Gå til innhold

Lakkering av gitar


Anbefalte innlegg

Har en gammel Morgan Stratocaster med sunburst som jeg har planer om å lakke helt svart og lodde på noen humbuckere.

Har lest litt på nettet, og har fått med meg at jeg må fjerne all lakken først. Spørsmålet mitt er: Hvordan skal jeg fjerne lakken? Gjør sandpapir susen? Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lakkert og pusset opp noen gitarer selv etter hvert og kan jo si litt om hvordan jeg ville gjort det.

 

Ville først og fremst skrudd av halsen eller plekterbrettet for å avgjøre om kroppen er av heltre eller trefiber (kryssfiner/sponplate). Ofte brukes det billige løsninger på økonomiske gitarer. Er kroppen av trefiber ville jeg pusset lett over den gamle lakken og så lakkert et strøk med god grunning før sliping og svart lakk på toppen. Begynner du å skrape og pusse på en trefiberkropp blir det fort ujevnt og stygt. Er kroppen av heltre kan du med fordel fjerne den gamle lakken.

 

Det letteste og det som vil gi jevnest/finest resultat er å bruke varmluftspistol og en god skrape. Viktig å være forsiktig, varme opp til det akkurat begynner å boble, og så skrape vekk den gamle lakken. Varmer du for mye svir du treet under malingen og den nye lakken vil feste dårligere. Så varm heller for lite enn for mye ;)

 

Så ville jeg begynt med å slipe med korning P100 på langs av årringene. Pusser du på langs av dem får du jevnere og raskere godt resultat. Bruk gjerne en klosse bak sandpapiret på de rette flatene. Bruk så finere og finere sandpapir, men det er ikke nødvendig å gå finere enn P180 så lenge du skal lakkere med heldekkende farge. Lurt å skifte sandpapir ofte, da de fort tetter seg igjen og heller polerer flaten i stedet for å slipe. Da vil du få et problem med vedheften når du lakkerer siden treets porer bør være mest mulig åpne for god heft.

 

Det beste er å lakkere første strøk samme dag du avslutta slipingen for best heft. Hvis du ikke får det til er det lurt å lagre gitarkroppen inni en mørk søppelsekk eller noe. Jo mer lys og luft treet får tilgang til før lakkering jo dårligere vedheft. Lakk fester seg både mekanisk og på molekylnivå (molekylær magnetisme) og hefter derfor best på nypusset tre :)

 

Vet ikke om du har tenkt ut en spesiell lakk til gitaren? Vil gjerne anbefale lakk basert på nitrocellulose, fåes i blant annet bilrekvisitaforretninger. Hold deg i alle fall langt unna Bengalakk, Quicklakk og andre "vanlige" oljebaserte spraylakker. De flasser lett av med mekanisk slitasje i motsetning til nitrocellulose som blir litt mer en forlengelse av treet. Bengalakk kan du skrape av med neglene, egner seg ikke på noe som skal brukes :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du pusset helt inn til treet (all gammel lakk er vekke)? Isåfall, så lenge du lakkerer relativt raskt etter du har pusset kan du lakkere direkte med den lakken du tenker å bruke. Selvfølgelig flere strøk, gjerne med svak sliping med fint slipepapir mellom.

 

Hvis du bare har mattet over den gamle lakken kan du enten få tak i grunning til bil (på sprayboks) eller vanlig oljebasert heftgrunn (fåes der de selger interiørmaling). Den siste bør rulles på, og så slipes forsiktig over etter den er tørr med fint sandpapir og klosse for å få den jevn.

 

Bilder gjør seg alltid bra, så er bare å slenge ut noen :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg skal nok klare å lakke det fint. Har snakket med andre folk som har gjort dette før og anbefaler meg å bruke nitrolakk. Jeg er ganske sikker på at dette vil gå helt fint.

Har ikke fått lakken enda, og gleder meg som en liten unge til å begynne lakkeringen.

Endret av Trekkspelmannen
Lenke til kommentar

Har fått lakken nå, gratis! :D 3 bokser med lakk og 2 med grunning. Været er litt ustabilt, men jeg får forhåpentligvis startet i morgen med lakkingen.

 

Poster et bilde av kroppen før jeg lakker. Orker ikke ta toppene ettersom jeg er drittlei av å pusse og gitaren skal være i samme fargen.

p6214696.jpg

 

Spørsmål: Plekterbrettet mitt er SSS og vil gjerne KUN ha en Humbucker i bridge. Å skjære ut bridge plassen slik at jeg får plass til en humbucker går fint men det vil jo se passe teit ut med to ledige plasser. Muligens et dumt spørsmål men er det noen måte å tette igjen de andre hullene?

Endret av Trekkspelmannen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei :)

 

Jeg skal også lakkere min gitar.

 

har vurdert hvit eller kamelonlakk (grønn, lilla)

 

det er en gitar som er veldig lik stratocaster i formen.

treverket er Mahogany og jeg lurer på om jeg skal pusse helt ned eller bare litt, jeg vil ikke gjøre noen store feil sånn at det blir stygt.

 

håper på svar :)

post-197506-1248667678_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...