Gå til innhold

[Løst]Bruk av aksesspunkt for å knytte nettverk sammen

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal knytte to nettverk sammen trådløst, og skal bruke et cnet-aksesspunkt til det (satt i client mode). Har gjort dette før, men har glemt hvordan man skal sette det opp i forhold til ip-adresser og slikt.

Aksesspunkt er knyttet til router 1. Hvis router 2 har ip 192.168.0.1, så burde aksesspunktet ha samme ip såvidt jeg har forstått.

Router 1 og 2 og aksesspunkt må jo alle være innenfor 192.168.0.*, men hvilken ip skal router 1 ha?

Er det andre spesialinnstillinger jeg må forholde meg til, samme passord på begge nettverkene osv?Gjerne fortell hvordan alt må være satt opp ;)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan sette de opp med hver sin adresse på samme subnett (F.esk 192.168.0.xxx).

192.168.0.1 og 192.168.0.2 er greie valg. Ellers bruker du samme kanal og samme kryptering.

Du at ene ruteren skal ha 192.168.0.1 og den andre 192.168.0.2. Skal aksesspunkt ha eksempelvis 192.168.0.3? Når jeg kobler aksesspunktet direkte i pcen for å sette det opp, så setter jeg fast ip i samme subnet som aksesspunktet for å komme inn på innstillingene til AP. Når jeg har gjort innstillingene så setter jeg til at pcen skal hente fra nettverket som AP kobler til. Da blir AP som et helt vanlig nettverkskort. Greia er at den henter ikke ip og får ikke opp navnet på nettverket det kobles til uten at AP og routeren har samme ip. Skal de helst ha samme ip?

Må begge nett ha samme kryptering, eller må bare AP og router som kobles trådløst sammen ha samme kryptering? (Sistnevnte vet jeg må ha det)

Lenke til kommentar

De to enhetene du kobler sammen (trådløsrouter og klient) må selvsagt ha samme kryptering. Ellers vil de ikke kommunisere. De bør ha forskjellig ipadresse i samme subnett. Det er ikke så nøye hvilke adresser du velger bare de har de tre første oktettene like (192.168.0.xxx) Da skal du kunne koble deg opp mot begge to etterpå for å endre parametre om du ønsker.

Høres merkelig ut at du ikke får det til å virke uten at aksesspunktet og router har samme IP. Finnes det en modus som heter klient_bro (client_bridge) så prøv denne.

Det er forsåvidt ikke noe stort problem om de har samme IP. Det eneste problemet er at du kun får logget inn på den ene. Du vil ha internett som normalt og det er sikkert det primære. :p

Lenke til kommentar
De to enhetene du kobler sammen (trådløsrouter og klient) må selvsagt ha samme kryptering. Ellers vil de ikke kommunisere. De bør ha forskjellig ipadresse i samme subnett. Det er ikke så nøye hvilke adresser du velger bare de har de tre første oktettene like (192.168.0.xxx) Da skal du kunne koble deg opp mot begge to etterpå for å endre parametre om du ønsker.

Høres merkelig ut at du ikke får det til å virke uten at aksesspunktet og router har samme IP. Finnes det en modus som heter klient_bro (client_bridge) så prøv denne.

Det er forsåvidt ikke noe stort problem om de har samme IP. Det eneste problemet er at du kun får logget inn på den ene. Du vil ha internett som normalt og det er sikkert det primære. :p

Takk for supert svar :) Jeg har client mode på aksesspunktet, og det er det jeg har valgt.

Du sier: "De to enhetene du kobler sammen (trådløsrouter og klient) må selvsagt ha samme kryptering.". At aksesspunktet må ha samme kryptering som den routeren den skal få kontakt med trådløst vet jeg. Er det dette du mener, eller at både router 1 og 2 må ha samme kryptering? Vil bare få det oppklart skikkelig før jeg gir meg i kast med dette igjen.

Og ja: Internett er helt klart det primære :)

På forhånd takk.

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Det er kun de enhetene du skal knytte samme direkte som behøver samme kryptering.

Hvis jeg forstår det rett så knytter du router1 sammen med aksesspunktet trådløs med samme kryptering. Deretter er aksesspunktet koblet til router2.

Router2 kan være koblet til via internettporten og da bør du i såfall bruke et annet subnett enn 192.168.0.x for å unngå konflikt. (m.a.o. ikke bruk samme subnett på wan og lan)

Kobler du til router 2 via en av lanportene og disabler DHCP så skal du bruke 192.168.0.x.

Kryptering på router 2 er helt uavhengig av de to andre.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Siste kveld før eksamen og hodet kverner godt her. Jeg blir litt småforvirret på en del ting som jeg føler har alt å si, så i stedet for å si hvordan jeg burde gjøre det så sier jeg heller hvordan hvordan jeg blir å gjøre det, og så kan du rette meg. Tar dette kun teoretisk, har ikke prøvd enda. Beklager at jeg må ha det inn med teskje.

I det blå huset har jeg en router koblet til internett. Routeren har ip-adresse 192.168.0.1. Den er trådløs og er satt til å ha Wep-kryptering.

I det brune huset har jeg en D-link dir655 router. Denne har ikke internett fra noen steder og her har jeg satt ip til 192.168.0.3. Her er det wpa2-kryptering.

Med en cat-5-kabel er D-linken koblet til aksesspunktet (CNET cwa-854, wireless AP) som har ip 192.168.0.2. Aksesspunktet har jeg satt til å ha Wep slik at det skal kunne kommunisere med Routeren i det blå huset. Jeg har ikke gjort andre innstillinger på aksesspunktet enn å sette det i client mode.

Nå blir det lettere å referere til hva du mener, for meg ble det litt surr mellom hva som var hva, men det er jo fordi jeg har uttrykt meg uklart fra starten av. Det er nemlig småtingene som gjør at jeg ikke får det til, og brukermanualen er forkastelig.

Lenke til kommentar
Det høres greit ut, men jeg ville valgt en annen ipadresse på DIR-655.

F.eks 192.168.1.1. og så plugget nettverkskabelen fra aksesspunktet i internettporten på routeren. Alt annet høres fint ut for min del.

Genialt! Det hadde jeg ikke tenkt på. Regner denne tråden som løst. Likevel må jeg spørre: Hvordan vil det gjøre ting lettere for meg å gjøre slik du sier? Jeg vil garantert gjøre som du sier likevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...