Gå til innhold

50" plasma til 7500kr, leverer de bra bilde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en Sony 32" S3000 i mai 2007, denne kostet egentlig 9000kr men var satt ned til 6000kr fordi det kom inn nye Sony modeller.. Denne skal vel ha 8ms tror jeg, og jeg opplevde aldri noe tegn til etterslep eller hakking på den!

Vil jo tro at utviklingen har gått noen steg fremover siden den gang! Vil en vanlig forbuker merke noe til hakking i det hele tatt? Eller er det bare et rent salgsargument at plasma har raskere responstid enn LCD? Når sant skal sies så har jeg vært borti LCD tv'er med merkbar etterslep, men dette var langt dårligere og billigere tv'en enn f.eks Samsungen!

Det er ikke noe salgsargument!

Jeg vet ikke om de har byttet utstilling, men Expert ved Klingenberg kino hadde for litt siden en Samsung 5 serie som sto ved siden av en Samsung LED 7 serie med 100hz. Begge tv-ene viste den samme filmen. 5 serien hakker ekstremt mye med Blu-Ray og selv om hakkingen og de dobble bildene blir redusert når man kjører i interlaced signal så blir det ikke helt bra.

En plasma uten interpolering produserer stort sett den samme hakkingen man ser på kino ved 24fps...

Det er nok riktig at mange ikke bryr seg så mye med dette, men for de som søker de beste tv-ene så er det greit å vite. Hadde du sett eksempelvis x10 ved siden av 5 serien så hadde du sett stor forskjell og trolig ville du valgt plasmaen. Samsung A6 serie med 100hz er et bra LCD valg, så lenge du setter pris på effekten 100hz-en gir bildet.

Forøvrig funker 100hz på Panasonics plasmaskjermer på samme måte som det gjorde på de gamle crt-ene. Det reduserer flimmer og er ikke interpolering slik man kan få inntrykk av når man leser om det.

På Samsungs plasmaskjermer er det snakk om interpolering eller film + som de kaller det...

Lenke til kommentar

Ble litt for mye plasmahysteri nå for min del...

Rart at A656 var best i test i både Hjemmekino og Lyd & Bilde mot bla. PX80.

I Hjemmekino nr. 6 2008 ble A656 og PX80 testet mot hverandre. PX80 fikk som negativ kommentar "hakker litt i panoreringer".

A656 fikk disse bemerkningene i avsnittet om bildekvalitet:

Bildemessig er dette tett på en innertier fra Samsung. Fargene er meget naturlige, og skjermen har et strålende sortnivå. Med det justerbare baklyset er også skjermen godt egnet både for lyse og mørke rom. Prikken over i-en er hvordan skjermen takler panoreringer. Her er det glatt som en barnerumpe! Denne egenskapen er også viktig når det er sport på sendeplanen. På testsekvensene skjærer skjermen igjennom øvelsene uten noe som helst problemer.

Av måleresulteter kom skjermene noenlunde likt ut på sortnivå, mens Samsungen hadde 10% høyere kontrast, og et bedre hvitnivå.

PX80 fikk bemerkelsen "bra kjøp", så det er absolutt en god skjerm, men den er ikke på noen måter overlegen A656. Hjemmekino mener som dere ser A656 er bedre enn PX80.

EDIT: PX80 og X10 er relativt like bildemessig. Samsung 6-serie er ganske mye bedre enn 5-serien, spesielt bildebehandlingsdelen.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

De skjermene har jeg ikke sammenliknet, så kan ikke gi deg et konkret svar.

X10 tar over for billigmodellen PX8

G10 tar over for mainstream modellen PX80

Det er altså to forskjellige klasser. Av det jeg har hørt og erfart så langt er PX80 og X10 relativt like. X10 er en grei forbedring over PX8, så de har altså flyttet PX80-ytelsen ett hakk nedover i segmentet. Derfor tror jeg PX80 vs A656 er ganske relevante tester. A676 er samme TV som A656 (A676 har MPEG4 tuner i tillegg, som PX81).

Både PX80 og A676 er utgående, og det er mye av grunnen til at de kan plukkes opp såpass prisgunstig.

Av 50" plasma stiller 50X10 seg noe over prisklassen du skisserer. LG har kommet med 50PQ3000, som er en veldig grei budsjettplasma. Lefdal annonserte den til 7.995 (tror jeg det var) for litt siden.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

V10 tar over for PZ80, og Z1 blir ny high-end modell i plassen til PZ800.

Så det skal stemme at:

X10 tar over for billigmodellen PX8

G10 tar over for mainstream modellen PX80

Dette ser dere også prismessig ut i fra markedet og ved sammenlikning av lanseringspriser på de utgående modellene. Prisene følger på mange måter en sinus-kurve. Det er helt normalt at den nye modellen i segmentet prises en del høyere enn den utgående, for å synke i løpet av tiden den er på markedet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Men den eneste forskjellen på PX80 og PX10E er at sistnevnte ser litt bedre ut designmessig, og har høyere kontrast? Er det verdt å spytta ut 1000kr ekstra for PX10E kontra PX80?

Det er vanskelig å si, men fordelen med årets modell er at den holder verdi litt lenger. På den annen side skal du sikkert ikke selge den med det første:).

X10 har høyere kontrast og dypere sort. Hvor markant denne forskjellen i praksis er vet jeg ikke helt da jeg kun har sett x10 i butikken og det blir man ikke videre klok av.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg ihvertfall i tvil! Ringte netshop for å få noen tips, og til 6000kr så anbefalte han Sony KDL-40L4000 40" LCD-TV, uten å nøle.. Han sa at PX80\81 nok har litt bedre sortnivå, men han anbefalte å styre unna plasma punktum hvis jeg skulle bruke pc på den og PS3..

Fått rota meg igjennom noen tester og div forum og det viser seg at 40L4000 og 40V4000 skal være nøyaktig samme tv, og 40V4000 har vunnet flere tester så vidt jeg kan se... Ikke lett!

Lenke til kommentar

Selgeren hos netshop har sikkert et restparti av 40L4000 han vil kvitte seg med.

40L4000 er forøvrig ikke samme TV som 40V4000. De har veldig like spesifikasjoner og trolig samme panel, men forskjellig bildebehandling. Det gjør at V4000 er en del bedre.

Samsung A676 er også en vesentlig bedre TV. Den trekker til og med det lengste strået mot W4500.

Men jeg er litt forvirra, er det 40/42 eller 50" du skal ha?

Lenke til kommentar

Blitt forvirre selv egentlig! ;) Men dama satt ned foten, og nekte å kjøpe en 50".. Måtte nesten nøye meg med et "ja vel" siden hun spytter inn halvparten!

Fikk forresten sett PX8EA, PX80 og PX10E i butikk og PX80 hos en kompis i dag.. Det som slo meg var fryktelig matte og kjedelige bilder, mulig de ikke var stilt inn i det hele tatt.. Men alikevel! Sony og Samsung som trakk de lengste stråene hos meg ihvertfall, så får se hva det blir til!

Lenke til kommentar

Sammenligna forøvrig specsa på V4000 og L4000 på div nettbutikker tidligere i dag, og eneste forskjellen var at V4000 har 3xHDMI og ikke 2 som L4000 har+mpeg2 dekoder på V4000.. Mulig det er noe annet, men når jeg sammenligna tv'ene så var specsa på hvert sitt ark identiske!

Lenke til kommentar

Bekreftet fra Sony, eneste forskjellen på V4000 og L4000 er at V4000 har 1 HDMI inngang mer, optisk lydutang og svart pianolakk på tv'en samt litt pene design og smalere ramme.. Selve panelet er identisk og bildebehandlingen er identisk.. Får se om noen butikker har den stilt ut, gidder ikke betale 1500kr ekstra for å få V4000 med 1 ekstra HDMI inngang og optisk ut

Lenke til kommentar

Uansett er ikke Sonyen noe bra tilbud, når du får Samsung 40A676 til 6.995 på komplett.no. Den ser bedre ut designmessig, og er en vesentlig bedre TV.

V4000 har riktignok vunnet noen tester i lavere klasse, men Samsung A676 gikk av som årets LCD-TV. Den konkurrerer også i en høyere klasse enn V4000. Som nevnt kommer den også knepent bedre ut enn W4500, som hvertfall er en bedre TV enn L4000.

Vurderer du Sonyen hadde jeg ikke vert i tvil om å legge til 1000 kr mer og gå for Samsungen.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...