krokeen Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hei. Har tenkt til å programmere enkle Windows apps, som f.eks Content Management System til hjemmesider ol. , kunne også vert fint å ha muligheten til å lage enkle 2d spill. Leter etter ett språk som ikke tar all verdens tid å lære seg i tilleg til at det ikke har noen tungvindt syntax , men heller noe i C++ / PHP duren. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) De fleste språk tar ikke så lang tid å lære seg det nødvendigste, men lang tid å bli virkelig god. Du sier at c++ ikke har en tungvind syntaks så kan c++ være noe (hvis du syntes syntaksen ikke er tungvind), C# kan vel også være noe. Python er det mange som nevner som en godt alternativ, men jeg har ikke selv noen nevnerverdig erfaring. Endret 31. mai 2009 av Giddion Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) C++ kan vere en mulighet ja, men virker som det blir ganske innvikla når man skal gjøre litt større ting. Uansett da, noen C++ bøker å anbefale ? Helst noe mer motiverende en accelerated C++ Jeg har forresten en bok om C programmering , men er C noe bra ? Endret 31. mai 2009 av krokeen Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) C er vel greit det og, men du mister muligheten til OOP og noe sånt så vidt jeg vet. Jeg leser Starting out with C++ From Control Structures Through Objects Sixth edition av Tony Gaddis. Endret 1. juni 2009 av Rockie Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er C eller C++ virkelig et godt valg? Jeg stiller meg uforstående til at C og C++ blir anbefalt til nybegynnere. Dessuten er de uegnet til å skrive CMS systemer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) 1. Ikke finn opp hjulet på nytt, ikke skriv ditt eget CMS fra bunnen av. 2. Lær deg Python, det beste "general purpose" scriptspråket. I Python kan du for eksempel ta i bruk web-rammeverk som Turbogears/Pylons, CherryPy eller Django. Da er mye av knotinga allerede gjort for deg og du kan konsentere deg om hvordan CMS ditt/applikasjonen din skal se og oppføre seg istedet. For 2D spill har du for eksempel PyGame, og et par andre biblioteker som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. EDIT: C/C++ mener jeg er meget dårlige valg for en nybegynner. PHP er lett å starte med for web utvikling muligens, men det oppmuntrer til mye dårlig design. Spesielt blanding av logikk og presentasjon. Endret 1. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 C#, som jeg bruker, så har du Visual Web Developer Express som er et gratis verktøy for å skrive ASP.NET websider. C# inneholder mange Web funksjoner i standardbiblioteket, alt fra HTTP lsitener (hvis du vil skrive en enkel webserver) til System.Web namespacet. For å lage spill, 2D eller 3D, med C# har du XNA GameStudio og DirectX. Det finnes også mange OpenGL implementasjoner til C# også. For lyd kan igjen DirectX eller XNA brukes, og det finnes også OpenAL implementasjoner. For å lage vanlige Windows programmer kan du bruke Windows Forms, eller Windows Presentation Foundation (som bruker XAML, et XML språk, for å bygge opp GUI) Nå har du ihvertfall to glimrende alternativer til C og C++ ^^ Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Python hørest interessant ut, har sett litt på C# og det kan vere ett alternativ og. Eneste programmering eg har gjordt er litt C++ og PHP. Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Hva med Java forresten? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Usj. Java som språk er som en primitiv og featureløs versjon av C#, eller C# er en moderne og featurefull versjon av java er vel mer korrekt. Java sitt standardbibliotek er et lappeteppe av deprecated og obsolete funksjoner og klasser. GUI delen med actionlistener er helt hjernedødt laget. Har eksamen i java i morgen :S sitter og øver på det nå. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er det egentlig noen som liker Java? Annet enn de som har rasjonalisert seg til det etter å ha jobbet med i mange år i bedriftsverdenen... Java kan karakteriseres som lite konsistent (som GeirGrusom nevner), gedigent og "verbose" (norskt ord??). Ikke noe jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Ok, tenker å gå for C++ , siden jeg er litt kjennt med dette fra før. Men er litt usikker på hvilken bok jeg skal velge, tenker en med mangen praktiske eksempel og ikke bare hard koding, gjerne litt oppgaver i boken og. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Du er klar over at C++ er veldig lite egnet til å skrive CMS systemer i? Jeg vil også si at det er ganske så dårlig egnet til å skrive praktiske applikasjoner i også, for en nybegynner. Det er mye vanskeligere å skrive god C++ kode enn det er å skrive god Python kode, og de fleste oppgaver vil ta lengre tid å implementere. Uansett er min anbefaling å arbeide med praktiske problemer istedet for ren teori. Reimplementer kjente programmer for eksempel. Kikk på og utvid eksisterende progammer. Lag programmer du har bruk for i din dagligdages bruk av datamaskinen. Endret 1. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Jeg kommer nok ikke til å skrive CMS'en i C++. Jeg tenker bare å ha en applikasjon som kobler til det jeg har laget i event. PHP. Men blir veldig usikker nå, for det er mangen som anbefaler Python. EDIT: Er det forresten lett å gå fra Python til andre språk som f.eks C++ og er det OOP ? Endret 1. juni 2009 av krokeen Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Python er kanskje det letteste språket å lære seg. Syntaksen er C-stil - bloat, og det er veldig gjennomført. Det er et multiparadigmespråk, som betyr at du kan skrive imperativ, OOP eller funksjonell kode. Mao, velg det som passer oppgaven best Prøv det en stund, så får du se om du gidder å gå tilbake til noe annet. Jeg skriver det aller meste i Python som standard, og reimplementerer ytelseskritiske deler i C dersom det er nødvendig (Python integrerer meget godt med C). Det har nesten ikke skjedd enda. Endret 1. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Er det slik at man må også ha ett program på dataen for å kjøre python ? Eller lager den .exe filer slik som C++ ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Du må ha et program (CPython) Nogenlunde samme måte som Java og C# Endret 1. juni 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Python er et tolket (interpreted) språk, så du må ha en tolker ja. Cpython er standardimplementasjonen. Du kan forøvrig lage .exe filer med Py2exe, men jeg vil anbefale å vente litt med det Skaff deg heller tolkeren herfra: http://www.python.org/download/windows/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå