikke hvordan du prøver deg på, og om HK detekterer usb eller floppy i det heile tatt.

Memtest viser at du får feil på alle sloter, eller ikke?

Så spørsmål er om det er noe små forbedringer som du kan eventuelt prøve deg på, før du prøver.

-kople fra cdrom

-kople fra floppy hvis du har

-kople fra hardiskene

-bruke kun et stk ram (kontrollere inni i slot at det er ikke noe skader, eller rusk, og at ram sitter godt og riktig)

-reset bios (eller default F7 eller hva det er.)

-starte på nytt noe ganger, og se om den starter stabilt

-kople på usb stick (eller hva du bruker)--starte opp og kontrollere om den vises i biosen

-gjerne ta bilde fra flash vindu, hvor man ser faktisk at usb vises.

Hvis ikke den finner usb, så må du vurdere andre alternativer.....

Lenke til kommentar

Pc'en funker nå, men eg har bare 3 ram brikker inne i kabinettet (1,5gb). Når eg prøvar dei andre, så funkar ikkje det :ermm:

Får bare sjå framover, om det holder seg :) Bios klarer tydligvis ikkje å detekte minnepinnen min...

Skal uansett kaupe meg ny pc neste månede, så om den held så lenge, er eg fornøgd :)

Om nokon finn ut av bios flash problemete mitt hadde det også vore kjeme fint :)

Lenke til kommentar

Ok, da har du vel mulighet å flashe biosen med å bruke CD rom, og ikke med den innebygd funksjonen.

Siden du har ikke mye erfaring med alt det, så spør jeg:

-har du den original HK cd plate?

-kan du brenne en bootbart CD plate , har du cd plater?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

-har du den original HK cd plate? Har den som fulgte med i asken frå komplett. Den cd'en med driverar etc trur eg

-kan du brenne en bootbart CD plate , har du cd plater? Eg har aldri brennt ein bootbar cd plate før, men eg har både vanlege cd plater og dvd plater eg kan brenne på.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte original plate, fordi se har som regel mulighet for flashing....men ok vi ser bort fra det.

Så er det med å brenne en cd plate.

Jeg har laget (win98se) bootbart iso image med både awdflash.exe og 1301.bin .

Kan du brenne den og boot dra den? Hvis du ikke klare å brenne, så ligger 2 filer til i bios.zip file jeg vedlegger her, som kan brukes å brenne.

Det jeg vil er at du brenne den iso image, boote fra den, og si meg om du ..kan se der det står at 

cddrive har fått den bokstav, om hvilken bokstav ramdrive har fått, og om det kommer  A:>_ på bilde?

Først vi bekrefte det, før du skal gå videre.

Bios.zip

Lenke til kommentar

Du skal brenne iso file du har fått. Det er den Quickiz.iso. Den brenner du med enten et program du har eller med å bruke feks.  cdburn.exe.

Hvis du skal brenne med cdburn.exe:

-sett en cdplate i din brenner

-kopiere cdburn.exe og Quickiz.iso rett in i C: eller F: eller hva det måtte være.

-kjør- cmd

i det svarte vindu skrive direkte det her:

C:\cdburn  X:  C:\Quickiz.iso    og tast enter.   (X=bokstaven til brenner din.  Hvis filene er på et annet sted enn C:  så skifte ut C med riktig bokstav.

Når cdplate er ferdig, så har du 2 alternativer:

-starte opp maskinen fra CDrom med den plate i

-eller starte opp maskinen med CD plate inn, MEN med at du skal taste Alt+f2  rett fra starten.

Du vil sikkert finne ut at C: i meny du viser meg fra bios, vil vise at 1301.bin blir funnet. Tast enter og bios vil flashe.

Jeg kan fortelle hvordan du kan bruke manuelt flashing, dvs å boote fra den CDplate, eller kanskje du kan finne selv?

Prøve.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det vil gå.

(for å være sikker: etter du har brent iso file i nero, skal du i explorer se 2 filer inni i CD plate:

1301.bin og awdflash.exe  (ikke tenk på det exe file nå).

Du vil ikke se win98se bootfilene, fordi de brennes in i bootsector på plata di. Dem har jeg lagt inn som oppstarts\boot file.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Skjønnar ikkej den siste delen der:

"Du vil ikke se win98se bootfilene, fordi de brennes in i bootsector på plata di. Dem har jeg lagt inn som oppstarts\boot file."

Treng eg å skjønne det? Og om eg må, kan du forklare kva win98se er?

Lenke til kommentar

Det iso file du har fått, kan du bruke for å boote opp en maskin i Dos. Det er en nødvendighet hvis du skal flashe biosen med å bruke

awdflash.exe, eller om du skal flashe skjermkort, eller om du skal flashe firmware for en sata hardisk.

Win98se, er en slags mini OS, slik at du kan boote opp maskinen.

Du kan prøve etter du har flashet bios, dvs å boote fra cd plate. Du vil forstå mye mer. De win98se bootfilene er alle de filene du vil finne i en vannlig 1,44 windows 98 second edition (derfra win98se) floppy disk. Men isted å bruke floppy, så plaserer vi alle de filene i en cdplate rett i bootsector.

Nei du trenger ikke å forstå  alt det om win98se SÅ lenge du skal bruke ALT+F2.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

ok, brenne den quickiz.iso fila til vanlig cd no.

Så då skal eg bare starte opp med alt + f2 så prøve å finne fila der, og flashe?

Tusen takk for hjelpa!!

EDIT: Prøvde det greiene, men den fant ingen flashe fil.

Endret av Quickiz
Lenke til kommentar

Helt riktig. Jeg tror at fila vil komme opp på høyre side av C: av seg selv, og at det vil bare være å taste Enter.

------------------------------------------------------------

Har du brent iso file riktig? Fant du 1301.bin i Windows Explorer etter at du brente plata di?

post-90860-1246837792_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Helt riktig. Jeg tror at fila vil komme opp på høyre side av C: av seg selv, og at det vil bare være å taste Enter.

------------------------------------------------------------

Har du brent iso file riktig? Fant du 1301.bin i Windows Explorer etter at du brente plata di?

post-90860-1246837792_thumb.jpg

Kommer bare slik som vist på biletet under..

Korleis kan eg opne i explorer når den er slik? Trur han autoopnar i nero.

post-187616-1246838066_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ikke sant, helt feil. Du har brent et iso file du.

Bruke cdburn du fikk fra meg, det var en grunn jeg hadde vedlagt. Så lese posten hvor du har fått instruks om det.

Men jeg må takke for i dag jeg...håper du får det til i morgen... når jeg skal kontrollere tråden din. :cool:

Lenke til kommentar

Trur eg elskar deg!!

Fekk det til slik som du sa, flasher no så då får me håpe på det beste!!

Fekk denne etter restart:

*Warning: System BOOT Fail*

Your system last boot fail or POST interrupted

Please enter setup to load default and reboot again.

F1 to continue

DEL to enter Setup

Trykte F1 og kom fint inn på vista. Eg tek å reinnstalerar vista for sikkerhets skyld.

Skal sjå etter ny restart omm problemet fortsatt er der. Men om det er, kva skal eg gjera for å fikse det?

Endret av Quickiz
Lenke til kommentar
F1 to continue

DEL to enter Setup

Etter biosoppgradering, vil det alltid være riktig å taste DEL to enter Setup.

To enter setup, betyr at du går gjennom viktige poster i Bios, starte alltid med å load default option, restarte og i bios igjen, og nå kan du starte å justere.

Det kan være alt fra:

-date og time

-Ide -sata instillinger

-justering for ram frekvens, i tillfelle det er chip begresninger

-bootdevice configuration

-deaktivere komponenter, som usb, logo bilde visning, lanboot, 

osv, osv, og som du alltid lagrer før du exit, med F10 (eller hva det måtte være)

De skal deretter være instillinger som lagres i CMOS memory, som igjen holdes i live med CMOS battery.

Når de instillinger blir borte på grunn av et eller annet, man kan oppleve at maskinen starter ikke som forventet, dvs at Basic (Bios) instillinger kommer i sted.

Lenke til kommentar

Fikk noko jævleg med forskjellige blåskjermer..Kva kan vera årsaken til det?

driver irql_not_less_or_equal var ein acv dei eg har sett gjentatte gonger. Etter reinnstalering av Vista, så prøve eg dei andre minnebrikkene, men dei funka ikkje, så eg gjekk tilbake til dei eg hadde, men nå kjem eg ikkje inn i Vista lenger...

Hjelp å få? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke mye annet, enn det meste igjen av det du allerede har prøvdt.

Men du burde holde deg enten til 1 stk ram eller 2, ikke mer.

Prøve igjen med memtest, for å se om hvor du ikke får feil.

Samme brikke skal du teste på hver slot, og skrive ned resultater, eller ta bilde slik at du husker.

Du vil vel finne til slutt noe som fungerer, håper jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...