Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2-eksamen VG3 - Svarforslag på tidligere eksamensoppgaver m.m.

Anbefalte innlegg

Strukturisomeri:

To forbindelser som har samme molekylformel, men forskjellig strukturformel.

Stereoisomeri:

- Speilbildeisomere:

Strukturisomer som er speilbilde av hverandre uten å kunne overlappe hverandre. Speilbildeisomerer kalles også optiske isomerer fordi de dreier planpolarisert lys.

- cis-trans- isomere:

Form for stereoisomeri knyttet til plassering av atomgrupper bundet til de to C-atomer i en dobbeltbinding. For like grupper: cis på samme side, trans på motsatt side.

Ja stemmer.. Så det vil si at to stereoisomere forbindelser har samme struktruformel også, men de er ordnet forskjellig i rommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ja stemmer.. Så det vil si at to stereoisomere forbindelser har samme struktruformel også, men de er ordnet forskjellig i rommet."

Ja, vil tro dette er riktig

Noen som har forslag til hva jeg kan lese på fra kjemi 1?

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar
Synes faktisk det motsatte :p

Ble nærmest fornærmet over hvor enkle eksamensoppgavene fra 2007-2005 var i forhold til de vi har nå

Enig! De måtte jo heve nivået da det ble tillatt med hjelpemidler på siste delen.

Lenke til kommentar

Ble nærmest fornærmet over hvor enkle eksamensoppgavene fra 2007-2005 var i forhold til de vi har nå

Enig! De måtte jo heve nivået da det ble tillatt med hjelpemidler på siste delen.

SjæL! De nye oppgavene er vanskeligere synes jeg. De krever liksom så veldig oversikt og mye fornuftig synsing

Lenke til kommentar

SjæL! De nye oppgavene er vanskeligere synes jeg. De krever liksom så veldig oversikt og mye fornuftig synsing

Huh, bra for meg da!

Forresten, så tyder en del på at kjemieksamen ikke skal bli så altfor ille, om vanskelighetsgraden er noenlunde lik R2 og Biologi 2, to eksamener som var overraskende enkle.

Lenke til kommentar

Heh, hjalp ikke at oppgavene var enkle på biologi 2, det var jo så mye å gjøre! Både på del 1 og del 2 satt jeg og hadde det travelt. Jeg har 6 i stp i bio, men er neimen ikke sikker på at jeg fikk skrevet utfyllende nok på den siste oppgaven.. Men nok om biologi, ingen som har forsøkt seg på aminosyreoppgaven?

Lenke til kommentar
Men nok om biologi, ingen som har forsøkt seg på aminosyreoppgaven?

H2N-CH2-COOH + H2N-CH(CH3)-COOH + H2N-CH2-COOH

Hvor stoff 1 og 3 er A og stoff 2 er B.

Men tripeptidet skal jo inneholde svovel? Må ikke minst en av aminosyrene bli metionin eller cystein da?

Lenke til kommentar

Med tilsetning av 2H2O vil du i alle fall kunne få det som jeg skrev. Men om du vil ha svovel kan vel kanskje H2S + H2O fungere? Aner ikke.

Men i alle fall: det står ikke spesifisert i oppgaven hva slags type molekyler det skal bli, så da kjørte jeg bare vanlig hydrolyse hvor vann kommer inn og spalter molekylet i to eller flere mindre molekyl.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

:hmm:

Hva slags (lange) kortsvarsoppgaver tror der vi får på del 1? Vet ikke helt hva jeg skal forbrede meg på.. Ser i eks. at vi har fått om nanomateriale, enzy, plast og ATP, så da blir det vell ikke akkuratt disse.....

Har jeg lurt litt på også.

Er ingen som har fått utdelt eksamensoppgaven som ble gitt i 2008 da, sånn at man kan sammenligne eksamensoppgavene med eksempeloppgavene.? Tar eksamen utganspunktet i eksempeloppgavene, eller unngår de å gjennta like oppgaver. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...