Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2-eksamen VG3 - Svarforslag på tidligere eksamensoppgaver m.m.

Anbefalte innlegg

Men nok om biologi, ingen som har forsøkt seg på aminosyreoppgaven?

H2N-CH2-COOH + H2N-CH(CH3)-COOH + H2N-CH2-COOH

Hvor stoff 1 og 3 er A og stoff 2 er B.

Men tripeptidet skal jo inneholde svovel? Må ikke minst en av aminosyrene bli metionin eller cystein da?

Dere snakker om forskjellige oppgaver. Jeg er helt enig med 2bbi, det er snakk om en hydrolyse der man tilfører 2H2O.

Men din oppgave (Oppgave 5 c) 1) fra eksempeloppgave 2009) har jeg og sett på...

Sånn som jeg tolker det skal det være en sur aminosyre, en basisk og en nøytral.

Uenig/enig?

Endret av P1ndy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a2) n = 1,97*10-5 mol og c = 1,25 mg/L Cu2+

Noen som vil vise hvordan man løste denne? :)

Man lager en linær graf, og leser av på den aktuelle absorbansen 0,27 eller noe? Har ikke oppgaven foran meg atm.

Men man kan dermed lese av at c = 1,25 mg/L, noen velger 1,20 mg/L men det er vel detaljer.

Videre bruker man n = m/Mm til å beregne mol.

Edit: Jeg er kongen av dobbeltposting i kjemitråder :cool:

Endret av P1ndy
Lenke til kommentar

Eksempeloppgave 2009

Del 1

Oppgave 1

c) Buffer

Et mol fast NH4Cl blir løst i 1 L 1,0 mol/L NH3-løsning. pH i denne løsningen blir ca.

A: 8,45

B: 8,95

C: 9,25

D: 9,55

Så... Med tanke på at dette er Del 1, hvordan vil dere løse denne uten kalkulator?

Lenke til kommentar
Eksempeloppgave 2009

Del 1

Oppgave 1

c) Buffer

Et mol fast NH4Cl blir løst i 1 L 1,0 mol/L NH3-løsning. pH i denne løsningen blir ca.

A: 8,45

B: 8,95

C: 9,25

D: 9,55

Så... Med tanke på at dette er Del 1, hvordan vil dere løse denne uten kalkulator?

Ettersom stoffmengen er lik av syre og base, vil pH være lik pKa (bufferlikningen). Så ser du i tabellen at pKa til ammonium er 9,25. Ergo er svaret 9,25

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar
Hva slags (lange) kortsvarsoppgaver tror der vi får på del 1? Vet ikke helt hva jeg skal forbrede meg på.. Ser i eks. at vi har fått om nanomateriale, enzy, plast og ATP, så da blir det vell ikke akkuratt disse.....

Hva med: "Hva er en antioksidant" eller "forklar rollen til antioksidanter i kroppen vår". Fint om andre kommer med innspill ang. det der. Kjipt å ikke ha lest på et tema og plutselig få det på del 1.

Endret av TheCruiser
Lenke til kommentar
Ettersom stoffmengen er lik av syre og base, vil pH være lik pKa (bufferlikningen). Så ser du i tabellen at pKa til ammonium er 9,25. Ergo er svaret 9,25

Hvor står det?

Sjekk Ka i kjemitabellen din (for ammonium er den 5,6*10-10.

pH = pKa + log([base]/[syre])

pH = pKa + log (1/1)

pH = pKa = -log(Ka) = -log(5,6*10-10) = 9,25

At pKa er 9,25 for ammonium står vel oppgitt i tabellen vi får utdelt i morgen?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Men tripeptidet skal jo inneholde svovel? Må ikke minst en av aminosyrene bli metionin eller cystein da?

Dere snakker om forskjellige oppgaver. Jeg er helt enig med 2bbi, det er snakk om en hydrolyse der man tilfører 2H2O.

Men din oppgave (Oppgave 5 c) 1) fra eksempeloppgave 2009) har jeg og sett på...

Sånn som jeg tolker det skal det være en sur aminosyre, en basisk og en nøytral.

Uenig/enig?

Enig, må jo være slik. En aminosyre går jo mot den negative polen, mens den andre går mot den positive. Og så er de jo alle løst i sur løsning.... Hvordan tolket dere massespekret da? Glysin?

Lenke til kommentar

Uenig/enig?

Enig, må jo være slik. En aminosyre går jo mot den negative polen, mens den andre går mot den positive. Og så er de jo alle løst i sur løsning.... Hvordan tolket dere massespekret da? Glysin?

Ja, enig i glysin. Hvilke aminosyrer er de to gjenstående da tenker du?

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan jeg skal tenke.. Innledningsvis står det at A-B-C inneholder svovel, og da må jo nødvendigvis cystein eller metionin være med, og at en av dem kanskje er aminosyre 1? Aminosyre 2 tror jeg muligens er glysin, siden det er et lite molekyl og vandrer langt, men aminosyre nr 3 er jeg usikker på. For at en partikkel skal vandre mot den positive polen må den jo ha negativ ladning, og hvilken aminosyre har det i sur løsning?

Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan jeg skal tenke.. Innledningsvis står det at A-B-C inneholder svovel, og da må jo nødvendigvis cystein eller metionin være med, og at en av dem kanskje er aminosyre 1? Aminosyre 2 tror jeg muligens er glysin, siden det er et lite molekyl og vandrer langt, men aminosyre nr 3 er jeg usikker på. For at en partikkel skal vandre mot den positive polen må den jo ha negativ ladning, og hvilken aminosyre har det i sur løsning?

Glutaminsyre og asparaginsyre inneholder begge to syregrupper (en ekstra i forhold til det vanlige), hvorav den ene vil foreligge som COO- ved pH 5,5.

Endret av Aquageek
Lenke til kommentar

En aminosyre som har isoelektrisk punkt enda surere enn pH i den sure løsningen, slik at denne løsningen blir mer basisk enn det isoelektriske punktet for aminosyren;)

Uff.. nå begynner jeg å få sånn panikkfølelse som jeg alltid får kvelden før, at jeg føler jeg har glemt alt jeg har kunnet.

Er skikkelig redd for å ha uflaks på del 1 og få hjerneteppe og sånn:S UÆÆÆ

Lenke til kommentar

Man lager en linær graf, og leser av på den aktuelle absorbansen 0,27 eller noe? Har ikke oppgaven foran meg atm.

Men man kan dermed lese av at c = 1,25 mg/L, noen velger 1,20 mg/L men det er vel detaljer.

Må bare spørre hva du plotta inn i n = m/Mm. :innocent:

Lenke til kommentar

Glutaminsyre og asparaginsyre inneholder begge to syregrupper (en ekstra i forhold til det vanlige), hvorav den ene bil foreligge som COO- ved pH 5,5.

Ok, takk :) Tenkte vel i de baner selv og, men så begynte jeg på en annen oppgave..

Skjønner deg godt, Julie! Har lest så mye nå, at det virker som hodet mitt renner over, og jeg ikke husker noen ting. Menmen, får bare satse på at jeg kommer på ting når jeg sitter og skal skrive, slik det pleier å være.

Lenke til kommentar

Molar masse: Mm = 63,5 u eller g/mol om du vil

Masse: m = 1,25*10-3g (regner på 1 L)

n = 1,97*10-5 mol

som i volum lik 1 L gir c = 1,97*10-5 mol/L

Ingen som vil dele svar i spørsmålet om elektrolyse av Magnesium? 2,00 tonn? 44 døgn? Noen høyere, noen lavere?

Lenke til kommentar

Molar masse: Mm = 63,5 u eller g/mol om du vil

Masse: m = 1,25*10-3g (regner på 1 L)

n = 1,97*10-5 mol

som i volum lik 1 L gir c = 1,97*10-5 mol/L

Ingen som vil dele svar i spørsmålet om elektrolyse av Magnesium? 2,00 tonn? 44 døgn? Noen høyere, noen lavere?

Jeg skrev hva jeg hadde fått som svar på den elektrolyseoppgaven i går, i den store kjemitråden. Husker ikke helt hva det var. Fikk rundt 38 døgn eller noe, og fikk riktig (vi hadde den som tentamen).

Lenke til kommentar
Noen som har gjort elektrolyseoppgaven med magnesiumklorid? Sliter litt med a) 3), i tillegg til at jeg ikke aner hva et såkalt "miljøregnskap" er..

Mg2++2e---->Mg

1 : 2

2 tonn---> 2000000g = 2*106 g

n= 2*106g/24,3(g/mol)=82304.52 mol

82 304,52 mol*2*96490 c/mol= 1,5883*1010 C

1,5883*1010 As/5000A =3176625 s/3600= 882,4 timer

882,4t/24= 37 dager

Lenke til kommentar
Noen som har gjort elektrolyseoppgaven med magnesiumklorid? Sliter litt med a) 3), i tillegg til at jeg ikke aner hva et såkalt "miljøregnskap" er..

Mg2++2e---->Mg

882,4t/24= 37 dager

Ok, takker, ser den nå. Jeg failet litt med å bruke 500 A og glemte å dele på 60 2 ganger osv.

Gode greier.. Den b) har ikke jeg tenkt på en gang. Noen som har giddet å gjøre den?

Lenke til kommentar

Mg2++2e---->Mg

882,4t/24= 37 dager

Ok, takker, ser den nå. Jeg failet litt med å bruke 500 A og glemte å dele på 60 2 ganger osv.

Gode greier.. Den b) har ikke jeg tenkt på en gang. Noen som har giddet å gjøre den?

Ganske enkel:

• Transport (fly, bil, etc)
  • Utslipp i produksjonen
  • Utslipp under produksjon av energi
  • Hvor ligger fabrikken, må man rydde bort mye?
  • Hvilke matrialer benyttes
  • forrurensning pga Cl
  • kostnader for gjenvinning av produktet
  • osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...