GeirGrusom Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg ser ikke helt den store meningen med livet. Jeg ser rutiner, og jeg ser gleder - masse å glede seg over, og mange muligheter til å glede andre. Og det er jo kjempebra!Å føre menneskeheten videre ved å føde barn(som ofte er ateistens definisjon) er ingen mening. Det handler bare om eksistens og erobring. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 "Cause he gets up in the morning, And he goes to work at nine, And he comes back home at five-thirty, Gets the same train every time. Cause his world is built round punctuality, It never fails." Tror ikke det er noe spesiell mening med livet, man må gjøre som man vil med det. Lenke til kommentar
KyniskSkepsis Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Personlig tror jeg ikke at mennesker har noen definitiv mening i livet. Det finnes likevel mening i å leve. Er det ikke litt naivt å tro at universet skylder oss en slags mening, eller komfort på noen måte? Endret 31. oktober 2009 av KyniskSkepsis Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Alle søker vi eller har på et tidspunkt søkt livets mening. Selv har jeg endret fokuset fra mening til verdi. En overstående mening tror jeg nok aldri jeg kommer til å finne, men mening er også verdi. Har forøvrig skrevet et dikt som summerer grovt mine tanker rundt dette. Livets spinneri jeg tenker ergo jeg er som en liten edderkopp balanserende på livets tråd vever jeg min skjebne skuende mot stjernene på leting etter mening en iskald vinterkveld bres erkjennelsens dyne rundt mitt selv jeg føler ergo jeg er tankene har vandret fra mening til verdi som forener dem sammen i melodisk harmoni den tråden som jeg vever kan ingen andre leve jeg er en av mange men bare en av jeg så krysses våre skjebner tvinner relasjoner vennskapskrøller kanskje hjerteknuter? for uten deg finnes ingen opplevelse av meg livet er fanget i tiden nå er bygget på da derfor vil mitt spinneri alltid ha sin del i evighetens sjel jeg har funnet min mening i den eksistensielle verdien men stadig vandrer tankene langs metafysikken Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Meininga me live e å lære å leve de Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 spørsmålet inneholder en logisk feil. den tilsier at det faktisk er en mening med livet. blir det samme som å si "hvor langt skjegg har julenissen?" det må legge til gruns at julenissen faktisk eksisterer før man stiller spørsmålet Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 spørsmålet inneholder en logisk feil. den tilsier at det faktisk er en mening med livet. blir det samme som å si "hvor langt skjegg har julenissen?" det må legge til gruns at julenissen faktisk eksisterer før man stiller spørsmålet Her tar du ganske så grundig feil... Hvis man sier at meningen med livet er å lage sin egen mening, så faller jo alt du har skrevet bort. For vi vet at vi lever, å livet er hva vi gjør det til. Så å sammenligne det med noe ikke-eksisterende bli veldig feil... Lenke til kommentar
martita Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 meningen med livet, er å gjøre akkurat det man har lyst til! Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 spørsmålet inneholder en logisk feil. den tilsier at det faktisk er en mening med livet. blir det samme som å si "hvor langt skjegg har julenissen?" det må legge til gruns at julenissen faktisk eksisterer før man stiller spørsmålet Her tar du ganske så grundig feil... Hvis man sier at meningen med livet er å lage sin egen mening, så faller jo alt du har skrevet bort. For vi vet at vi lever, å livet er hva vi gjør det til. Så å sammenligne det med noe ikke-eksisterende bli veldig feil... Men er likevel egentlig ikke noe mening rent objektivt noe som en del religioner skal ha det til. At man kan lage seg selv en mening med livet er jeg helt enig i. Men det er ikke noe av det samme som man ser i mange religioner når det kommer til meningen med livet. I kristendommen er meningen å komme seg til himmelen. Det er ikke noe subjektivt, du kan ikke filosofere deg til himmelen. Meningen med livet er så udefinert med tanke på hva man mener med "mening" at det blir vanskelig å diskutere i det hele tatt. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Meningen med livet er å gi livet mening. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 meningen med livet, er å gjøre akkurat det man har lyst til! Men hva er vitsen med det? Ble menneskene til for å gjøre ting man har lyst til? Lenke til kommentar
martita Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 er vel ingen som vet? og når vi ikke vet det, så hvorfor ikke bare gjøre akkurat det man vil? Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 er vel ingen som vet? og når vi ikke vet det, så hvorfor ikke bare gjøre akkurat det man vil? Hvis folk skal følge den tankegangen vil de nok ikke lære å ta ansvar. Hvis man bare gjør det man vil, vil man jo "droppe" ut av skolen, ikke ta jobb o.s.v. Og det ser man jo at alt for mange gjør idag. Desverre :/ Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 likte det som ble sagt om verdi/mening litt lenger oppe. å flytte fokuset fra mening til verdi er nok det rette å gjøre. hva er verdifult i ditt liv? Lenke til kommentar
mgj Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Men er likevel egentlig ikke noe mening rent objektivt noe som en del religioner skal ha det til. At man kan lage seg selv en mening med livet er jeg helt enig i. Men det er ikke noe av det samme som man ser i mange religioner når det kommer til meningen med livet. I kristendommen er meningen å komme seg til himmelen. Det er ikke noe subjektivt, du kan ikke filosofere deg til himmelen. Meningen med livet er så udefinert med tanke på hva man mener med "mening" at det blir vanskelig å diskutere i det hele tatt. Bare definer det selv, eller eventuelt gå med den jeg har gått for før i tråden. I bunn og grunn er det hvorfor vi eksisterer, eventuelt hvorfor noe eksisterer. Jeg mener heller at folk sliter med definisjonen av liv. Man legger bare til grunn at det er mennesker vi snakker om. Endret 8. november 2009 av mgj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå