Thoryllo Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Hei I sommer skal jeg mest sannsynlig filme en dokumentarfilm som hovedsakelig kommer til handle om en ulovlig hobby. I filmen kommer det til å være intervjuer med personene som holder på med denne hobbyen (de fleste med sladdet fjes) + film hvor de holder på med dette. Har 2 spørsmål som jeg håper på å få svar på 1. Har lest at når man intervjuer folk til en film er det veldig lurt at de skriver under på en kontrakt som tillater meg å bruke dette i filmen. Hva bør en slik kontrakt inneholde? Noen som har intervjuet folk fra før og har en ”kontrakt mal”? 2. Hvilene rettigheter/plikter har jeg ang. opplysinger av intervjuobjektet / kilden? Filmen skal først og fremst publiseres på nettet. Hvis jeg får politiet på døra og de lurer på hvem disse sladdete personene er.. har jeg plikt til å si dette da? Mener å ha hørt at journalister har rettigheter når det gjelder å beskytte kilden. Om noen hadde noe info om dette, hadde jeg blitt veldig glad Takk. Endret 31. mai 2009 av Thoryllo Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dette bør du ta via en jurist ettersom det kommer til klausuler som bør være veldig vanntette for å være effektivt. Det som er er at du må sikre både deres anonymitet samt få deres tilatelse til å være med i filmen. Det som må gjøres er å sette kontrakten opp slik at politiet kun kan få tak i opplysninger via rettslig kjennelse, noe som mest sannsynelig ikke vil skje. Når det kommer til slike saker bør du rådføre deg med en jurist for å få det på det rene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå