Autofokus Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Javel. Kjøpte et Canon EOS 450d i fjor sommer og er nå klar for å oppgradere optikken. Først tenkte jeg på et allround-objektiv, for eksempel Sigma 18-200, men har slått det litt fra meg. Mine behov: 1. Har lyst å ha et godt objektiv til portrettbilder. Hva er best brennvidde til dette formålet? For eksempel 30 mm eller 50 mm? 2. Så har jeg lyst på et objektiv som jeg kan ta fine innebilder med, uten å bruke blits. I forhold til brennvidden til innebilder, vil jo 30 mm være et mer tiltalende alternativ. Budsjettet mitt tillater kun ett objektiv i første runde. Har sett på Sigma 50mm f/1,4 EX DG HSM og Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM. Noen tips? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Javel. Kjøpte et Canon EOS 450d i fjor sommer og er nå klar for å oppgradere optikken. Først tenkte jeg på et allround-objektiv, for eksempel Sigma 18-200, men har slått det litt fra meg. Mine behov: 1. Har lyst å ha et godt objektiv til portrettbilder. Hva er best brennvidde til dette formålet? For eksempel 30 mm eller 50 mm? 2. Så har jeg lyst på et objektiv som jeg kan ta fine innebilder med, uten å bruke blits. I forhold til brennvidden til innebilder, vil jo 30 mm være et mer tiltalende alternativ. Budsjettet mitt tillater kun ett objektiv i første runde. Har sett på Sigma 50mm f/1,4 EX DG HSM og Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM. Noen tips? 1. 85mm - 135mm er vel mest optimalt for normal portrett grunnet optiske egenskaper. 50mm vil jeg tro gir bra resultat. 200mm, 300mm eller 400mm kan også brukes til portrett og gi ekstremt bra resultat, men dette krevet at man har plass til det (som regel en vegg i veien). 2. 50mm f/1.8 (eller 1.4) vil kunne gi deg et objektiv som både kan fungere bra på portrett og i dårlig lys. Edit: Til portrettfoto bør man benytte blits (aller helst ikke på kamera). Endret 31. mai 2009 av TGB Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Har positiv erfaring med disse jeg: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro, Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Begge er gode til portrett, i tillegg til macro-fotografering. Holder en knapp på den site, brukte begge på 400D og har beholdt den siste, til 50D. RandiA Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 De fleste makroobjektiver er også gode portrettobjektiver, men om dine interesser ikke går i retning makro vil du nok være bedre tjent med noe mer lyssterkt enn f/2.8. En 50mm /f1.8 får du ny for under tusenlappen, og en 50mm f/1.4 får du brukt til ca 2500,-. Begge er gode til ditt formål. Sigmas 50mm f/1.4 har også fått gode skussmål, men er noe dyrere. Sigmas 30mm f/1.4 er lyssterk, men veldig variabel i kvaliteten. Dersom du foretrekker litt lengre brennvidder er 85mm f/1.8 et godt alternativ. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Til generelle innebilder bør du nok ned på normalområdet (som på 450D blir rundt 30mm). Til slikt bruk er Sigma 30mm f1.4 EX og Canon EF 28mm f1.8 USM utmerkede objektiver. Har selv Sigmaen, og er veldig godt fornøyd. Brennvidden fungerer helt greit til helportrett også. Det hender dog at jeg kunne tenkt meg et objektiv som er en tanke videre. Skulle jeg handlet i dag ville jeg nok kjøpt Canon EF 28mm f1.8 USM. De er priset temmelig likt nå, mens det var nærmere en tusenlapp i forskjell før jul. Til portretter setter jeg pris på litt arbeidsavstand. En billigløsning er jo selvfølgelig EF 50mm f1.8 til 900,-, men en slik brennvidde ville for meg blitt litt for nære normalområdet som allerede er dekket med lyssterk fastoptikk. En EF 85mm f1.8 USM er derfor mer aktuell for meg. Altså. Du får altså ikke pose og sekk, men i normalområdet får du nok et mer allsidig objektiv. Mitt tips er derfor å gå for det først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå