Gå til innhold

Hva er forskjellen på C, C# og C++?

Anbefalte innlegg

Computer Science: The March of Progress

1980: C

printf("%10.2f", x);

1988: C++

cout << setw(10) << setprecision(2) << showpoint << x;

1996: Java

java.text.NumberFormat formatter = java.text.NumberFormat.getNumberInstance(); formatter.setMinimumFractionDigits(2); formatter.setMaximumFractionDigits(2); String s = formatter.format(x); for (int i = s.length(); i < 10; i++) System.out.print(' '); System.out.print(s);

2004: Java

System.out.printf("%10.2f", x);

2008: Scala and Groovy

printf("%10.2f", x)

Legg merke til manglende semikolon i 2008. Massiv framgang!!!

Berre for å ødelegge gleda over framgangen

Python har aldri hatt semikolon, starta i 96.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

29M kodelinjer i Win2K er opplyst i Modern Operating Systems av Tanenbaum.

En forskjell, er at Windows inkluderer GUI funksjoner, mens under UNIX/Linux kjøres X server i user space. Men for all del, det er mange måter å telle kodelinjer på, og metodene som er benyttet er nok forskjellige.

Uansett, Windows er et stort program, fryktelig stort i OS sammenheng.

Lenke til kommentar
Berre for å ødelegge gleda over framgangen

Python har aldri hatt semikolon, starta i 96.

Neivel?

$ python -c 'import sys; print sys.argv'
['-c']

(...) så er alle system kall C API

Nøyaktig hva betyr akkurat dette utsagnet?

Ett system kall, er en funksjon som ikke kun eksekverer i CPU ring 1, men kjøres i CPU ring 0 (kernel space).

Så hvordan får du det utsagnet til å være ekvivalent med "er alle system kall C API"?

Lenke til kommentar

API er feil å si, det kalles ABI (Application Binary Interface)

Dessuten er det ingen regel at alle system kall bruker C ABI, det er mer en standard utviklere er blitt enige om uten at det er nedfelt i stein.

Grunnen er ganske enkelt at de aller, aller fleste programmeringsspråk støtter C ABI direkte eller indirekte, noe som gjør det gunstig i bruk for høynivåspråk (annet enn C++)

edit:

Windows er et stort program ja, er ikke til å komme bortifra.

Men, er det tatt høyde for at GUI-en (user32) til Windows støtter OpenGL, DirectDraw og Direct3D direkte?

Under linux må du bruke GLX som ikke engang er tilgjengelig under alle distroer. Dessuten har Windows flere innebyggede audio systemer, noe som ikke er definert under X Window System overhode.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
(...) så er alle system kall C API

Ett system kall, er en funksjon som ikke kun eksekverer i CPU ring 1, men kjøres i CPU ring 0 (kernel space).

Så hvordan får du det utsagnet til å være ekvivalent med "er alle system kall C API"?

Jeg har ikke påstått ekvivalens, forstod det slik at du ikke visste hva et system kall var. Hvis det var et trick question, hva er så poenget ditt?!

Lenke til kommentar
API er feil å si, det kalles ABI (Application Binary Interface)

Nei det er ikke feil, libc (eller glibc) inneholder system kall, noen C API er definert i C standarden (exit, ...), andre C API er definert i POSIX standarden (open, read, write, close, ...).

ABI har å gjøre med hvordan linking gjøres.

Det skal være et ganske odde UNIX/Linux system, hvis ikke system kall har et C API gitt.

I gamle dager under DOS, så ble imidlertid "system services" eksportert fra OS via interrupts, man kunne fortsatt kalle noen av disse fra C, og det fantes implementasjons spesifikke metoder for å kalle de andre.

Lenke til kommentar
(opprinnelig)

(...)så er alle system kall C API

... deretter meg:

... deretter et svar:

... deretter meg igjen

Jeg har ikke påstått ekvivalens, forstod det slik at du ikke visste hva et system kall var. Hvis det var et trick question, hva er så poenget ditt?!

Poenget mitt var at jeg ikke forstod hva "så er alle system kall C API" betød (ikke minst fordi et systemkall kan soleklart gjøres utenom å gå veien om C). Jeg forstår det fortsatt ikke (enda jeg er klar over hva et systemkall er), og jeg forstår ikke helt hva du siktet til med det opprinnelige utsagnet. Men nå har du forklart hva du siktet til, og da er vel alle fornøyde.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at jeg ikke forstod hva "så er alle system kall C API" betød (ikke minst fordi et systemkall kan soleklart gjøres utenom å gå veien om C).

Du husker vel at jeg snakket om UNIX/Linux? Hvis du mener SUS spesifikasjonen [1] definerer system API grensesnitt i andre språk enn C, så må du nesten forklare hva det er for noe språk. Linux er ikke SUS sertifisert, men kommer jo med full POSIX støtte m.h.p. C API'et.

Alle UNIX systemer kommer med C kompilator og ferdig C API out-of-the box. Den mest nærliggende måten å implementere system kall i andre språk, er rett og slett å benytte en wrapper som kaller de aktuelle C funksjonene.

[1] Singel Unix Specification

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at jeg ikke forstod hva "så er alle system kall C API" betød (ikke minst fordi et systemkall kan soleklart gjøres utenom å gå veien om C).

Du husker vel at jeg snakket om UNIX/Linux?

Det er interessant for diskusjonen hvordan?

Hvis du mener SUS spesifikasjonen [1] definerer system API grensesnitt i andre språk enn C, så må du nesten forklare hva det er for noe språk.

SUS definerer et C API, ja. Det endrer ikke det faktumet at systemkall kan fortsatt gjøres uten å gå veien om C.

Linux er ikke SUS sertifisert, men kommer jo med full POSIX støtte m.h.p. C API'et.

Igjen, ja, og så? Det utelukker ikke det faktum at systemkall kan gjøres uten å gå veien om C.

Alle UNIX systemer kommer med C kompilator og ferdig C API out-of-the box. Den mest nærliggende måten å implementere system kall i andre språk, er rett og slett å benytte en wrapper som kaller de aktuelle C funksjonene.

Systemkall kan fortsatt gjøres uten å gå veien om C. Derav min misforståelse av hva du mente med "er alle system kall C API" (min uthevelse).

Lenke til kommentar
Systemkall kan fortsatt gjøres uten å gå veien om C. Derav min misforståelse av hva du mente med "er alle system kall C API" (min uthevelse).

Som igjen er grunnen til at jeg skrev ABI, siden en ikke nødvendigvis trenger å gå veien om C for å utføre systemkall, noe som gjør C API til feil terminologi.

Lenke til kommentar

Vel, POSIX.1 er jo et C API, og dette API'et har alle UNIX/Linux systemer.

Hvilke andre API'er som støttes, eller kompilatorer som måtte være installert, er helt systemavhengig.

Lenke til kommentar
Som igjen er grunnen til at jeg skrev ABI, siden en ikke nødvendigvis trenger å gå veien om C for å utføre systemkall, noe som gjør C API til feil terminologi.

POSIX eller Open Group har ikke spesifisert noe felles ABI, dette er system avhengig og kan i tillegg endres fra en OS release til en annen.

ABI er relevant for de som implementerer standard biblioteker, og dette er faktisk en del av implementasjonen som applikasjons programmer ikke trenger å tenke på.

På UNIX/Linux er systemkall definert i POSIX.1, ABI har å gjøre med hvordan dette API'et er implementert, dvs. lav-nivå implementering og linking.

Lenke til kommentar
På UNIX/Linux er systemkall definert i POSIX.1, ABI har å gjøre med hvordan dette API'et er implementert, dvs. lav-nivå implementering og linking.

Javisst, men er ikke dette mer relevant til systemkall en det overordnede API-et?

Det finnes masse operativsystem, og det er langt ifra alle som er skrevet i C, og det finnes OS som ikke engang støtter C systemkall.

Lenke til kommentar

Javisst, men er ikke dette mer relevant til systemkall en det overordnede API-et?

For de som utvikler kompilator og systembiblioteker, må forholde seg til begge deler, resten av oss trenger normalt ikke det.

Det finnes masse operativsystem, og det er langt ifra alle som er skrevet i C, og det finnes OS som ikke engang støtter C systemkall.

Jada, det finnes mye rart, og derfor begrenset jeg påstanden til en gruppe OS'er, men kunne jo tatt med langt flere: BSD, OS X, MS med Win32 API, osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...