Gå til innhold

Komme inn på Hist utan søknad

Anbefalte innlegg

Har søkt på ulike linjer til høsten, men fant ut at eg har lyst til å begynne på byggingeniør bachelor på Hist. Problemet er at eg ikkje har søkt på den linja, er det mogleg å likevel komme inn på den linja?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis ikke alle plassene blir fylt opp av kvalifiserte søkere, blir de ledige plassene lagt ut på restetorget til Samordna opptak - i slutten av juli, om jeg ikke husker helt feil. Det var masse ledige ingeniørplasser i fjor, men om det pleier å være noe ledig på HiST vet jeg ikke. Om det ikke er ledig byggineniør på HiST er det sikkert det på en annen skole, skjønt det blir kanskje litt kort varsel til å flytte til en annen del av landet. Hvis det er ledig plass på en annen ingeniørutdanning, men ikke bygg, bør du begynne likevel - det er sjelden noe problem å bytte. I verste fall får du ikke byttet før andre år, og må ta et fag eller to ekstra. Men det er alltid stort frafall i begynnelsen, spesielt på høgskolene. Det kan hende det går an å få en plass ved å gå rett til skolen etter skolestart også (om du ikke har fått plass via restetorget), men dette er jeg ikke kjent med.

Selv om søkingen til ingeniørutdanninger er høy i år, så er vel ikke byggingeniør det som er mest i skuddet (selv om det er mange arbeidsledige snekkere som er potensielle søkere), så dette ordner seg nok. Gjør deg kjent med når restetorgplassene blir tilgjengelig, for det er først til mølla. Og du kan jo ringe skolen og høre om de pleier å ha ledige plasser (hvis ikke det er noen her som vet), og om de forventer å ha noen ledige i år (jeg er usikker på hva slags informasjon de har her ...?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...