Gå til innhold

40-150 eller 70-300 til Olympus e-520?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg føler nå behov for å utvide med en telezoom i tillegg til kitobjektivet til min Olympus E-520. Planen var å kjøpe en 40-150mm, men nå ser jeg at dette har kommet i en ny og dyrere versjon (?), i tillegg til at ingen har dette på lager såvidt jeg kan finne ut. Kikket da isteden på 70-300mm, denne er jo betydlig tyngre og litt større, men innenfor budsjettet mitt.

Spørsmålet mitt er om jeg vil få bruk for så stor zoom, her skal det innrømmes at jeg er helt nybegynner med SLR og bruker Olympusen omtrent som jeg ville brukt et kompaktkamera (foreløpig). Jeg er også litt skeptisk til å drasse med den ekstra vekten, i tillegg til at jeg regner med at når en går opp i zoom må man vel også bruke mer stativ for å få tilfredsstillende resultat?

Bruksområdet mitt er vanlig fotografering på tur, i natur (forhåpentligvis litt av dyr etterhvert)og i vanlige familiesituasjoner.

Hvilke av disse to bør jeg velge, eller finnes det andre alternativer i denne prisklassen?

Ønsker meg også et makroobjektiv etterhvert, hovedsaklig til foto av blomster. Noen tips om hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har begge, og bruker begge. 40-150 er ett glimrende og skarpt objektiv, som er kompakt og lett. Ikke så mye større enn 14-42 som du allerede har. 70-300 er en del større og tyngre, men har glimrende macro-egenskaper, med sin nærgrense på 96cm ved 300mm. 1:2 burde holde for de fleste situasjoner, med unntak av de aller minste blomstene og insektene.

Det du må tenke på er at ved full zoom så er det nødvendig med stativ. 70-300 er ikke spesiellt lyssterkt, og håndhålt ved 300mm(600mm effektivt) fører som regel til en del bevegelsesuskarphet.

Jeg ville ikke vært uten noen av dem, men måtte jeg velge mellom de to, ville jeg uten tvil ha valgt 70-300, på grunn av macroegenskapene og mer tele.

Lenke til kommentar

Takker for svar, innkjøpet vil vel bli foretatt i dag så da blir det nok 70-300mm. Føler jeg fortsatt er litt usikker ift størrelse og vekt, men det får våge seg! Vil jeg savne et objektiv i mellom disse to jeg da vil sitte med, dvs 14-42 og 70-300? Og er det alternativer jeg har oversett?

Takk

Lenke til kommentar
Vil jeg savne et objektiv i mellom disse to jeg da vil sitte med, dvs 14-42 og 70-300?
Jeg kan jo ikke svare for deg, men jeg gjør/ville gjort det. Jeg har per i dag 18-55 og 70-300 på Pentax/Samsung (tilsvarer ca 14-42 og 50-200 på Olympus, og savner intervallet mellom 55 og 70mm. Hvis jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg trolig gått for Pentax 55-300, som jo ville gitt meg begge deler, evt. en 50-135 som koster mye mer, men også holder langt høyere kvalitet.

70-300 på Olympus er etter min mening for spesielt interesserte, men for all del, det leverer varene og vel så det. _Jeg_ ville kjøpt 40-150 før jeg gikk for 70-300, evt. spart opp til en brukt 50-200 el.l. For min fotografering kunne jeg klart meg med 50-200 på Olympus (og Pentax også, for den saks skyld), men er du veldig interessert i tele er brennviddene opp til 300 ikke å forakte. Du vil ha en utfordring i å holde kameraet i ro på så lange brennvidder, så stativ må også budsjetteres med.

Lenke til kommentar
Takker for svar, innkjøpet vil vel bli foretatt i dag så da blir det nok 70-300mm. Føler jeg fortsatt er litt usikker ift størrelse og vekt, men det får våge seg! Vil jeg savne et objektiv i mellom disse to jeg da vil sitte med, dvs 14-42 og 70-300? Og er det alternativer jeg har oversett?

Takk

Det finnes en sigma 55-200 til ca. 1500, men det jeg har lest av tester sier stort sett at den er bra i forhold til prisen, noe som gjør at jeg ikke kommer til å velge denne. Den er forsåvidt ikke på lager hos noen butikker, så da er det nok ikke aktuelt uansett.

Jeg er i samme situasjon - har kitobjektiv og vil ha mer tele, så jeg kommer til å gå for 70-300 hvis jeg ikke kommer over en billig zuiko 50-200. en grei oversikt over hva som finnes har du her.

Lenke til kommentar

Noen som vet om forhandlere/butikker med 40-150mm på lager da, stort sett har jeg fått beskjed om at det er tomt og usikkert når de får inn nye. Denne må vel også ha kommet i ny versjon da prisen har gått betraktlig opp eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Noen som vet om forhandlere/butikker med 40-150mm på lager da, stort sett har jeg fått beskjed om at det er tomt og usikkert når de får inn nye. Denne må vel også ha kommet i ny versjon da prisen har gått betraktlig opp eller tar jeg feil?
http://www.netonnet.no/index.asp?tracker=p...&iid=116492

Går ikke god for butikken, har absolutt ingen erfaring med dem, men de sier de har den på lager.

Prisen har nok gått opp, ikke fordi den har kommet i ny versjon, men pga valutakurser. Tipper forhandlerne/Olympus melker det de kan av situasjonen. Mange har også kjøpt denne i et dobbeltkit, og spart penger der.

I øyeblikket er det faktisk billigere å kjøpe et dobbeltkit med E-420 eller E-520 og selge huset og den andre 14-42mm. Ikke mye billigere, men litt.

Lenke til kommentar
http://www.netonnet.no/index.asp?tracker=p...&iid=116492

Går ikke god for butikken, har absolutt ingen erfaring med dem, men de sier de har den på lager.

Prisen har nok gått opp, ikke fordi den har kommet i ny versjon, men pga valutakurser. Tipper forhandlerne/Olympus melker det de kan av situasjonen. Mange har også kjøpt denne i et dobbeltkit, og spart penger der.

I øyeblikket er det faktisk billigere å kjøpe et dobbeltkit med E-420 eller E-520 og selge huset og den andre 14-42mm. Ikke mye billigere, men litt.

Det kommer vel an på hva en betalte for kitet i utgangspunktet vil jeg tro og betinger at en får full pris for huset i bruktsalg (det er vel usansynlig?). Så på e-420 da jeg handlet og valgte den bort.

Hvis de har øket prisene pga valutakurser er det da ikke litt rart at det bare gjelder dette objektivet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...