Gå til innhold

Raskere av squats?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du vil bli noe raskere.

Det som virkelig øker hastigheten er å trene one legged squats, og egentligt styrkeøvelser som baserer seg på en fot om gangen. Det er jo egentligt logisk, for når du løper, så løper du på en fot om gangen. Vanlig squat baserer seg på at begge føttene blir brukt samtidig.

Ja squat vil gjøre begge bein sterkere, men ikke på samme måte som når du trener på øvelser som baserer seg på en fot om gangen. Dette har noe med balanse å gjøre også.

Lenke til kommentar

Kommer jo selfølgelig ann på hvordan du trener, trener du eksposivt så blir du kjappere.

Viss du skal bli kjappere så må du kjøre 40% av 1rm, reps kan du ta f,eks 5 - 10 og sett kan du ta 2-6.

Du skal gå opp så kjapt som mulig.

Knebøy gir deg også et godt grunnlag i rygg og mage som du bruker ekstremt mye når du løper 100m.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Viss du skal bli kjappere så må du kjøre 40% av 1rm, reps kan du ta f,eks 5 - 10 og sett kan du ta 2-6.

Mulig å få dette inn i stronglifts 5x5? Eventuelt ved siden av/ekstra? Jeg vil gjerne få bedre hurtighet/spenst.

Lenke til kommentar

Mulig å få dette inn i stronglifts 5x5? Eventuelt ved siden av/ekstra? Jeg vil gjerne få bedre hurtighet/spenst.

Bruker også stronglifts 5x5!

Tror jeg bare kjører det inn der, og går opp så fort som mulig på knebøy. Det er jo tross alt 5 reps x 5 serier, så det burde være greit.

Ellers kan jeg vel ta annen hurtighetstrening som spensthopp ved siden.

Lenke til kommentar
Da anbefaler jeg heller å lage en ekstra økt der du har spensttrening og hurtighetstrening.

Når skal jeg få inn dette da? På hviledagene? Har jo knebøy på hver trening, 3 ganger i uken. Begynner jeg med flere treninger med knebøy blir det ikke hvile der.

Lenke til kommentar

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...ccer_11955a.pdf

Vitenskapelig artikkel skrevet av Helgerud & Hoff ved NTNU. I studiet har de sett på hvordan styrketrening (Knebøy, eller mer presist halv-bøy) spiller inn i forhold til utholdenhet, spenst og hurtighet hos fotballspillere. Tilsynelatende på ganske høyt nivå også ser det ut som, da det både er snakk om premier league lag og lag som regelmessig deltar i CL.

På side 12 nevnes blandt annet hvordan deltakerene i studiet økte 10 og 20 meters sprint tidene sine, samt spensten.

Lenke til kommentar

Vitenskapelig artikkel skrevet av Helgerud & Hoff ved NTNU. I studiet har de sett på hvordan styrketrening (Knebøy, eller mer presist halv-bøy) spiller inn i forhold til utholdenhet, spenst og hurtighet hos fotballspillere. Tilsynelatende på ganske høyt nivå også ser det ut som, da det både er snakk om premier league lag og lag som regelmessig deltar i CL.

På side 12 nevnes blandt annet hvordan deltakerene i studiet økte 10 og 20 meters sprint tidene sine, samt spensten.

Og halve knebøy er knebøy der du ikke går veldig dypt ned, eller?

Lenke til kommentar

Og halve knebøy er knebøy der du ikke går veldig dypt ned, eller?

Sånn jeg forstod det var "halv-bøy" et annet navn på "knebøy". Hvis det var det du mente?

Lenke til kommentar

Ja, i studien trente de knebøy hvor de bare gikk ned til det var ca. 90 graders vinkel i kneleddet. I motsetning til full knebøy hvor man setter seg ned til lårbenet ligger parallellt med gulvet. Er forsåvidt en av de tingene studien har blitt mest kritisert for.

Lenke til kommentar

Tror jeg går litt dypere enn det, hvis jeg har forstått rett på utførelsen, da. Sterk i bena skal jeg nå bli uansett. Har tenkt å kjøre enfots-knebøy hver tredje gang, altså èn gang i uken.

Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...