L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) I dag har jeg tatt bilde av litt av hvert. Fattern hadde nemlig klart å la lysa på van-en stå på så den var tom for strøm. Fikk start på jævelen og tenkte vi skulle ta en rundtur for å lade batteriet igjen. Tok turen fra Langesund og gamle veien til Helgeroa over Langangen. Så via Stavern og Larvik og tilbake igjen. Fikk tatt veldig mange bilder som passet til temaet. Bl.a. tok jeg bilde av der UP driver opplæringa si, diverse fotobokser og lignende. Men det var ikke før jeg kom hjem at jeg fant motivet jeg valgte å bruke denne gangen. Vi har fått bladlus på rosene! Denne tror jeg ikke RandiA vil like å se. Så hvis noen er vennlige å advare henne så laster jeg straks opp. Endret 9. juni 2009 av Lars Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Da var det klart. La meg presentere... Randis mareritt: Tatt med E-420 og 40-150 millimeteren. Lånt meg en mellomring også. Ikke at jeg har helt peiling på det, men den er av typen EX-25 om det sier noen noe. Første gang jeg tar bilder av sånne småkryp så vær snill med meg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg syns det siste bilde var litt morsomt. Måten den øverste står på får meg til å tenkte at den jubler for å ha kommet opp først. Og sånne ting. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Den øverste så über happy ut! på tide å finne frem marihønene! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hva får deg til å tro at jeg er skuffet? Bare tenkte siden du forventet deg noe annet. Det beste med bildet, er at det ikke er arrangert illustrasjonsfoto. Jeg tror dette bildet hadde gjort seg i sort/hvit med en litt kraftig sepia/brunaktig tone. Tom Takk. Jeg synes aldri jeg får det ordentlig til når jeg konverterer til S/H. Som nevnt er jeg skikkelig n00b når det gjelder photoshop og jeg finner liksom aldri de rette innstillingene på hvilke farger som skal "prioriteres" når jeg konverterer. Men hvis du (eller noen andre) har lyst til å lage en slik versjon for å se så er det bare å sette i gang. Last gjerne opp resultatet. Jeg kan gjerne prøve, eller vise deg fort Da var det klart.La meg presentere... Randis mareritt: Tatt med E-420 og 40-150 millimeteren. Lånt meg en mellomring også. Ikke at jeg har helt peiling på det, men den er av typen EX-25 om det sier noen noe. Første gang jeg tar bilder av sånne småkryp så vær snill med meg. Nå måtte jeg le. Jeg vil for reste se de andre bildene til helga! Men god ide, og jeg liker godt fokusen, altså detaljene. Tøft at man kan se øynene deres. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Veldig fint tema du har funnet deg, Lars! Liker mange av bildene, men dette siste var kanskje det beste. Du gjør så jeg får lyst til å gå ut og ta bilder selv... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg syns det siste bilde var litt morsomt. Måten den øverste står på får meg til å tenkte at den jubler for å ha kommet opp først. Og sånne ting.Tusen takk. Var veldig fornøyd selv. Den øverste så über happy ut! på tide å finne frem marihønene!Eller lusegifta. Er ikke så miljøvennlig av meg som jeg sikkert burde. Jeg kan gjerne prøve, eller vise deg fort Det hadde jeg satt kjempepris på. Hjertelig takk. Nå måtte jeg le. Jeg vil for reste se de andre bildene til helga! Men god ide, og jeg liker godt fokusen, altså detaljene. Tøft at man kan se øynene deres.Takk igjen. For et annet utsnitt så kan de som er veldig interresert se her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13891778 Veldig fint tema du har funnet deg, Lars! Liker mange av bildene, men dette siste var kanskje det beste. Du gjør så jeg får lyst til å gå ut og ta bilder selv... Tusen takk. Hvis du får lyst til å ta bilder så føler jeg virkelig at jeg har lyktes. Lenke til kommentar
Albix Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ikke sikkert han har vunnet noe - har hørt at å ta bilde av bladlus er mye som å ta bilder av unger - alltid en som skal gjøre seg til for fotografen... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Dagens bilde ble vellykket - og jeg tror du traff blink med tittelen Tom Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Ikke sikkert han har vunnet noe - har hørt at å ta bilde av bladlus er mye som å ta bilder av unger - alltid en som skal gjøre seg til for fotografen...Nå ja... Satt ganske stille disse her da. Dagens bilde ble vellykket - og jeg tror du traff blink med tittelen Tom Takk. Ble som sagt fornøyd selv. Og så fikk jeg testa ut den mellomringen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Er nok enhver rosedyrkers mareritt det der ja....så det går så absolutt under "det man ikke vil se" RandiA Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Er nok enhver rosedyrkers mareritt det der ja....så det går så absolutt under "det man ikke vil se" RandiA Jah - husker jeg som liten så masse masse bladlus på en rose i hagen, og fornøyd fant og hentet en marihøne. Vel - den spiste to stykker, og så ga den seg. Søren. Hadde forestilt at den skulle flense over og gå amok som en rev i en hønsegård, jeg. Endret 9. juni 2009 av Trondster Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Dette blir litt offtopic, men er det mulig å kjøpe marihøner å sette ut i hagen? Finnes det noe "marihøneoppdrett"? Lenke til kommentar
Farner Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg syns det siste bilde var litt morsomt. Måten den øverste står på får meg til å tenkte at den jubler for å ha kommet opp først. Og sånne ting. haha! Hvem er det som tenker på sånt når de ser det bildet? haha.. Veldig morsomt tenkt da! fikk meg til å le bra! Men bilde er og bra! treffer tema perfekt og er virker veldig fasinerdende med alle de små.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ta på deg engangshansker heller, så lager du en blanding av vann med godt med grønnsåpe i, så bruker du fingrene og vasker lusene av blomster knoppene mens du heller denne blandingen langsomt ut. (Lusene sklir av i grønnsåpevannet, prosessen bør nok gjentas etter noen dager.) RandiA Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Men bilde er og bra! treffer tema perfekt og er virker veldig fasinerdende med alle de små.. Takk. Du skulle sett de andre rosene. Dette er ingenting i forhold til hvor mange det var der. Bare traff bedre med fokus og sånn på dette så derfor valgte jeg det. Ta på deg engangshansker heller, så lager du en blanding av vann med godt med grønnsåpe i, så bruker du fingrene og vasker lusene av blomster knoppene mens du heller denne blandingen langsomt ut. (Lusene sklir av i grønnsåpevannet, prosessen bør nok gjentas etter noen dager.)RandiA Det høres ut som en god løsning. Takk. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Siste var fulltreffer på alle måter! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Siste var fulltreffer på alle måter! Støttes! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg kan intet annet enn å takke igjen. Føler komplimentene bare renner inn her. Gøy når man treffer blink sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Også kommer jeg som den partypooperen jeg er og kommenterer mer konstruktivt enn mye av "så bra"-kommentarene som kommer inn. Selv om noe er bra, så bør man få til å kommentere det som ikke er like i øyenfallende. Selve tittelen var treffende og jeg er til dels enig med komposisjonen. En veldig klassisk komposisjon, men den gjør jobben sin. Dof-en er det ikke noe særlig å klage på, men på et vis er det her problemet ligger for min del. Den føles mer tiltrekkende enn selve motivet som blir for mørkt og flatt for min del. Skarpheten er det ikke noe særlig å si på, da du skriver selv at du har brukt mellomring på 40-150mm (tipper at det er ED-versjonen det er snakk om). En mørkere bakgrunn og lysere motiv hadde gjort seg vesentlig bedre. Dette kan også gjøres ved hjelp av litt etterbehandling, så si ifra dersom du ønsker noen raske tips på hvordan jeg pleier å gjøre slikt, så skal jeg sende deg PM på framgangsmåte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå