Gå til innhold

P4/ P4A/ P4B og Intel i prisguiden

Anbefalte innlegg

I Prisguiden "konkurreres" på pris, men den virker temmelig slumsete eller tilfeldig når det gjelder f.eks. P4-versjoner - er det ingen mer presis måte å vise de enkelte utgavene/ specs av prosessorer på, eller er guiden mer påstand enn reell informasjon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, - du må nok sette deg litt inn i P4-prosessorene for å forstå, - ellers kan du lett kjøpe "katta i sekken".

Kort fortalt:

P4A er P4 Northwood og kalles P4A i de versjoner hvor også P4 har vært levert som Willamette. Dette nettopp for å skille mellom prosessorene.

P4B er P4 Northwood med 533Mhz systembus.

En P4 uten bokstav er altså ikke nødvendigvis en Willamette. For å få en Northwood skal du tilse at prosessoren har 512K L2 Cache. P4 Willamette har kun 256K i L2 Cache. Sistnevnte skal du unngå og er vel egentlig utgåtte produkter.

Lenke til kommentar
Kort fortalt:

P4A er P4 Northwood og kalles P4A i de versjoner hvor også P4 har vært levert som Willamette. Dette nettopp for å skille mellom prosessorene.

P4B er P4 Northwood med 533Mhz systembus.

Stoler på deg der 'gecho' :o :wink: men ser du tema: hvilken nytte har vi av at Prisguiden "sprader" med betegnelser uten resonans ?

.

Lenke til kommentar

Vel, - det som forundrer meg er at brukte varer er med i prisguiden med hw.no's viten og velsignelse, - og selges under betegnelsen DEMOVARER.

Og til orientering, - det komplett.no kaller demovarer, - det er brukte returvarer. Produktene har nok aldri vært i demobruk, da komplett.no på forespørsel opplyser at de ikke har demovarer til demonstrasjon. Jaja ... :lol:

Lenke til kommentar
Vel, - det som forundrer meg er at brukte varer er med i prisguiden med hw.no's viten og velsignelse, - og selges under betegnelsen DEMOVARER.
jojo, er nok heftig å komme øverst på lista, men en smule korrupt syns jeg det er ( disse varene burde ha egen kategori, hvis de stiller som sådan i forbindelse med pris v.s betingelser/ kategori/ garanti).

Og til orientering, - det komplett.no kaller demovarer, - det er brukte returvarer. Produktene har nok aldri vært i demobruk, da komplett.no på forespørsel opplyser at de ikke har demovarer til demonstrasjon. Jaja ... :lol:

ang. brukt/ ubrukt: jeg har noen demovarer her fra Komplett.no, men aldri har jeg sett fingeravtrykk/ skrumerker eller hatt plunder med de - trolig er det kun erstatning fra produsent eller ødelagt papp det er snakk om.

...men ta f.eks. Gainward GF ti4200 demo1 64mb: 955,- v.s ti4200 128mb 3,6ns ...ingen tvil, hadde hoppa over demo-versjonen i dette tilfellet, og sånn kan-en-holde-på...

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er helt iorden at demovarer vises i prisguiden. Det kommer tydelig frem av oversikten at det er snakk om en demovare, og i de tilfellene hvor jeg sparer en del kroner på å velge demovarer gjør jeg selvsagt det.

Det er mulig å fjerne demovarene fra oversikten, men husk da at dette går utover de som mener pris veier tyngre enn at varen kalles "demovare" (uansett hva ordet "demovare" måtte innebære)

Når det gjelder merkingen av Intel P4 har jeg ikke oversikt over hvordan dette skal/bør gjøres, men skal ta opp saken internt.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Vi har valgt å legge oss på samme merking som de fleste webshopper - Intel's offisielle. Klikker du på produktet vil du likevel se ganske tydelig hvor mye cache, FSB etc prosessoren er utstyrt med.

Unntaket er nå en periode 800 FSB prosessorene siden vi tror disse er greie å skille ut litt ekstra, iallfall i en overgangsperiode med tanke på at avanserte sorteringsmuligheter på siden er bort, middlertidig.

Ganske kort er systemet slik:

- Willamette ble levert som 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 og 2.0 GHz.

- Der Northwood/400 overlapper så heter den 1.6A, 1.8A og 2.0A GHz.

- Northwood/400 og 533 overlapp på 2.4GHz så her heter 533 FSB utgaven 2.4B GHz.

- Alle 800 FSB utgavene heter egentlig 2.4C, 2.6C, 2.8C og 3.0C.

Demovarer, dette snakket vi litt om intern for noen dager siden og kom i grunn til at demobrukt var greit nok. Et demobrukt produkt representerer gjennomgående ikke noen ulempe for kunden og ikke minst - der er mange røverkjøp ute å går, kanskje spesielt på hovedkort. Vår oppfattning var at det uansett gikk ganske klart frem hva som var demobrukt uansett.

Som Amund sa kommer vi til å ta dette opp igjen - så får vi se hva som skjer.

Takk for tilbakemeldingene :)

Mvh,

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg ser fordelen med å finne noen brukte eller tidligere returnerte produkter i Prisguiden når man skal kjøpe noe. Man får kombinert et bruktmarked sammen med en prisguide :lol: .

Men som prisguide for nye produkter, er det HEILT PÅ TRYNE !!! :evil: Brukerne av prisguiden støter stadig på oppsiktsvekkende lave priser, - som sammenliknes med normale nypriser. Det er bare det at noen av varene er brukte! Dette er ikke en prisguide for nye varer altså, -men kun en markedsplass ... :-?

Så jeg har et råd til de kloke hodene som tillater dette, - dropp enten prisguiden eller bruktmarkedet, - kjør det hele sammen til en markedsplass. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...