Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger ideer til Essay! HJELP

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg er en utvekslingsstudent pa en engelsk high school og trenger ideer til et essay jeg skal skrive. Jeg har 5 dager pa meg til aa skrive et 800 ords essay om tenking! oppgaven laater slik: people in today's world have lost the ability to think deeply for themselves. agree/disagree - discuss.

Jeg har absolutt ingen ideer for denne oppgaven! Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en ikke finner inspirasjon kan det ofte være greit med en litt medotisk fremgangsmåte. Det er i hvert fall det jeg pleier å gjøre. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tenkt/arbeidet i retning noe alá dette:

Bestemt deg for agree/disagree, (eventuelt at du mener begge deler kan være riktig?, vet ikke hvor åpne de er for det), og list opp argumenter som er i samsvar med hva du har bestemt deg for. Har du problemer med dette kan du eventuelt liste opp argumenter for/i mot før du bestemmer deg for om du vil si deg enig eller uenig med påstanden.

Har du problemer med å finne på noen eksempler kan du kanske ta utgangspunkt i deg selv? Sammenlikn deg selv med dine egne foreldre f.eks. Spør folk i vertsfamilien din om deres syn på påstanden. Har du allerede bestemt deg for et standpunkt kan dette enten styrke din argumentasjon (for), eller det kan hjelpe deg å være nyansert (i mot).

Skoleoppgaver pleier gjerne å måtte ha en introduksjon der en presenterer problemstilling/påstand og hva en skal skrive/ hvilket standpunkt man har tatt. Dette er vel kanskje en 100 ord. Hoveddelen pleier gjerne å være delt inn i argumetene dine. Når du har listet opp tilstrekkelig med argumenter prøver du å strukturere det i den rekkefølgen du vil skrive det. Sånn sirkus et avsnitt per argument. Sliter du fortsatt med ideer jobber du med sammenbindingen i etterkant. Det viktigste er egentlig at du har bygget opp en form for "skjelett", jobb med resten i etterkant. Avslutningsvis kommer det en konklusjon, der du ... konkluderer med hva du har kommet frem til.

En slik fremgangsmåte gir kanskje ikke den mest kreative oppgaven, men den gir struktur, og det kan gi deg inspirasjon. Ofte hjelper det å bare tvinge seg inn i problemstillingen.

...

Dette var vel egentlig et ganske indirekte svar på oppgaven din. Men jeg må innrømme at jeg selv er ganske blank på hvorvidt vi har mistet vår evne til å tenke kritisk og dypt. Jeg vet ikke hvor populært det vil være, men kanskje kan du ta med den forskjellen det ofte er mellom ulike land og området, (USA og Europa). Med utgangspunkt i Norge kunne du kanskje trukket inn nedgangen i aktivitet i politiske ungdomsorganisasjoner. Kanskje kunne du funnet et liknende eksempel fra USA som et argument for påstanden. Et todelt svar kan kanskje ta utgangspunkt i klasse og utdanning, og de skillene det skaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...