Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må svenskekvoten være til eget bruk?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg fikk en svensk kompis som pendler til Norge til å kjøpe tobakk for meg, bryter han da noen lov?

Må tobakken være til eget bruk?

Er det forskjell på om han tjener på det, og om jeg kun betaler ham det det kostet?

Jeg snakker om den lovlige kvoten.

Kan både nordmenn og svensker innføre kvoten fra Sverige til Norge?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iht Tollvesenet kan utlendinger innføre på lik linje med nordmenn.

"Kvoten" er ikke avhengig av nasjonalitet -- det er (bl.a.) en bestemmelse som skal forenkle Tollvesenets hverdag.

Det er derimot et absolutt forbud mot å innføre med formålet videresalg eller "annet ervervsmessig formål", jf tollforskriften § 5-1-3 pkt 3. Det spiller ingen rolle om han tjener på det eller ikke; han har kun lov til å gi deg det i gave, eller røyke det selv.

Lenke til kommentar
Det er derimot et absolutt forbud mot å innføre med formålet videresalg eller "annet ervervsmessig formål", jf tollforskriften § 5-1-3 pkt 3. Det spiller ingen rolle om han tjener på det eller ikke; han har kun lov til å gi deg det i gave, eller røyke det selv.

Selvsagt utgjør det en forskjell!

Dersom formålet hans kun er å få dekket kostnaden sin, dreier det seg ikke om et ervervsmessig formål.

Et ervervsmessig formål innebærer en målsetning om økonomisk overskudd.

Om personen som innfører en kartong tobakk for å gi til en venn i bytte mot den omtrentlige summen, har ikke formålet vært å tjene penger.

Det er en helt uproblematisk problemstilling.

- SR

Lenke til kommentar

Selvsagt utgjør det en forskjell!

Dersom formålet hans kun er å få dekket kostnaden sin, dreier det seg ikke om et ervervsmessig formål.

Et ervervsmessig formål innebærer en målsetning om økonomisk overskudd.

Om personen som innfører en kartong tobakk for å gi til en venn i bytte mot den omtrentlige summen, har ikke formålet vært å tjene penger.

Det er en helt uproblematisk problemstilling.

- SR

Videresalg er videresalg uavhengig av profitt. Det er altså ikke en uproblematisk problemstilling.

Lenke til kommentar
Videresalg er videresalg uavhengig av profitt. Det er altså ikke en uproblematisk problemstilling.

En naturlig språklig forståelse av den aktuelle bestemmelsen tilsier at det må dreie seg om et videresalg med et erversmessig formål.

Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods.

Ordet "annet" i denne sammenhengen må bety at "ervervsmessig formål" også må gjelde når det er snakk om videresalg.

Altså må det foreligge et erversmessig formål ved videresalget.

Er du uenig i at erversmessig formål betyr en betydelig fortjeneste, mer enn å få tilbake den omtrentlige verdien av trådstarter?

Lenke til kommentar

En naturlig språklig forståelse av den aktuelle bestemmelsen tilsier at det må dreie seg om et videresalg med et erversmessig formål.

En naturlig forståelse av konteksten, bestemmelsens formål, samt andre paragrafer som regulerer utlendingers innførsel av varer til kongeriket, tilsier at det dreier seg om videresalg uansett fortjeneste. Det er overdragelsen mot penger som er fokuset.

Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods.

Ordet "annet" i denne sammenhengen må bety at "ervervsmessig formål" også må gjelde når det er snakk om videresalg.

Altså må det foreligge et erversmessig formål ved videresalget.

Er du uenig i at erversmessig formål betyr en betydelig fortjeneste, mer enn å få tilbake den omtrentlige verdien av trådstarter?

Ervervsmessig formål kan bety at man har økonomisk motivasjon (men "betydelig fortjeneste" har ingenting å si). Dette er ikke nødvendigvis avgjørende -- Skatteetaten legger til grunn at ervervsmessig formål foreligger når en snekker utfører arbeid på eget hus.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Saken er vel enkel, for det er jo uansett ikke videresalg hvis du gir han pengene FØR han handler. Da er jo egentlig varene dine fra de blir kjøpt uansett, vet ikke om politiet skiller dette fra salg men men....

Det virkelige problemet er at hvis de finner ut at han er en pendler gjelder ikke kvoten uansett.

Edit:

Hvis kameraten din er ukespendler er det greit.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Kan ikke pendlere kjøpe kvota hver gang de krysser grensa?

Hvordan definerer du pendler her?

Snakker vi om folk som krysser grensa et antall ganger per dag, eller folk som bor på den ene siden og jobber på den andre siden?

Det er bare det at for å oppfylle kravet til kvote må du ha oppholdt deg i Sverige eller i utlandet i minst 24 timer.

Dette er ofte ikke ett problem men blir han stoppet flere dager på rad eller flere ganger på en dag kan det hende han må bevise at han har vært borte i minst 24 timer.

Lenke til kommentar
En naturlig forståelse av konteksten (...) tilsier at det dreier seg om videresalg uansett fortjeneste. Det er overdragelsen mot penger som er fokuset.

Slettes ikke. Hadde bestemmelsens ordlyd vært

Vare som er ment for videresalg eller annet, ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods.

eller

Vare som er ment for videresalg eller ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods.

skulle jeg vært enig med deg.

Dette er et klassisk eksempel på "Kvinner og menn med artium". Kravet til artium må rimelig kunne sies å gjelde for både kvinner og menn. Samme som ervervsmessig formål her både må sies å gjelde videresalg og andre handlinger.

bestemmelsens formål, samt andre paragrafer som regulerer utlendingers innførsel av varer til kongeriket, tilsier at det dreier seg om videresalg uansett fortjeneste. Det er overdragelsen mot penger som er fokuset.

Hvor finner du bestemmelsens formål? Og hvilke paragrafer tenker du på?

Ervervsmessig formål kan bety at man har økonomisk motivasjon (men "betydelig fortjeneste" har ingenting å si). Dette er ikke nødvendigvis avgjørende -- Skatteetaten legger til grunn at ervervsmessig formål foreligger når en snekker utfører arbeid på eget hus.

Snekkeren som reparerer sitt eget hus vil få et økonomisk gode.

I bunnen ligger det et krav til at noen må tilgodeses i noe som kan utmåles økonomisk.

Personen som bringer varene over grensen i dette tilfellet vil ikke tjene noe.

Endret av SigurdRanesson
Lenke til kommentar
Er Norge regnet som Utlandet i dette tilfellet?

Altså, jeg kan max dra på harryhandel hver 24. time?

For ingen av de som drar over grensa og kjøper kvoten blir jo der over natten.

Omtrent ingen er der over natten nei men loven ligger der men blir man stoppet så er ikke tollerne firkantet, som oftest spør de ikke om dette en gang.

Meningen med loven er for at tollerne skal ha hjemmel til å stoppe folk som kjører frem og tilbake over grensen flere ganger per dag, som kanskje plasserer en bil på andre siden av grensen og fyller den opp.

Vanlige folk på harrytur må sjelden bevis at de har vært borte i 24 timer.

Lenke til kommentar
Er Norge regnet som Utlandet i dette tilfellet?

Altså, jeg kan max dra på harryhandel hver 24. time?

For ingen av de som drar over grensa og kjøper kvoten blir jo der over natten.

Omtrent ingen er der over natten nei men loven ligger der men blir man stoppet så er ikke tollerne firkantet, som oftest spør de ikke om dette en gang.

Meningen med loven er for at tollerne skal ha hjemmel til å stoppe folk som kjører frem og tilbake over grensen flere ganger per dag, som kanskje plasserer en bil på andre siden av grensen og fyller den opp.

Vanlige folk på harrytur må sjelden bevis at de har vært borte i 24 timer.

Unnskyld meg, men er du fjern?

Får jeg vise til tollforskriftens § 5-1-1 annet ledd?

(2) Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan det én gang innenfor et tidsrom av 24 timer tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 3000 kr. For alkohol- og tobakkvarer gjelder tollfritaket bare varer som er kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

Påstander basert på reelle hensyn og rimelighetsvurderinger med bakgrunn i de lege ferenda-vurderinger er ikke juridiske resonnementer. Det er heller ikke ønsket på forumet.

Lenke til kommentar
Er det virkelig sant at man må overnatte i Sverige for å få kjøpe kvoten lovlig?

Ja

Jeg snakker om den kvoten som sier 200 sigaretter og 10 kilo kjøtt og 5 liter øl osv...

Finnes det andre kvoter?

Kanskje man kan ta med seg enda mer hvis man har overnattet?

Du er en drømmer :p

Lenke til kommentar
Kanskje man kan ta med seg enda mer hvis man har overnattet?

Du er en drømmer :p

§ 5-1-1. Vilkår for tollfritak - verdigrense

(1) Ved opphold i utlandet, på Svalbard eller Jan Mayen i minst 24 timer kan det tollfritt innføres varer, herunder tjenester og reparasjoner tilknyttet varer, til en verdi av 6000 kr.

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kvotereglene i detalj (som dere sikkert har skjønt) men mener at det var en pengekvote som ble mye større hvis man overnattet.

Jeg trodde det var snakk om 6000 uansett, men en kompis advarte meg om at det var 3000 ved korte turer, og at 6000 gjaldt om jeg hadde overnattet.

Hvis jeg kjøper noe dyrt, som en Sony flatskjerm i Sverige, da må den fortolles, ikke sant?

Hva kommer dette på da?

Jeg har jo allerede betalt skatt til Sverige da jeg dro kortet i butikken på Svinesund.

Og så må jeg betale skatt til Norge også?

Blir den summen som allerede er betalt til Sverige trukket fra?

Lønner det seg å kjøpe flatskjerm der borte, hvis man skal følge reglene?

Hva om TVen bryter sammen i Norge, og jeg må bytte den i den svenske butikken?

Må jeg fortolle den ødelagte TVen når jeg krysser grensa østover, og så fortolle den nye TVen når jeg tar den med meg hjem igjen?

Hvordan beviser jeg for tollerne at denne TVen bare skal repareres i Sverige, og at de bare kan glemme å kreve mer toll for den?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper noe dyrt, som en Sony flatskjerm i Sverige, da må den fortolles, ikke sant?

Hva kommer dette på da?

Jeg har jo allerede betalt skatt til Sverige da jeg dro kortet i butikken på Svinesund.

Og så må jeg betale skatt til Norge også?

Blir den summen som allerede er betalt til Sverige trukket fra?

Ved import skal man betale avgifter til Norge. Om du i tillegg velger å gi Sverige penger får bli din sak. Du får ikke kjøpe mva-fritt i en vanlig butikk, fordi butikken likevel må betale mva. på omsetning. Men det er mulig å få refundert mva. du har betalt i Sverige når du kan dokumentere at du har betalt for den samme varen ved innførsel i Norge. Se på Tollvesenets sider.

Hva om TVen bryter sammen i Norge, og jeg må bytte den i den svenske butikken?

Må jeg fortolle den ødelagte TVen når jeg krysser grensa østover, og så fortolle den nye TVen når jeg tar den med meg hjem igjen?

Hvordan beviser jeg for tollerne at denne TVen bare skal repareres i Sverige, og at de bare kan glemme å kreve mer toll for den?

Utgifter til reparasjon er ikke økning av verdi på enheten, og det vil derfor ikke påløpe mva (og evt. toll) noen veier. Om det er gjort noen forbedringer/tilleggsinstallasjoner vil det beregnes mva. av merverdien.

Når du sender noe til utlandet for reparasjon må du lage en proformafaktura på varens verdi som mottakerlandets tollvesen bruker ved innførsel der. Tilsvarende vil avsender fra utlandet lage en proformafaktura til Tollvesenets bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...