Gå til innhold

[Løst]Å passe til en kampsport?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 15 (snart 16 :p )som har drevet med idrett omtrent hele livet.

jeg er veldig interrisert i å starte seriøst med en kamsport etter at jeg nå har sluttet på både fotball og tennis.

Jeg har lyst til å starte med det med en kampsport, ikke bare for å holde meg i form, men også fordi jeg er veldig fascinert av det og har en følelse av at det er noe som passer for meg.

Jeg har fått med meg at det er en lang rekke med forskjellige kamsporter å velge mellom, men jeg har lyst på noe som passer meg best... jeg liker ikke å skulle ''skryte'' av megselv, men det er vel nødvendig å skrive opp mine fordeler.. ;)

Jeg er 170 akkurat nå, men jeg vokser stadig. (overaskende fort også o.O ) Jeg er veltrent, smidig og ganske rask ( 100 meter på 12.1 hvis det er nyttig og vite... (jeg har rimelig lite peiling så det er sagt.))

jeg føler at et par velplaserte slag/spark enn en veldig aggresiv fremgangsmåte passer meg best. Jeg liker litt tanken på å kunne ''låse'' ...motstanderen min i et grep eller lignende :)

Håper ikke dette er et dumt/vanskelig spørsmål og takk på forhånd :blush:

Edit: jeg bor i oslo...en treningsmulighet skal helst ligge i en rimelig nærhet herifra... ^__^

Endret av krydder93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å starte på en kampsport, og se hvordan du liker det? Om du driver med kampsport, blir treningsprogrammet ditt lagt opp etter det, og du vil få en kropp som passer til dette. Jeg ser ikke noe grunn til at du ikke skulle passe til kampsport.

EDIT: Men hva er egentlig spørsmålet ditt? Du har kun ett spørsmål, og det er tittelen din, i posten din forteller du bare om deg selv, så hva du er ute etter er litt vanskelig å vite.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

så fysikk har ingenting å si... vell uansett den som høres mest morsom ut? det eneste jeg vet er at noen har mer ''striking'' enn andre og noen har mer ''joint locking''...

kunne du/noen komme med et par forslag og si hva forskjellene er?

som hva er forskjellen på kong-fu, karate og taekwondo? jeg vet at sisntnevnte skal hovedsaklig være selvforsvar, ikke så mye mer. Og jitsu og akido(?) greier vet jeg abselutt ingenting om

jeg vet jeg kan prøve å lese litt rundt på wikipedia og lignende, men jeg har litt problemer med å finne forklaringer på hva som er forskjellene.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor du bor i oslo har du noen alternativer:

Tae kwon do, karate, aikido, jijitsu, jujutsi, judo med mer.

Selv trener jeg karate på Oppsal, og trives veldig godt med det. Stilarten jeg trener, er bygd opp av karate og jiu-jitsu, så vi har slag, spark, låsinger og kast.

Aikido har jeg også trent. Aikido er en kampkunst helt uten slag og spark.

TKD er en sparkbasert kampkunst. Dessverre føler jeg (subjektivt) at TKD er blitt ødelagt av de mange useriøse mudo-instituttene rundt omkring.

Er det spesielle kampsporter du lurer på? Hvor i Oslo bor du?

Lenke til kommentar

vell, heh det nærmeste kjente stedet vil være Røa... det er ikke noe særlig problem å ta en trikk eller buss så lenge jeg ikke må reise sånn 40 minutter...

Stil arten du trener? varierer ''stilen'' fra trengnigs senter til trenings senter eller kan du... velge deg en linje innenfor en kampsport? har den du trener noe spesielt navn? fordi jeg ble interrisert... det var noe sånt jeg tenkte meg skjønner du ;)

edit: heh bare for å rydde opp litt, det jeg lurer på er:

kan man velge stil arter i alle kampsporter? (eller er det bare karate?)

eller er det sånn at de forskjellige sentrene trenger forskjellige stiler... (i samme kampsport)

noe jeg også lurer på er Krav Maga... har hørt at det er det beste for.. vel moderne/dagens situasjoner...? o.o

argh... jeg tenkte jeg måtte velge meg en gren... men nå må jeg visst velge meg en kvist på grenen også -.- :p

Endret av krydder93
Lenke til kommentar

De fleste kampsporter har stiliarter, da det gjerne oppstår splittelser når de store mesterene dør. Mest ekstrem der er kanskje karaten.

Det er mange forskjellige grener innen karate, de største er nok Shotokan og Wado-ryu (som jeg trener)

Litt mer informasjon om stilarten jeg trener: www.tendokarate.no

Innenfor Aikido, vil jeg anbefale hjemmesidene til OSI Aikido (http://www.osi.uio.no/aikido/index.php)

Lenke til kommentar

Takk for svarene, beklagligvis har akido tydeligvis 18 årsgrense og den karate klubben er litt langt unna :) men jeg kan jo se mer på alternative klubber som lærer det samme/lignende.

det siste jeg lurer på (for øyeblikket :p ) er Shaolin kung fu... så noe på national geographic... så veldig morsomt ut :D (bortsett fra å kunse pinner på hodene til hverandre og legge seg på et spyd o.o ) vet noen noe om dette? er det for sent for meg å starte med dette? (de guttene så veldig unge ut på tv)

kom på et spørsmål til :p

er det forskjell på jijitsu og jujitsu? en av de er kanskje ogsp noe for meg :)

Endret av krydder93
Lenke til kommentar

Vel. Jijitsu er bare en braseliansk for for jujitsu, om jeg husker rett!! Men ikke ta mitt ord for det, kan være jeg tar feil :p

Jeg har iallefall gått et år på jujitsu, men slutta siden jeg var den største på gruppa!!! 6 år større enn nest største faktisk :whistle:

Da var jeg nettopp blitt 15 år, og kunne begyne på voksenpartiet når jeg var 16, så jeg skulle vente et år. Nå er jeg 16 ( for 2 dager siden ) og skal troligt begynne igjen etter sommeren :)

Men jeg syntes iallefall at jujitsu var en konge kampsport !!!

Du lærer masse "knep", som kan være nyttige i virkeligheten hvis de blir brukt "klokt" .

Er selv nesten 190 cm. Og ganske høy og tynn ( for øyeblikket, skal også begynne på terningsstudio, når jeg evt slutter i fotball, da får jeg mye bedre tid ) og syntes ikke det var noe problem å drive med kampsport. Velg det som virker gøy. !! Men i jujitsu får du også en god blanding av slag, sprk, kast og låseteknikker. I motsettning til ex karate som er nesten bare slag og spark, eller judo som nesten bare er kast!!

Lykke til uansett. :new_woot:

Lenke til kommentar

satt et par timer i går å leste om jujutsu/ju jitsu (kremt.. så på youtube videor :blush: ) og med ditt inlegg som siste dråpe i glasset, begynner jeg trolig etter sommeren :D som 16 åring da.

Skal sette denne tråden som ''løst'' men hvis du bor i Oslo hadde det vært kult hvis du sendte meg en melding med hvilket trening senter du går på :D

Takk til: Ajaco, Osse-Mon og Grinii :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...