Gå til innhold

Åpne opp en bærbar datamaskin? ("Guide")


Anbefalte innlegg

Legger ut en post med noen bilder jeg tok da jeg skulle få bort alt støvet fra kjøleribbene samt bytte kjølepasta på prosessoren på min gamle HP som begynte å svi seg fast i bordet.. Se gjerne på dette som en guide på hvor mye arbeid det ligger i demontering av en bærbar datamaskin og et lite innblikk i hvordan det ser ut under dekslene..

 

Fra jeg begynte å finne frem verktøy (en liten Phillips skrutrekker, helst magnetisk) til siste deksel var på plass igjen, tok det ca tre timer - ta deg god tid.

 

Advarsler som fare for ødelagte komponenter fra statisk elektrisitet og forsøk på demontering med batteri/adapter på, er gjeldende - og de som får lyst til å åpne opp sin egen datamaskin må sette seg inn i hva det innebærer (og ikke holde meg ansvarlig =)

 

På min maskin var det fire typer forskjellige skruer. Ta vare på disse, og kategoriser de gjerne (f.eks. 4 x 2.0x8.0 til harddisk-lokket osv.).

 

 

OK, here we go =)

Først tar jeg av deksler til harddisk, minnebrikker og PCI-kort;

 

post-116261-1243771024_thumb.jpg #1

 

 

Så tar jeg av antennekablene fra PCI-kortet, flipper de to festene på siden av kortet slik at det kommer opp i 45' vinkel, og drar det rett ut; (Dette er samme fremgangsmåte som ved bytte av RAM)

 

post-116261-1243771510_thumb.jpgpost-116261-1243771637_thumb.jpg

 

 

For fjerning av dekslet nærmest skjermen, fjerner jeg fem skruer markert med gult;

 

post-116261-1243772011_thumb.jpgpost-116261-1243772023_thumb.jpg

 

 

Da er det bare og lirke av lokket uten å ødelegge noe plastikk.

 

For å fjerne tastaturet, løsner jeg to skruer under datamaskinen som er merket med "K" (vises på bilde (#1), bruker et flatt skrujern for å trykke bak fire fester (#6) og flipper hele tastaturet opp (#7) og av (husk det henger fast i en kabel (#8);

 

post-116261-1243772252_thumb.jpg post-116261-1243772392_thumb.jpg

 

 

Tastaturet er koblet til hovedkortet via en såkalt ZIF-kontakt (Zero Insertion Force) (#8). Dra bak den lille svarte delen (1), og ta så ut kabelen (2);

 

post-116261-1243772719_thumb.jpg #8

 

 

Så er vi kommet til skjermen, noe som minner meg på at jeg har glemt demonteringen av DVD-ROMen: Løsne skruen mellom harddisken og PCI-kortet vist på bilde #1, stikk en ende av en binders eller noe i det lille hullet framme på DVD-luken slik at skuffen åpnes og dra hele DVD-romen ut..

 

Løsne kontakten for displayet, og dra ut den allerede løsnede antennekabelen. Ta så ut de fire skruene som displayet er festet i - to foran og to bak (vises på bilde #5);

 

post-116261-1243773079_thumb.jpg post-116261-1243773209_thumb.jpg

 

Løft så displayet rett av.

 

Så fjernet jeg dekslet over hovedkortet. Da løsner jeg alle skruene (17 stk, 2 typer) jeg ikke allerede har løsnet fra undersiden og løsner ZIF-kontakten til toucpaden og knappene under det øverste dekslet, samt en til :)

 

post-116261-1243773764_thumb.jpg post-116261-1243774073_thumb.jpg post-116261-1243774086_thumb.jpg post-116261-1243774100_thumb.jpg

 

Løft så hele toppdekslet opp i fremkant, så rett opp - igjen uten å bryte av diverse plastikkanter, og herligheten åpenbarer seg;

 

post-116261-1243774918_thumb.jpg

 

 

Ta så ut alle kontakter (markert med gult) + en viftekontakt på undersiden, løste de siste skruene (markert med rødt og blått), bøy plastdekslet fri for kontaktene på hovedkortet - vipp det opp i forkant og ta det ut.

 

post-116261-1243775009_thumb.jpg

 

Et par OBS;

 

Vær forsiktig når du tar av kontaktene så du unngår dette:

post-116261-1243775088_thumb.jpg

 

Ikke skru av denne, da det er festebraketten til prosessoren. Den fjerner du fra den andre siden.

post-116261-1243775170_thumb.jpg

 

Når jeg var kommet så langt ble jeg så overgitt over hvor gjengrodd dysene og kjøleribbene var at kameraet ble glemt vekk.. Mange hadde vel gledet seg til vi kom til det innerste hellige; prosessoren, men den er enklere å ta av enn et PCI-kort - dog mer risikabelt ;)

 

Her er et bilde av kjøleribben, og et eksempel på hvor mye kjølepasta som behøves. Skal dere bytte kjølepasta, bør dere lese en liten guide om dette ift. type kjølepasta, resemiddel etc.

 

post-116261-1243776066_thumb.jpg

2902118686_591f46550d_m.jpg2901279339_03cd21e44c_m.jpg

©benchmarkreviews

 

 

Om denne (lange!) posten har noen hensikt får så noen andre vurdere..:)

Endret av runniz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler ingen som har en pc innenfor garanti å gjøre dette. Helst ikke innefor reklamasjonstiden heller da det skal være ganske lett å få saker fikset på reklamasjon i Norge. Om verkstedet kan se at den har vært åpnet før kan de sette seg på bakbena og nekte å reparere den gratis. Jeg kjente med en gang igjen denne noe eldre HP'en med tre vifter, var vel en av de modellene som hadde vanlig desktop cpuer.

 

Uansett fin guide å bruke på litt eldre pcer akkurat som den på bildene.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Nei, denne guiden gjelder vel for knapt en brøkdel av HP's maskiner til og med :) Tenkte bare jeg skulle lage posten for å gi et lite innblikk i arbeidet som ligger bak.

 

Garantien ryker med dette inngrepet, og reklamasjonsretten henger vel også i en tynn tråd.

 

Prøver å holde liv i en bærbar pc som jeg strengt tatt ikke er avhengig av. Byttet ut prosessoren fra 3,0 til 3,6 GHz, oppgraderte fra 512Mb ram til 2Gb, og satte inn en harddisk med 7200rpm vs 4200.

 

Plages en med stigende temperaturer kommer en langt med en boks trykkluft. I dette tilfellet viste det seg at dysene faktisk var tette av støv som jeg ikke fikk blåst bort.

Satser uansett på at posten var fin pinse-lesing =)

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Som ofttes ikke mulig å instalere internt internett fordi du ofte mangler Mini PCI porten som blir brukt.

 

Uhm, hva er det du tenker på når du sier "strøm/nettverkskabel/mus"? Alt dette er jo slikt som du kobler til på utsiden av maskinen så det er jo null problem.

Lenke til kommentar

Nettverkskontakten sitter nok på selve hovedkortet, så det blir fort dyrt dersom det kan bevises at du var skyld i problemet selv. Jeg har vært borti noen laptoper med mini-PCI spor, men en må huske på at en også trenger antenne til WLAN-kortet. Disse plasseres oftest inne i skjermen. Om det er mindre enn 5 år siden du kjøpte den så kan du forsøke å reklamere på den, og få den reparert gratis.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Maskinen er sikkert 4-5 år gammel.. Men siden nettverksporten er defekt, altså det som er holder kabelen på plass er borte, samt museknappene er slappe..Mulig å bytte dette? Eller koster det en formue?

Nettverksporten er som sagt vanskelig å bytte siden da må hele hovedkortet byttes noe som blir veldig dyrt.

 

Å bytte touchpaden er en litt enklere jobb men du må nok kjøp hele det frontdekselet nytt så noen hundrelapper koster det nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Maskinen er sikkert 4-5 år gammel.. Men siden nettverksporten er defekt, altså det som er holder kabelen på plass er borte, samt museknappene er slappe..Mulig å bytte dette? Eller koster det en formue?

Nå siktet jeg til førsteposten, men. :roll:

 

Om det er mulig å bytte nettverksporten på maskinen? Ja. Går ut i fra at det "bare" er å demontere saken, nappe av og lodde på ny, samtidig som du nok fint kan få plass i ekstradeler som museknapp om du søker litt rundt. Men alt i alt tror jeg det i tilfelle heller er bedre å kjøpe deg en ny maskin. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...