Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må svenskekvoten være til eget bruk?

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til kvotereglene i detalj (som dere sikkert har skjønt) men mener at det var en pengekvote som ble mye større hvis man overnattet.

Jeg trodde det var snakk om 6000 uansett, men en kompis advarte meg om at det var 3000 ved korte turer, og at 6000 gjaldt om jeg hadde overnattet.

Hvis jeg kjøper noe dyrt, som en Sony flatskjerm i Sverige, da må den fortolles, ikke sant?

Hva kommer dette på da?

Jeg har jo allerede betalt skatt til Sverige da jeg dro kortet i butikken på Svinesund.

Og så må jeg betale skatt til Norge også?

Blir den summen som allerede er betalt til Sverige trukket fra?

Lønner det seg å kjøpe flatskjerm der borte, hvis man skal følge reglene?

Hva om TVen bryter sammen i Norge, og jeg må bytte den i den svenske butikken?

Må jeg fortolle den ødelagte TVen når jeg krysser grensa østover, og så fortolle den nye TVen når jeg tar den med meg hjem igjen?

Hvordan beviser jeg for tollerne at denne TVen bare skal repareres i Sverige, og at de bare kan glemme å kreve mer toll for den?

Det som mange glemmer er at Sverige har lik moms som oss, hvis du fortoller en flatskjerm blir prisen akkurat den samme. Du får igjen den svenske momsen og betaler den norske. Ingen forskjell i pris.

Når det gjelder reparasjon så vil dette gå greit bare man merker pakken skikkelig og har papirer på at det dreier seg om en reparasjon hvis det skulle bli spørsmål fra tollvesenet. (Dette er en antakelse basert på sunn fornuft).

"Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land."

Mao. du trenger ikke å være i Sverige i mer enn 24 timer for å handle på kvoten.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 5-1-1. Vilkår for tollfritak - verdigrense

(1) Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i minst 24 timer kan det tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 6000 kr.

:roll:

Det er jo nettopp det jeg sier, INGEN av kvotene gjelder hvis du ikke har overnattet. En kvote blir ikke større av å overnatte men det er faktisk det som gjør at du har kvote i det hele tatt....

Lenke til kommentar

(1) Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i minst 24 timer kan det tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 6000 kr.

Det er jo nettopp det jeg sier, INGEN av kvotene gjelder hvis du ikke har overnattet. En kvote blir ikke større av å overnatte men det er faktisk det som gjør at du har kvote i det hele tatt....

Leste du i det hele tatt posten min?

Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan det én gang innenfor et tidsrom av 24 timer tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 3000 kr. For alkohol- og tobakkvarer gjelder tollfritaket bare varer som er kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.
Lenke til kommentar

Skal man lese - eller skrive på et jussforum, bør en vel kanskje ha et snev av leseforståelse....

Lenke til kommentar
bestemmelsens formål, samt andre paragrafer som regulerer utlendingers innførsel av varer til kongeriket, tilsier at det dreier seg om videresalg uansett fortjeneste. Det er overdragelsen mot penger som er fokuset.

Hvor finner du bestemmelsens formål? Og hvilke paragrafer tenker du på?

Bestemmelsens formål finnes i forarbeidene til tolloven. Orker ikke sitere chapter and verse. Paragrafene jeg tenker på er oppsummert i gavekapitlet (som dog ikke gjelder for tobakk og alkohol), der er det understreket at innførselen må være til eget forbruk eller gave.

Slik regelmessig innførsel av tobakk har mer karakter av import enn kvotehandel, etter min mening.

Ervervsmessig formål kan bety at man har økonomisk motivasjon (men "betydelig fortjeneste" har ingenting å si). Dette er ikke nødvendigvis avgjørende -- Skatteetaten legger til grunn at ervervsmessig formål foreligger når en snekker utfører arbeid på eget hus.

Snekkeren som reparerer sitt eget hus vil få et økonomisk gode.

I bunnen ligger det et krav til at noen må tilgodeses i noe som kan utmåles økonomisk.

Personen som bringer varene over grensen i dette tilfellet vil ikke tjene noe.

Fretex "tjener" heller ikke noe på sine salg, men regnes allikevel som ervervsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Paragrafene jeg tenker på er oppsummert i gavekapitlet (som dog ikke gjelder for tobakk og alkohol), der er det understreket at innførselen må være til eget forbruk eller gave.

Må si at jeg ikke klarer å lese det samme ut av kapittelet om premier og gaver som du.

Det redegjør bare for når en gave er tollfri, ikke at alt som er fritatt fra toll må være en gave eller brukes personlig. Vennligst klargjør hvor du finner støtte for dine argumenter.

Slik regelmessig innførsel av tobakk har mer karakter av import enn kvotehandel, etter min mening.

Så lenge det holder seg innenfor grensene i § 5-1-1 dreier det seg om kvotehandel.

Fretex "tjener" heller ikke noe på sine salg, men regnes allikevel som ervervsvirksomhet.

Klart de gjør. De selger det de får levert inn, altså har de en bruttofortjeneste. Det at de bruker overskuddet på veldedige formål betyr ikke at de ikke har et erversmessig formål med salget. Formål et å berike et annen organisasjon.

Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre paragrafen som er quotet over her.

Det er altså forskjell på verdi "kvoten", og alkohol/tobakk-kvoten. sett ift hvor lenge du har vært utenlands.

Har du vært ute av landet i mindre enn 24t kan du ta med varer til en verdi av 3000,- tilbake, + at du kan ta med "alkohol og tobakkskvoten" tollfritt HVIS det er betalt toll/MVA i et annet EØS-land. - DVS at varene er kjøpt i en vanlig butikk, på systembolaget, etc etc. - Men altså IKKE varer kjøpt på taxfree-utsalg (dvs båter, flyplasser/etc)

Er du ute av landet i MER enn 24t økes vareverdien du kan ta med til 6000, og du får i tillegg rett til å ta med deg varer handlet på taxfree-utsalg tilbake innenfor "alkohol og tobakks-kvoten"

Eksempel: Du kan kjøre til sverige og kjøpe røyk/øl/sprit i "vanlige" butikker en gang pr. 24t så mange ganger du vil - helt lovlig. -Men kjøper du slike varer på svenskeferja, eller flyplassens taxfree-utsalg, så har du ikke lov til å ta de med tilbake med mindre du har vært ute av landet i mer enn 24t.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Paragrafene jeg tenker på er oppsummert i gavekapitlet (som dog ikke gjelder for tobakk og alkohol), der er det understreket at innførselen må være til eget forbruk eller gave.

Må si at jeg ikke klarer å lese det samme ut av kapittelet om premier og gaver som du.

Det redegjør bare for når en gave er tollfri, ikke at alt som er fritatt fra toll må være en gave eller brukes personlig. Vennligst klargjør hvor du finner støtte for dine argumenter.

At reglene ikke er enkeltstående, men utgjør en sammenheng.

Klart de gjør. De selger det de får levert inn, altså har de en bruttofortjeneste. Det at de bruker overskuddet på veldedige formål betyr ikke at de ikke har et erversmessig formål med salget. Formål et å berike et annen organisasjon.

Og formålet med denne organiserte kvotehandelen er å berike røykeren på den norske siden av grensa.

Lenke til kommentar
At reglene ikke er enkeltstående, men utgjør en sammenheng.

Jeg må bare beklage, men jeg skjønner fortsatt ikke hva argumentet ditt går ut på. Jeg klarer ikke se en sammenheng mellom reglene som utelukker muligheten til å kjøpe en kartong tobakk for noen andre.

Og formålet med denne organiserte kvotehandelen er å berike røykeren på den norske siden av grensa.

Forskjellen er at personen som innfører røyken ikke har et ervervsmessig formål, slik fretex har.

Fretex selger klær for å tjene penger, som går videre til frelsesarmeen. Personen som innfører kartongen med røyk tjener ikke penger.

At personen i Norge som mottar røyken får en fordel ved å måtte betale mindre for røyken er irrelevant. Det er personen som innfører røyken som må ha et erversmessig formål.

Det er altså det første leddet (fretex/personen som innfører røyken) i handelen som må ha et erversmessig formål.

Lenke til kommentar
Eksempel: Du kan kjøre til sverige og kjøpe røyk/øl/sprit i "vanlige" butikker en gang pr. 24t så mange ganger du vil - helt lovlig. -Men kjøper du slike varer på svenskeferja, eller flyplassens taxfree-utsalg, så har du ikke lov til å ta de med tilbake med mindre du har vært ute av landet i mer enn 24t.

Betyr dette at om eg krysser grensa kl 13, overnatter og retunerer til norge etter kl 13 neste dag så kan du få refundert momsen på varene du har kjøpt på systembolaget?

Eller må du reise med fly eller båt for å få kjøpe taxfree?

Lenke til kommentar

Betyr dette at om eg krysser grensa kl 13, overnatter og retunerer til norge etter kl 13 neste dag så kan du få refundert momsen på varene du har kjøpt på systembolaget?

Eller må du reise med fly eller båt for å få kjøpe taxfree?

taxfree er en særordning for norske reisende som kun finnes på flyplasser og ferjer ja. - Jeg regner med at du kan innføre slike varer utenom tollfri kvote, og få tilbake svensk mva - men må da betale norsk mva + toll ihht. vanlige innførselsregler (jeg tror ikke alkohol/tobakk går under 3000/6000 regelen, men er ikke sikker.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...