RamGuy Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Da er jeg på utgikk etter er nytt webcam (web-kamera). Stiller litt høye krav til bilde / farge kvaliteten, ønsker ikke at ting skal se håpløst blaft eller grøtete ut! Det skal hovedsaklig benyttes i Windows Live Messenger og muligens også litt i Skype. Det er ikke noe krav til mikrofon, da jeg har egen mikrofon på både den bærbare og stasjonære! Den skal mest sannsynlig benyttes på både min stasjonære (LCD-skjerm), men mest min bærbare. Har sett litt rundt på forskjellige, men har litt vanskelig for å få forstå hva som er forskjellen på forskjellige alternativer som blant annet disse: Logitech Quick Cam Sphere AF Logitech Quick Cam Pro for Notebooks Logitech Quick Cam Pro 9000 Logitech Quick Cam Vision Pro De har alle Carl Zeiss optikk, tilsynelatende samme ytelse og oppløsning? For meg virker det nesten som de alle har samme linse, optikk og det hele? Så eneste som skiller dem er design, festemekanisme og eventuelt ekstra funksjoner / mikrofon? De er også noen modeller som ikke eksisterer på Logitech sine egne sider lengre slike som: Logitech Quick Cam Fusion Logitech Quick Cam Ultra Vision Er disse utgåtte modeller, eller hva går det i? Men det er jo heller ikke bare Logitech som har web-kameraer, vi har også disse: CREATIVE Live! Cam Optia AF CREATIVE Live! Cam Notebook Ultra Microsoft Life Cam Show Microsoft Life Cam VX-7000 Philips SPC 2050 Philips SPC 1330 Det er jo ufattelig mange alternativer å velge i mellom, og de fleste stiller jo med de nøyaktig samme spesifikasjonene når det kommer til video-oppløsning og antall bilder per sekund, så på den måten er det fryktelig vanskelig å skille dem bare ved å lese på tallene.. Logitech skryter av Carl Zeiss optikk? Mens ingen av de andre ser ut til å nevne noe rundt optikken sin i det hele tatt, så hvorvidt Carl Zeiss optikken til Logitech faktisk gir noe reelt bedre / høyere bildekvalitet fremfor alle de andre alternativene aner jeg ikke? Som jeg nevnte så er det først og fremst klarest og best mulig bilde / farge kvalitet som står i fokus hos meg, også er det viktig at kameraet fungerer best mulig, selv under mørke / dårligere forhold. Er mange web-kameraer som har nokså akseptabelt bild under lyse og gode omgivelser, men som faller helt sammen under mørkere og dårligere forhold, og det vil jeg ikke ha noe av! Jeg har tidligere erfaringer med integrerte web-kameraer i bærbare maskiner, og de fungerer jo ikke så strålende akkurat, noen kan fungere greit nok under lyse og gode forhold, men når det blir mørkere og dårligere forhold så har jeg til gode å se noen integrerte web-kameraer som gjør noen tilfredsstillende jobb. Utenom det så har jeg eid et Philips SPC 900 og Logitech Quick Cam Pro 9000 tidligere, først nevnte skuffet noe voldsomt, jeg anskaffet det kun fordi det var tilsynelatende det billigste web-kameraet som skulle ha muligheten til å fungere selv under bekmørke forhold, og det gjorde forsåvidt det men SPC 900 var grusomt knotete å stille inn, auto-innstillingene var helt avleggs og under mørke forhold så ble jeg helt blå så den gikk rett i retur relativt fort, det var også veldig dårlig driver support og oppdateringer fra Philips sin side også, som ikke virker som den mest overbevisende produsenten? Logitech Quick Cam Pro 9000 fungerte en god del bedre, men jeg var ikke spesielt imponert over Logitech programvaren som inneholdt ufattelig mye bloat? Samtidig som både face-tracking og auto-fokusen måtte deaktiveres med engang da disse funksjonene fungerte skuffende dårlig, jeg var heller ikke så alt for imponert over bilde kvaliteten heller da den med både høyere oppløsning og Carl Zeiss optikk ikke virker så alt for mye bedre enn SPC 900 under greie forhold? Men den fungerte tilfredsstillende under mørkere / dårligere forhold som var veldig positivt! Eneste negative er at etter en stund så virker lisen halvveis defekt? Nå er bilde kvaliteten blitt dårligere, nå er den på nivå med det integrerte D-Max web-kameraet på min Lenovo ThinkPad, samtidig som den ikke lengre mestrer det å se i mørket overhode? Hva som har skjedd aner jeg ikke, men den går nå rett i retur på garanti og det er derfor jeg nå sitter her å vurderer hvilket web-kamera jeg skal gå for denne gangen! Så tar gjerne i mot anbefalinger, innspill og tips med stor takk! Lenke til kommentar
KayjaaY Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Personlig så har eg, Logitech Pro 9000. Funke kjempe bra, Står fint på Både LCD-skjerm å på Bærbar'n. Bruke kamera på Både msn + skype, ingen problemer. ***Kreves en viss opplinje*** for at motparten skal få deg i bra kvalitet. ****************************** men leste et annet sted her på forumen, å det var at det fins 2 forskjellige Logitch Pro 9000 Samme kamera! men den ene var uten Video-effekter. derfor billigere..? men Video-effektene kan lastes ned fra sia gratis så. _______ iallefall, så kan eg nu annbefale Logitech pro 9000 =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå