Gå til innhold

Legge til ny HD

Anbefalte innlegg

Hei allesammen :woot:

Jeg har et lite problem, jeg er ikke akkurat et teknisk geni på PC, jeg fikk i dag kjøpt min nye 60GB HD *yay*

Når jeg kobler den på kommer det en beskjed som sier "Primary Hardisk Failure" eller noe slikt.

Kobler jeg den tilbake på normal måte funker alt, men jeg vil ha min 60GB HD til og funke :p

Noen som vet noe om dette?

MHV. Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken er sannsynligvis at maskinen forsøker å starte opp fra den nye harddisken din, som jo er helt tom.

Om du har koblet den nye harddisken til samme kabel som den gamle, så må du gå inn på hjemmeside(ne) til produsenten(e), klikke "Support" (eller hva det nå står) og finne fram til harddiskene dine. Det du er ute etter er en oversikt over jumperinnstillingene til harddiskene dine. Jumperne er de små bryterne ved siden av IDE-kontakten eller strømkontakten på harddisken din. Disse kan du flytte på. Den gamle harddisken skal du stille til "Master", den nye til "Slave". Det er også mulig at disse innstillingene er angitt på selve harddiskene.

Dette er selvsagt ikke den eneste mulige løsningen. Det skal ikke være lett.

MVH Audun

Lenke til kommentar

jeg fant ut av problemet, jeg hadde ikke satt Master som Master, og slave som slave *dumme meg*

har bare ett problem nå..

den er innstalert men jeg kan ikke komme inn på den :(

Lenke til kommentar
jeg fant ut av problemet, jeg hadde ikke satt Master som Master, og slave som slave *dumme meg*

Med nyere disker og en 40/80 kabel så kan man sette disken(e) til CS (cable select) og så styre master/slave med hvor på kabelen man kopler disken(e). Blå=HK, sort=master, grå=slave. Veldig lett hvis man da vil bytte om på hvilken disk som er master og slave.

har bare ett problem nå..

den er innstalert men jeg kan ikke komme inn på den :(

En ny disk er tom. Før du kan bruke den må den partisjoneres i minst 1 partisjon. Partisjonen(e) må deretter formatteres. Hvordan dette gjøres avhenger av hvilket OS du bruker.

Lenke til kommentar

Tar en del av dette delvis på husk, så hvis noe ikke er helt i henhold; bær over med meg.

Når du har kommet inn på Disk Managementm skal det i det grå feltet nede på høyre side av skjermen stå f.eks disk 0, disk 1, cd-rom 0 osv.

På en av diskene (tipper det vil være disk 1) skal det være noe merking som viser at disken ikke er initialiset. Høyreklikk der det står disk 1, og initialiser disken.

Høyreklikk så i feltet til høyre for der det står disk 1, og velg opprett partisjon (eller noe liknende). Trykk deg så gjennom kjedelig meny, standardvalgene pleier å funke. Og vips! (forhåpentligvis) skal disken dukke opp under min datamaskin...

Lenke til kommentar

Høyreklikk så i feltet til høyre for der det står disk 1, og velg opprett partisjon (eller noe liknende). Trykk deg så gjennom kjedelig meny, standardvalgene pleier å funke. Og vips! (forhåpentligvis) skal disken dukke opp under min datamaskin...

når jeg høgreklikker får jeg opp 3 valg:

1: Convert to dynamic disc

2: Properties

3: Help

:woot:

:p ingentin om "Opprett partisjon" eller noe i nærheten

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke gjør endringer på den gamle harddisken din kan du ikke gjøre så mye galt...

>når jeg høgreklikker får jeg opp 3 valg:

>

>1: Convert to dynamic disc

>2: Properties

>3: Help

Da høyreklikker du på feil disk - finn den som ikke er initialisert.

Når du har klart å initialisere den, klikker du i feltet til høyre for der du nettopp klikket - hvitt langt felt med en farget strek øverst. Da skal du kunne opprette en partisjon - et sted underveis i wizard'en du kommer inn i skal du også kunne velge størrelse på den nye partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...