Gå til innhold

Helt ny hardisk - Den stopper/lagger

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en helt ny 750 gig Western Caviar 16mb 7200 rpm Green etellerannet 3,5" Sata II

Hardisk.

Funker fint bortsett fra det at den slutter å virke i perioder på 30 sekund om jeg gjør mye på den, og noen ganger ikke så mye eller. Feks jeg kjører torrent + ser en film på den + kanskje jeg unpacker noe på disken. Da er den helt jævlig, går ikke an å se film i det hele tatt.

Har aldri hatt noen slike problem med noen av mine andre 3 hardisker før.. Kjører vista x64

:S Noen tips om hva som kan være galt? hva jeg bør prøve? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier seg selv litt også.

Prøv å unngå mange paralelle operasjoner på samme disk.

Bruk heller flere disker.

Det vil selfølgelig også forsterkes at data den jobber med parallelt ligger langt fra hverendre i sectors , eks på ulike partisjoner iom at cache er for liten og at lese/skrivehodet må reposisjonere seg til stadighet som vil av naturlige årsaker skape en viss delay. Samme vil også forsterkes av fragmeterig av filer - og mere jo større disken er i ant gb.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Torrent laster direkte ned til den disken,

Å pakke opp en film fra og til den disken er på samma disk

og å se film fra disken er jo også fra den disken :p

Så er ikke så veldig mye paralelt, uansett om jeg kjører den litt hardt skal den ikke stoppe helt, greit at den går tregere.

Den bare stopper helt, alle programmer på disken som jeg kjører blir "not responding" i en god stund, jævlig irriterende om jeg ser på en film. Selv om jeg bare kjører film fra disken og ingenting annet også. :S

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet, men jeg er ganske overbevist om at problemet ditt kommer av cache overflow. Alså disken får mer les/skriv forespørsler enn den klarer å holde unna, og så etter en stund med dette blir cache full og alt tilnærmet fryser i noen sekunder til den har fått tømt cache og kan fortsette.

Torrents er en hardt mot harddisker, spesielt om du laster ned flere ting samtidig og med stor hastighet. Som standard lastes torrents ned som pakker av 512kb i 32 biter av 16kb, og jeg er ikke helt sikker på om de skrives til disk 512kb av gangen eller 16kb av gangen, men uansett fører dette til massive mengder random write dersom du laster ned 4-5 torrents på en 10mbit+ linje. Hvis du kjører Crystal Disk Mark (1000MB lengde) og sjekker 512kb og 4kb random read/write så vil du se at det skal ikke alt for mye til for å knele en harddisk. Hvis du kjører f.eks. 10 parallelle disk-operasjoner samtidig (si 7 torrents, media streaming, utpakking til/fra samme disk) så vil du fort kunne knele en WD GP disk (som klarer ca 100 IOPS sustained), og om du har en kraftigere linje (20mbit+ fiber) kan du også klare å knele en Velociraptor (ca 200 IOPS sustained). Om du derimot har en SSD av bedre kvalitet vil den bare kose seg med denne typen arbeid. (bedre SSDer har i området 2500-5000 IOPS sustained)

Lenke til kommentar

Vell, jeg tror nok ikke det er problemet, da jeg har en max 5mbit linje, og akkurat nå har jeg ikke torrent på engang, og da den var på da jeg testet alt dette, var det 1 torrent oppe som lastet på 20-100 kb/s.

:S

Kan det være det er en løs kabel noensted eller en defekt hardisk ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ingen som har noen nye invendinger? skjønner ikke hva som er galt.

Torrent av. prøver å unpacke en film fra mange rar filer, kommer til 4% stopper i 30 sec, fortsetter, stopper igjen rundt 80% osv... Når den stopper, er den disken helt ubrukelig, kan ikke gjøre noe på den. :S

Lenke til kommentar

Prøv å pakk ut filmen til en annen harddisk som et forsøk. Har sett akkurat det samme, og det eneste som hjelper er å pakke ut 'mellom' harddisker.

En positiv bieffekt med flere disker er mindre fragmentering og dermed et 'enklere' filsystem for disken.

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker jeg event manager? hvor og hvordan :D

Det er ikke bare å pakke opp filmer som får hardisken til å stoppe, alt mulig som gjør at den må jobbe litt, se film + torrent oppe samtidlilg, torrent + pakke opp. et eller anna + noe annet samtidlig. osv

men skal prøve å pakke opp til en annen hardisk :)

En kamerat sa jeg burde kjøre et hardisk check program for å se om det er noe fysisk galt med disken, noen tips på hvilket program jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...