Gå til innhold

Hva er lurt å ta med på en 3ukers reise?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15 år som liker mye moro!

Og jeg lurte på om dere hadde noen forslag til hva som kunne vært artig og tatt med til en 3ukers ferien til Thailand?... På flyet, bassenget eller generelt :)

 

Håper på positive tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med noe underholdning til flyturen, som bøker / blader eller en PSP / DS eller lignende.

 

Skal du ta buss eller taxi over større avstander ta med toalettpapir.

 

Ellers kan du bare kjøpe det du trenger til en billig penge i Thailand.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

150kr i DVD til beste svar

 

Jeg vil å premiere beste svar i denne Traaden med en valgfri DVD film, max 150kr.

 

Svar trådstarter om "3 ukers tur til Thailand" og hva som lønner seg og del erfaringer du har med stedet. Tenker da storby-Thailand samt øy-Thailand.

 

Skal selv tre uker til Thailand for første gang og denne traaden vil spare meg for mye googling.

 

Sender DVD i posten til den jeg mener bidrar best til meg og trådstarter. Denne sendes Fredag 12.juni og konkurransen avsluttes mao Torsdag 11.juni kl.20.00. Da bruker jeg kvelden til å lese tråden.

 

God I love the Internetz...

Lenke til kommentar

Det beste tipset er vel å ta med seg så lite som mulig, og heller handle der nede. Men jeg vil anbefale å kjøpe med nok solkrem fra Norge til hele ferien...

 

Noen andre tips:

- Kom dere vekk fra hotellet og alle turistene.

- Ikke reis til de mest kjente turistattraksjonene (phiphi, "jamesbond øya" etc), spør heller en dykkerklubb e.l. hvilke øyer de anbefaler og lei en longtail eller motorbåt.

- Prut på ALT (bortsett fra restauranter) Prisene starter stort sett mye høyere enn jeg var vandt til fra andre "pruteland" og det er ikke uvanelig at man kan prute til 1/4 av prisen.

- Når selgerne spør om det er første gang i Thailand, svar nei, ellers vil de bare lure deg enda mer enn de gjør fra før.

Endret av Tommy
Lenke til kommentar

Etter backpacking i sør-øst Asia.

 

Bangkok:

Luksushotell er billig mtp. norske priser. 5 stjerners luksus til 500 kr natta på Pullman Hotel f.eks. Er muligens verdt det første dagen/dagene etter en lang reise. Uansett: bo i nærheten til Skytrain for enkel transport i byen.

 

Områder:

Gamlebyen: mye flotte templer og buddaher, samt Kao San Road (backpacker-gata).

Enkleste/raskeste måten inn i gamlebyen: lokal kanalbåt fra Siam Square til Golden Mountain eller skytrain til elven og elvebåt oppover!

 

Siam Square: stort og variert handlestrøk med mange kjøpesentre i alle prisklasser.

 

Tips: spis nuddelsuppe til lunsj! Koster en tier, er digg og bakteriefritt (kokes)!

Ikke la deg lure av "touts" som påstår at attraksjoner er stengt el., og at de kan kjøre deg hit og dit for en femmer. De lurer deg, og tar deg med på en omvei innom butikker som betaler sjåføren kommisjon.

 

Øyer:

Unngå turistfeller!

 

Ko Lipe

En bitteliten øy i en stor nasjonalpark helt sør i Thailand (nærme den malaysiske øya Langkawi). Adkomst med ferge fra Pak Bara pier eller Langkawi, Malaysia. Øya er veldig liten og sjarmerende, med kritthvite strender, krystallklart vann, snorkling... Lite turister når jeg var der (april). Gå sammen med noen og lei en longtailbåt for en dag og kjør ut til de fredete og øde øyene i nasjonalparken for snorkeling med fantastiske koraller og fisk! Dette anbefales (så en liten rokke)!

 

Ko Tao

Liten øy nord for turistøya Ko Samui. Tog/buss til Chumpon og ferge til Ko Tao.

Denne øya har få strender, men til gjengjeld et fantastisk undervannsterreng: korallrev, fisk og hai! Det er en del dykkerturisme, men dette er ikke den vanlige svenske familien eller harryfolket. Større enn Ko Lipe, men også større utvalg i restauranter (mye digg mat, billig) og man kan leie scooter/ATV å kjøre litt rundt på øya. Jeg vil spesielt trekke frem det noe avsidesliggende (10 min unna "sentrum") bukta Hin Wong. Her kan man bo i fine bungalower med sjøutsikt til 75 kr natta. 50 meter unna ligger det et helt fantastisk korallområde - perfekt for snorkeling!

 

Hva du bør ha med:

Vi klarte oss uten problemer med kun håndbagasje på reisen: to shortser, undertøy, noe t-skjorter, en tynn bukse/genser, joggesko, sandaler + essensielle toalettartikler og annet smått (ipod, kamera ol.). Veldig digg å slippe å drasse på stor koffert av og på busser/båter!

 

Det var mine tips. Forøvrig vil jeg trekke frem www.travelfish.org som en fantastisk side om sør-øst asia. Denne var til stor hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...