carmelita Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg har tatt over 500 bilder i helgen, men nå når jeg kommer hjem får jeg beskjed om at "parameter er feil". Jeg får ikke til å overføre bildene (for det meste raw-filer da). Er det mulig å redde alle disse bildene? Jeg vil ikke miste de, da det ikke er barebare å ta samme bildene igjen. Har bilder av flere artister blant annet fra USA og andre steder i verden. Jeg vet ikke helt om det er relevant, men minnekortene er nye. Kan det at jeg ikke formaterte de (fant ikke den funksjonen i farta) være den store synderen? Bildene kan ses på kameraet, men jeg klarer altså ikke å overføre de. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg har tatt over 500 bilder i helgen, men nå når jeg kommer hjem får jeg beskjed om at "parameter er feil". Jeg får ikke til å overføre bildene (for det meste raw-filer da). Er det mulig å redde alle disse bildene? Jeg vil ikke miste de, da det ikke er barebare å ta samme bildene igjen. Har bilder av flere artister blant annet fra USA og andre steder i verden.Jeg vet ikke helt om det er relevant, men minnekortene er nye. Kan det at jeg ikke formaterte de (fant ikke den funksjonen i farta) være den store synderen? Bildene kan ses på kameraet, men jeg klarer altså ikke å overføre de. Jeg fikk stort trøbbel med de første bildene jeg tok på nytt kamera nylig, men heldigvis var det bare testing, så ikke noe farlig, men fant hva det kom av. Jeg hadde minnekort fra EOS 400D som passet, det var helt tomt og formatert i det gamle kameraet, så satte jeg det inn i det nye (EOS 50D), og alle RAW bildene ble uleselige, da jeg fikk mistanke om hva årsaken var, formaterte jeg minnekortet i det nye kameraet, og vips...alt ble i orden. RandiA Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 det er nok formateringen ja.. Du kan ikke gå inn på minnekorte å se filene heller? Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hørest ut som om en kortleser kan vere redningen din. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) det er nok formateringen ja..Du kan ikke gå inn på minnekorte å se filene heller? Jeg klarer ikke se på de i det hele tatt på PC-en (selv om det bare er fra minnekortet). Har aldri formatert minnebrikkene mine før. Det er ganske surt at det absolutt ikke fungerer nå da, og ikke en gang jeg bare hadde tuslet rundt i byen og tatt bilder av alt og ingenting. Hørest ut som om en kortleser kan vere redningen din. Jeg tenkte tanken. Må få kjøpt meg en kortleser da. Det blir ordentlig pining helt til tirsdag. Butikkene er jo ikke åpne i morgen. Endret 31. mai 2009 av carmelita Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Det er forøvrig flere kamera som har flere tilgjengelige moduser for filoverføring. Kan i allefall stille D300'en slik at den fungerer som en minnepinne. Edit: på d300 er det i setup menyen (USB) sett den til Mass Storage Endret 31. mai 2009 av Kellendil Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Om det skylles filformat eller tilsvarende er det jo nærliggende å tro at bildeinformasjonen er der til tross for vanskeligheter med å aksessere den. Det kan jo også skylles bug i firmware i forhold til visse kort av visse merker som fører gir korrupte filer, selv om det tilhører sjeldenhetene. Det er uansett vanskelig å si noe konkret uten å vite merke og modell på kamera og kort. Uten å vite nøyaktig årsak er det også vanskelig å kunne konstantere 100% om det faktisk er mulig å hente ut bildeinformasjon eller ikke. Når det er sagt er det ikke noen vits i å gi opp helt enda, for om informasjonen er der kan den også hentes frem. Det første du bør finne ut er om det bare er innebygde thumbnails du får sett i kameraet eller om det faktisk også er bildeinformasjon i filene. Dette kan ikke gjøres uten å få kopiert over filene til disk, da bør du først prøve en minnekortleser som nevnt over i første omgang, og deretter eventuelt et recoveryprogram for den gitte typen minnekort. Det skal være passelig korrupt før du ikke får hentet ut noe informasjon fra kortet. Når det er gjort kan du i verste fall få ut de innebygde miniatyrbildene (lavoppløste .jpg filer) som du får lest via kameraet, og er du heldig ligger også den reelle bildeinformasjonen i råfilene intakt. Avhengig av tilstanden på filene kan du få omgått f.eks korupte headings ved å kjøre bildene gjennom en hex editor, og skulle bildeinformasjonen være der skal det også være mulig å eksportere denne informasjonen og sette den sammen igjen slik at det blir leselige bilder av det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det er en stor mulighet for at du trenger et "recovery" program. Gjerne kombinert med en kort leser. Det finnes mange recovery programmer. Og noen er gratis. Det som er viktigst foreløpig er at du ikke bruker kortet i mellomtiden. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det er en stor mulighet for at du trenger et "recovery" program. Gjerne kombinert med en kort leser.Det finnes mange recovery programmer. Og noen er gratis. Det som er viktigst foreløpig er at du ikke bruker kortet i mellomtiden. Tom Tenkte akkurat på det der...for med det siste minnekortet jeg kjøpte, fulgte det med en "pussig" sak...har ikke sett det før: En Recovery CD, en ganske liten en...den kunne vel kanskje brukes til slikt? Det lå i esken sammen minnekortet...kanskje det er vanlig det, med store minnekort? RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Tenkte akkurat på det der...for med det siste minnekortet jeg kjøpte, fulgte det med en "pussig" sak...har ikke sett det før: En Recovery CD, en ganske liten en...den kunne vel kanskje brukes til slikt? Det lå i esken sammen minnekortet...kanskje det er vanlig det, med store minnekort?RandiA Det var et slikt program jeg tenker på. SanDisk leverer det på de dyrere "profesjonelle" kortene; og jeg tror Lexar også gjør det. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det var et slikt program jeg tenker på. SanDisk leverer det på de dyrere "profesjonelle" kortene; og jeg tror Lexar også gjør det.Tom Alt slikt "luksus" fulgte med det siste jeg kjøpte fra ebay, det ble jeg positivt overrasket over. RandiA Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Tusen takk for hjelp. Det fulgte dessverre ikke med noe recovery-CD. Minnekortene er av type "Sandisk Ultra 2 - compact flash". Om det skulle være noen tvil så er det Nikon D200 jeg har brukt. Det skal nevnes at bildene fra de to minnekortene jeg har brukt tidligere fungerer. Det ene fulgte med kameraet (kjøpt brukt), mens det andre har jeg kjøpt selv (og ikke formatert). Så jeg har jo noen bilder igjen hvis det virkelig går skeis. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for hjelp. Det fulgte dessverre ikke med noe recovery-CD. Minnekortene er av type "Sandisk Ultra 2 - compact flash". Om det skulle være noen tvil så er det Nikon D200 jeg har brukt.Det skal nevnes at bildene fra de to minnekortene jeg har brukt tidligere fungerer. Det ene fulgte med kameraet (kjøpt brukt), mens det andre har jeg kjøpt selv (og ikke formatert). Så jeg har jo noen bilder igjen hvis det virkelig går skeis. Kortet mitt som det ble tull med var: Compact Flash SanDisk Ultra II 4.0GB...da jeg fikk formatert det igjen i det nye kameraet, virket det OK.(Så jeg regner med det er et bra kort likevel) Kortet jeg kjøpte med medføgende Rescue, og en fin oppbevarings "pung" for memory cards var: SanDisk CF Extreme III 4 GB. Kanskje det er lurt å sjekke at minnekortet virker som det skal, når man skal fotografere noe "viktig".... RandiA Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg har (dessverre) prøvd Sandsk sitt recovery program, rikignok for en stund siden og det var triste saker. Jeg fant heldigvis et bedre program på nettet som ikke kostet mye og som fungerte rimelig bra, dvs reddet de fleste bildene. Det er masse slike program, og jeg prøvde 3-4 før jeg fant et som virket. Litt sent nå selvføglelig, men i tillegg til å formatere kortene i kameraet det skal brukes i pleier jeg å ta en del testbilder, gjerne i seriebildemodus slik at systemet blir stresset litt. Tar ikke mange minuttene, og så sjekker jeg at bilden ser OK ut. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Du kan prøve programmet PC-Inspector file recovery. Jeg mener å huske at den ikke gjør noe med selv kortet, men henter ut filene og lagrer den på lokal hard disk. I såfall er det en ide å sette opp D200 som Masselager (Mass Storage) og prøve det først. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå