Gå til innhold

Hjelp: Har Lyskestrekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt lyskestrekk veldig lenge, ca 3 måneder for å få et tall på det. Går til fysio, der jeg nå har begynt med ryggøvelser, siden det visstnok ligger i ryggen. (Han snakket noe om en trigger eller noe, uten at jeg skjønte hva det var.)

Fikk forresten strekken når jeg spilte fotball, den kom krypende under en trening. Spilte med den ganske lenge, før det ble så ille at jeg ikke kunne springe lenger (til og med ikke når jeg brukte lyskevarmer.)

-Noen som har gode øvelser?

-Ellers noen gode tips?

-Vil det hjelpe på lyskestrekken å sitte i badstu?

Ønsker svar fort. Må rekke å komme i form igjen til Norway-Cup!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har hatt lyskestrekk veldig lenge, ca 3 måneder for å få et tall på det. Går til fysio, der jeg nå har begynt med ryggøvelser, siden det visstnok ligger i ryggen. (Han snakket noe om en trigger eller noe, uten at jeg skjønte hva det var.)

Fikk forresten strekken når jeg spilte fotball, den kom krypende under en trening. Spilte med den ganske lenge, før det ble så ille at jeg ikke kunne springe lenger (til og med ikke når jeg brukte lyskevarmer.)

-Noen som har gode øvelser?

-Ellers noen gode tips?

-Vil det hjelpe på lyskestrekken å sitte i badstu?

Ønsker svar fort. Må rekke å komme i form igjen til Norway-Cup!

.....lyskestrekk er ofte en diagnose som brukes på flere typer strekk/skader......

Men generelt kan du nok hente mye gjennom forebyggende trening ref NFF sine sider med øvelser.....

Spis avocado! Fettsyrer samt glutamin :)

Svært unødvendig å gå med denne type skader over lengre tid og det kan nok indikere at du ikke har fått adekvat behandling i forhold til ditt konkrete problem!!

Lenke til kommentar
Vil seriøst avocado hjelpe?

Vil badstu hjelpe?

Har vert til lege, ja, og deretter til fysioen. Ka har det å seie?

Avocado er kjempebra!! Les om fettsyrer og aminosyren glutamin!!

Grunnen til at du ikke får masse tips om øvelser etc er at dette må legen/fysioen vise deg! Både pga at de kan vurdere skaden konkret, men også for di disse har muligheten til å følge med på hvordan du reagerer på behandlingen!

Badstu skader ikke og vil jo generelt myke opp musklene, men at det hjelper mot din spesifikke strekk tviler jeg på...

1: Nøyaktig diagnose må stilles.

2: Adekvat behandling må igangsettes.

3: Ny undersøkelse dersom ikke bedring etter 2-3 uker.

Anbefaler at du kontakter en idrettsmedisiner dersom ikke de du nå har konsultert ikke har hjulpet deg!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Er hos en fysio som virker å ha god peiling, men han plaprer hele tiden uten at jeg får med meg så mye.

Har fått med meg at det vissnok sitter i ryggen, og jeg har fått ryggøvelser som sagt.

Men...er det bra for lysken å være mye i bevegelse, eller trenger den mye ro? Føler det er litt bob bob om jeg egentlig skal gå den turen, sykle en tur etc.

Forresten: Viss avocado hjelper, er det annen mat eller noe som hjelper også?

EDIT: Fant absolutt ingenting om at avocado kan hjelpe på lyskestrekken, så da må noen komme med linker hvis det stemmer

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

TRENGER HJELP FORT.

Har tilgang til strøm (en sånn boks du setter foten på og som gir merkelige støt i foten, men kan også feste lapper til slik at enn kan feste det andre plasser.)

Er det bra for lyskestrekken tror dere?

Lenke til kommentar

Fikk lyskestrekk i vinter under første hockeytrening på lenge... Jeg gadd ikke å gå til fysio eller noe, så prøvde meg fram.

Daglig: Kjøl ned skadeområdet med noe kaldt (ispose e.l), tøy lysken forsiktig (vær varsom) opptil flere ganger daglig, de første 3 dagene, deretter kutt ut mye av det og tøy litt hardere, men veldig forsiktig...

Øvelser: ta en fotball og hold den mellom knærne (sittestilling på gulv) og press sammen og hold. 10-15 reps. Gjør dette annenhverdag 2-3 ganger daglig, men vær forsiktig her også, det skal ikke gjøre så veldig vondt, men du skal kjenne det tar på litt.

En annen øvelse du kan gjøre er å strekke beina helt ut mens du sitter på gulvet, ta en ball mellom føttene og press.. 10-15 reps, kjør dette sammen med den andre øvelsen.

En annen ting som hjelper er å gå. Gå deg en liten tur på tredemølla eller ute daglig. Du kjenner det strekker i lysken. Du kan gjerne gjøre dette før tøying og øvelser for å få varmet opp.

Strekken min forsvant på ei uke, og jeg startet å trene hockey igjen. Jeg bare varmet opp bedre før trening og kjente NADA i lysken lenger.

Men husk at det er viktig med nedkjøling og tøying, øvelser er og veldig viktig.

Jeg hadde forresten strekk i begge lyskene, så må si at dette hjalp skikkelig på meg. Men når du nesten ikke kjenner at du har lyskestrekk lenger, vent ei uke ekstra for å være sikker på at senen er hel, så du ikke sliter av enda mer fibre.

Vil knebøy gjøre lysken verre?

Knebøy er bare bra. Bare ikke for tungt, du vil kjenne selv hva som føles bra. Men husk å ha hviledager mellom øvelsene. Annenhverdag eller 3 ganger i uka e.l. Men prøv å få trent lysken så mye som mulig uten at du sliter av flere fibre.

Lenke til kommentar

tviler på at det hjelper stort.. Prøv det en dag, og du vil uansett føle deg litt bedre i lysken neste dag. men det er fordi lysken "gror". Merket selv at jeg ikke hadde vondt i det hele dag etter 3-4 dager, men så fort jeg belastet den litt så ble den vond. Men prøv det jeg har sagt i ca. 2 uker (siden du allerede har hatt vond lysk lenge, så tar du 1 uke etter det igjen for å la det gro hvis det ikke er 100 % enda.

Lenke til kommentar

Ikke f om lysken min gror noe særlig uten å gjøre noe. Gikk en uke uten å trene noe som helst, og det var ikke tegn til forbedring. Det må være bevegelse som er tingen for min strekk. Men, ja, kan prøve det du har sagt. Tror jeg kjører knebøy i dag, og så gjør tøyeøvelser i morgen, da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er hos en fysio som virker å ha god peiling, men han plaprer hele tiden uten at jeg får med meg så mye.

Har fått med meg at det vissnok sitter i ryggen, og jeg har fått ryggøvelser som sagt.

Si ifra at du ikke helt får med deg hva han sier. Da går han sikkert igjennom det hele litt roligere, slik at du får det med deg. Og du er garantert ikke den første som har spurt ham om å ta det litt roligere!

Når man smiler og nikker lærer man ingenting.

Lenke til kommentar

jpsalvesen: Poenget er vel mer det at det ikke er så viktig det han sier, han snakker mye om forskjellige ben og muskler, som jeg skjønner fint lite av. Vi hadde et lite "prosjekt" som vi begynte på for tre uker siden, der jeg skulle trene ryggen mye. Han viste meg bare hvilke apparater jeg skulle bruke, og ikke hvordan jeg skulle bruke det. Det var ikke noe spesielt å tenke på trodde jeg. Jeg skulle sende melding hvis det ble verre, og det ble det, så da sendte jeg melding, men fikk aldri svar. Tenkte han var på ferie eller noe.

Kom tilbake (hadde en time som var satt lenge før) og da sa han at han ikke hadde fått noe melding, og jeg måtte begynne på øvelsene på nytt, men DENNE GANGEN skulle jeg faktisk bli vist hvordan øvelsene var, og det var ganske stor forskjell fra det jeg hadde gjort.

Så nå har jeg brukt tre-fire uker på ingenting, og det blir nesten bare verre med disse ryggøvelsene selv om jeg gjør det riktig. Lyskestrekken min har nå snart 4-måneders jubileum.

robbern9292: Har ikke brukt den knipeøvelsen med ballen mellom bena så mye, for den virker ikke til å gjøre lysken særlig bedre. Den tøyeøvelsen har vært helt ok.

Skal spørre i dag om det er mulig med operasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...