Gå til innhold

Junifest 2009 - KSolfjeld - Landskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for tilbakemeldinger! nbmofo: Nei ikke GND her, hadde tenkt å bestille et Lee system med GND og ND filtere, men det er desverre lagt litt på is, så bilder med slør i vannet blir nok vanskelig, siden det er så lyst her hele døgnet.. På dette bildet har jeg benyttet digital blending, med 2 eksponeringer og layer mask+brush. Nitid arbeid, spesielt i overgangene. Etterpå litt dodge/burn for å få frem dramatikk i landskapet og skyene. Digital blending er en teknikk jeg bare nylig har begynt å utforske. I forhold til HDR er det lettere å få naturlige resultater tror jeg, særlig hvis man velger å ha full manuell kontroll.

Snakket med naturfotograf Ole Jørgen Liodden på fotovideo-messen, og han hadde helt sluttet med GND-filtre - han tok heller flere eksponeringer og HDR'et det selv - så var det lettere å treffe med fjell og sånt.

Antar det funker like så godt med digital blending, med mindre man skal ha så lange lukkertider at lyset/motivet endrer seg..

Lenke til kommentar

Litt dodge tool kunne blitt brukt på det mørke. Ellers blir motivet litt kjedelig. Hadde bildet blitt tatt lavere, helt nede i vannkanten, hadde det kanskje blitt noe. Regner nesten med at det ikke er noe interesant på resten av høyre eller venstre side? På et landskapsbildet synes jeg ikke at et fjell som står sentrert i bildet skal være motivet. Det blir for kjedelig.

Lenke til kommentar

Hohh! Digg! Elsker natt-bilder hvor det er lyst hele natta! Dette bildet må jeg gratulere deg med, Vultur. Ingenting å si, utenom at du har dratt litt hardt i clarity-spaken - det ser du på fjelltoppene, fader ut i mørke helt i toppene, prøv å unngå det.

Ellers ville jeg også her, som veldig mange andre sine landskaps bilder, tatt bilde i lavere perspektiv. Du får så vanvittig mye mer detaljert forgrunn, og det er noe av det som gjør et "perfekt" landskapsbilde til et perfekt landskapsbilde. Og hvorfor tok du ikke bare flere eksponeringer mens du var der, istedenfor å gjøre det digitalt? Mye bedre resultat!

Lenke til kommentar
Takker for det. Tok 3-4 eksponeringer, satte 2 av dem sammen i Digital blending.

Ah... Når du sa "Digital blending 2eksp." tok jeg det som at du lagte en lysere/mørkere eksponering på dataen.

Jeg pleier som regel selv å ta opp imot 6 eksponering jeg setter sammen - får ikke så utbrente områder, hverken på den svarte eller den hvite siden + at du får sterkere farger. Noe jeg lærte av akams HDR-guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...