shazbot Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Er det noen som har noe kjennskap om det finnes et objektiv jeg kan skru på mitt casio ex-f1 for å få "fisheye"? Jeg var på butikken der jeg kjøpte kameraet, men etter 1m30s på google kunne ikke han bak disken hjelpe meg.. Om det ikke finnes et objektiv som er 6-16mm på Ø62, så må det jo finnes en ring av noe slag som kan minske diameteren slik at et annet fisheyeobjektiv på markedet passer? eller..? hjælp..! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Forsattslinse/objektiv finnes det mange av. Det som er viktig er om omkretsen du nevner er på frontellementet som beveger seg eller på selve huset,så at frontelementet ikke blir hemmet i sine bevegelser,hvis så må du ha en hylse/ring i tillegg så ellementet kan bevege seg fritt. Når det gjelder vidvinkel kan det være et problem på ultrazoom/kompaktkameraer,du må zoome noe ut for at forsattslinsen ikke skal dekke for bildesirkelen,så bildeutsnittet blir omtrent det samme. Du kan oppveie dette med og kjøpe en med større omkrets "77mm" foreksempel. Fisheye effekten vil du nok også få litt avhengig av hvilken forvrengning et eventuelt objektiv vil gi. Har brukt Jiakgong DIGITAL på eBay endel,dem har et greit utvalg av stepp up/down ringer og fisheye/wide lens. Endret 1. juni 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå