Gå til innhold

Skal kjøpe PC med digital lydutgang.. Tips?

Anbefalte innlegg

Har liten greie på PC, men har stor tro på å kjøpe "Hvermannsen" pc`en under anbefalinger på Hardware, og bygge selv. MEN har også lyst å koble denne til en såkalt DAC (Abrahamsen V 6.0) som er koblet til stereoanlegget. Denne gjør om digitale signaler til analoge, og "hjelper" i dag en gammel cd-spiller med denne jobben. Denne DAC`en har også USB inngang, men forstår såpass at 10m lange USB-kabler ikke er god løsning/lett å få tak i. Da har jeg valget mellom TOS-link (fiber) eller coax, der sistnevnte muligens er best.

Mitt spørsmål bli da; Hvilken komponent i "hvermannsen" anbefalingen må jeg da fjerne? Og et forslag til en ny komponent hadde vert fint. Dette er vel ikke lydkortet, i og med at det vel i praksis det samme som Abrahamsen DAC (Digital Audio Converter)

(lykke til kan jeg nok også trenge;-))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alle dagens pcer har digital lydutgang, enten S/PDIF eller Optisk/Coax(husker ikkje).(Innebygd på Hovedkort) Fjerne :S?

Kva slags komponenter du tenker å fjerne da?

Altså, det er ingen ting å fjerne på Hvermanns ambefalingene. Vis du ikkje ønsker noen andre deler/har noen fra før?

Fant eit bilde av utgangene bak på det hovedkort i den ambefalingen.

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/...45-ds3l_big.jpg

Både Toslink og S/PDIF der.

Veit ikkje kva slags kabler du har tenkt å bruke til bilde, om du kommer til å benytte deg av TVskjerm/PCskjerm ver obs på at skjermkortet kun har DVI, og ikkje HDMI.

Følger heller ikkje med skjerm i den ambefalingen.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Ok, ja ser det er ein coax utgang der eg kan bruke. Er ikkje slikt på den pc`en eg har i dag.

Men HDMI utgang kunne vore greit. Har i dag LCD-skjerm og Plasma, og må nappe ut og veksle kontakt fysisk kvar gang eg vil skifte skjerm. 2 DVI utganger skal jo kunne fungere, men hadde vore fint med HDMI til Plasmaen, for å få med lyden.

Da er det vel skjermkortet eg må bytte ut i "Hvermannsen" oppsettet? Sapphire Radeon HD 4670.. som bør byttes ut med noe bedre? Forslag?

Lenke til kommentar

Har et X1950 skjermkort i PC'en eg sitter med, den er kobla med DVI til skjermen og med DVI til HDMI ("adapter" på skjermkortet og HDMI kabel mellom PC og TV) til TV (Kuro 50") lyden går nå optisk fra hovedkort til en "jitterboks" før DAC. (min DAC; Muse Model two mangler toslink)

Selv så gamle skjermkort som X1950 (3 år?) gjør om DVI til HDMI med adapter, problemet blir vel lyden som ikkje kan gå via skjermkortet i HDMI kabelen. Eg ser nå DVD på PC skjerm og TV samtidig, det er en smal sak og sette opp utgangen med HDMI som skjerm 1 og DVI som skjerm to og velge.

Har et X3650 i en anna PC, der dukka det opp et "nytt" lydkort når eg oppdaterte drivere til skjermkortet og brukte HDMI til skjermen ( 24" Benq), meiner de fleste ATI skjermkort nå kan sende lyd via HDMI av de seinere modellene, det er vel noen "husmannsmodeller" som kan mangle muligheten.

Mine ATI skjermkort er fra HiS pga. iCeQ kjøleren noen har (alle mine) de er stillegående, heatpipe med vifte og varmlufta fra skjermkortet går ut i bakplata på PC'en, ulempa er at korta tar to kortplasser i høyden.

Lenke til kommentar

hvis du skal spille med 5.1 digital lyd, trenger du et lydkort som støtter DTS connect eller DD live. om du ikke skal spille, trenger du ikke mere skjermkort en det du har nå..

og alle skjermkort i hd3xxx og 4xxx som følger referanse designet til amd, har intrigrert lydchip på skjermkortet, så man får lyd over hdmi.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Som kjell sier har alle referansekort fra ATI lydchipp på plass. Har selv et Asus 4350 (med fysisk HDMI inngang) OG 4870 via medfølgende adapter. Begge deler fungerer like bra.

Ser ut som hovedkortet i hvermansen fortiden har S/PDIF via både Coax og TOSLINK (optisk) så du får alltid brukt DACen din der.

For å få fullt utbytte av HiFi systemer bør du velge Windows Vista eller Windows 7 (Release Candidate) som operativsystem. Disse lar deg lettere bytte mellom lydkort, samt det ikke lenger er begresninger på bitrate og samplingrate (Om jeg har forstått det riktig er det slik at Windows XP krever ASIO eller andre spesielle drivere for at den ikke skal resample lyden til 16bit, 48kHz uansett kilde).

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Skal ikkje ha 5.1 lyd ut av pc, men høy bitrate på stereolyd blir nok aktuellt.

Har også DVI inngang på Plasmaen, så kan jo like godt bruke denne. Forstår det som HDMI gir bedre bilde enn DVI, men med adapterløsningen har det vel ingen ting å si. Blir i praksis kun brukt til youtube o.l. og egne videoopptak. Viktigste for meg var å få bekreftet digital utgang på lyden, og det ser eg jo nå. Supert :yes:

Lenke til kommentar

Perry: Ideen er å få lyd ut av HDMI inngangen, det kan ikke en adapter hjelpe med uten at skjermkortet har integrert lydchip.

Brave: Skal ikke være noen kvalitetsforskjell på HDMI og DVI fra en PC.

Fint at du fant ut av ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...