Rushuna Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hei. Jeg er avhengig av å skaffe meg ei linse som kan fungere i ridehus. Jeg tar mye bilder til aviser, nettsider, etc, og er avhengig av så god kvalitet som overhodet mulig. For de av dere som har vært i ridehus, er det ekstremt dårlig lys - jeg har lagt ved et bilde som eksempel. Dette er tatt med standardlinsa som følger med kameraet. Jeg har et Canon 350D. Håper noen kan hjelpe meg! Mvh Carina Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg tror EF 85/1.8 kan være en god kandidat. Du finner den på bruktmarkedet på foto.no og finn.no for 2200-2600,-. Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Enig i at 85 F1.8 er et alternativ. Skal du ha god lysstyrke må du finne et objektiv med fast brennvidde eller gå veldig mye opp i pris. Hvis du har 18-55 nå og er fornøyd med 55m som lengste brennvidde kan 50mm F1.8 være et annet alternativ. Det er billigere enn 85mm, og gir en svak teleffekt på en 350D. Vil du ha mer tele enn du har nå så er 85mm neste skritt opp, både i brennvidde og pris. 100mm F2.0 har ennå litt mer tele og koster litt mer enn 85mm F1.8. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg er enig i at fastobjektiv er et billig og bra alternativ hvis du trenger mye lysstyrke. Et spørsmål du kan tenke over er hvilken brennvidde du trenger. Du sier du bruker standardzoomen som fulgte med, men hvilke brennvidder bruker du mest til ridehusbildene? Du bør finne et fastobjektiv som har omtrent samme brennvidde som de du bruker med standardzoomen. Bruker du for eksempel 55mm (den lengste enden av standardzoomen), så er det et 50mm fastobjektiv som trolig passer beste. Bruker du derimot brennvidder et sted i midten, så kan du vurdere Sigma 30mm f/1.4. En kort kommentar til bildet du la ved, er forresten at hvitbalansen ikke er helt riktig. Fargene er for varme, som trolig skyldes at kameraet er innstilt på sollys. Du kan forsøke å endre hvitbalansen til innelys ("tungsten"), og se om det gir mer riktige farger neste gang du tar bilder. Eventuelt kan du ta bildene i RAW-format. Da kan du redigere hvitbalansen senere, etter at bildene er tatt. Dog tar bildene langt mer plass i RAW-format, og det tar vanligvis mer tid å jobbe med. Endret 31. mai 2009 av Fredrik Gløckner Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Enig med Fredrik Gløckner at det er viktig å finne en fornuftig brennvidde, det var derfor jeg forslo 50mm som alternativ til 85mm i forrige innlegg. Så på EXIF til bildet og det var tatt på 40mm, og da kan jo en 35mm eller 30mm også være ett alternativ. Canon har en 35mm F2.0 som heller ikke er alt for dyr. Ulempen med en 30mm eller 35mm er at du alltid må ganske nærme, men hvis ikke det er noe problem kan de være bra alterantiv. Ellers har jo Canon en 17-55mm F2.8 med stabilisator, men det er et dyrere objektiv. Det finnes også noen F2.8 zoomer fra Tamron og Sigma som starer på 17/24/28mm og ender på 50/70/75mm, men ingen av disse har stabilisator. Ulempen med alle disse zoomene er at du mister (minst) en blender i forhold til objektivene med fast brennvidde. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg har temmelig begrenset med erfaring fra ridehall, men jeg har gjort det, og vil helt klart slutte meg til forslaget om 85/1.8. Zoomoptikk med f/2.8 er ikke bra nok, for det er nærmest snakk om halvmørke inne i disse hallene - man er praktisk talt avhengig av fastoptikk som gir god kalitet rundt f/2. 30mm er ikke en særlig egnet brennvidde, men en 50mm gjør jobben (det var disse to brennviddene jeg hadde tilgjengelig da jeg gjorde en jobb i en slik hall for et par år siden). Edit: Her er et bilde fra en ridende rytter til hest, i trav: 50mm, f/2, 1600 iso, ca. 1/100 sek lukkertid Endret 31. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Et objektiv med en rask fokusmotor er også og foretrekke "USM". Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå