Gå til innhold

Kontrakt + beskyttelse av kilden? (dok.film om ulovlig hobby)

Anbefalte innlegg

Hei :)

I sommer skal jeg mest sannsynlig filme en dokumentarfilm som hovedsakelig kommer til handle om en ulovlig hobby. I filmen kommer det til å være intervjuer med personene som holder på med denne hobbyen (de fleste med sladdet fjes) + film hvor de holder på med dette.

Har 2 spørsmål som jeg håper på å få svar på ;)

1.

Har lest at når man intervjuer folk til en film er det veldig lurt at de skriver under på en kontrakt som tillater meg å bruke dette i filmen.

Hva bør en slik kontrakt inneholde? Noen som har intervjuet folk fra før og har en ”kontrakt mal”?

2.

Hvilene rettigheter/plikter har jeg ang. opplysinger av intervjuobjektet / kilden?

Filmen skal først og fremst publiseres på nettet. Hvis jeg får politiet på døra og de lurer på hvem disse sladdete personene er.. har jeg plikt til å si dette da? Mener å ha hørt at journalister har rettigheter når det gjelder å beskytte kilden.

Om noen hadde noe info om dette, hadde jeg blitt veldig glad :)

Takk.

Endret av Thoryllo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør du ta via en jurist ettersom det kommer til klausuler som bør være veldig vanntette for å være effektivt.

Det som er er at du må sikre både deres anonymitet samt få deres tilatelse til å være med i filmen. Det som må gjøres er å sette kontrakten opp slik at politiet kun kan få tak i opplysninger via rettslig kjennelse, noe som mest sannsynelig ikke vil skje.

Når det kommer til slike saker bør du rådføre deg med en jurist for å få det på det rene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...