Bykatt Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hei, Jeg har lest en artikkel om Carl Zeiss-optikk for Canon på Akam.no. Mangel på AF er for meg et definitivt drawback. Min favorittkilde FredMiranda ser ikke ut til å ha dem på listen sin, og heller ikke noe særlig å finne om jeg søker på forumet her. Jeg spør egentlig mer fordi jeg er nysgjerrig enn at det er aktuelt for meg å kjøpe, men er det noen som har noe erfaring med disse CZ for Canon-objektivene, eller har hørt noen generelle betraktninger om dem? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Trondster her på forumet bruker en CZ 50/1.4 på sin kanon. Han brukte det bla. i Aprilfesten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1093451 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Trondster her på forumet bruker en CZ 50/1.4 på sin kanon. Han brukte det bla. i Aprilfesten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1093451 Takk for tipset! Jeg søkte bare i objektiv-kategorien... *doh* Veldig mange bra bilder i Trondsters aprilfest, bilde 24 Nær-bokeh er min personlige favoritt. Interessant lesing også. Ikke meningen å kidnappe Trondsters tråd, om Trondster tilfeldigvis leser denne tråden, mottas ytterligere erfaringer gjerne. Om andre har innspill eller andre lenker, mottas det også med takk. Må ut å ta noen bilder på MF i dag, tror jeg... *tenke, tenke* Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Må ut å ta noen bilder på MF i dag, tror jeg... *tenke, tenke* Manuellfokus er ikke så vanskelig når man blir vant til det, og du kan skifte mattskive i 5D'en din til en som er bedre å manuellfokuskere med. Imidlertid er ikke autofokusoptikk særlig god å manuellfokusere. Fokusringen på manuellfokusoptikk kjenes helt anderledes enn på saker bygd for AF. Det er mao. ikke sikkert at du får merke hvor lett MF er når du prøver det ut på optikken din. Om du vil vekke Trondsterens oppmerksomhet, så er det et hett tips å sende ham en PM med lenke til denne tråden... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 I tillegg til 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4, så har CZ en 21mm f/2.8. Må innrømme at 85mm-en frister litt. Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Joda, jeg har en ZE 1.4/50 Den er litt soft på full åpning, og kan gi litt spesiell bokeh på nærgrensen - du ser det også i bilde nr. 24 fra aprilfesten - at ringene får en hardere kant inn mot sentrum - dette som gjør at linjer fra stråene i bakgrunnen i første link blir så tydelige, selv om de er ute av fokus. Manuell fokus er digg med objektivet - det er en laaang vandring, så det er lett å få det presist. Men - det er ikke lett å se i søkeren med vanlig mattskive om det er skarpt eller ikke - som alle andre f/1.4-objektiver. Det er også litt fokus shift - fokuset endrer seg bittelitt når du blender ned. Men - du får fokusglimt i søkeren, og objektivet er kalibrert så de viser hvor fokus er på f/5.6. Objektivet blir forresten veldig skarpt når man blender litt ned. Har enda ikke tatt meg tid til å eksperimentere med objektivet etter at jeg har fått meg fullformat - har vært for opptatt med 24-70'en.. Men - live view er diggelidigg med presis fokusering for raske objektiver generelt, også her. Les også tester om ZF-versjonene for Nikon F-fatning. Det er samme objektivene, bortsett fra at ZE har automatisk blender. 1.4/50 er også billigste CZ-optikk - byggekvaliteten er enorm, men de optiske egenskapene er enda høyere for 1.4/85 og sånt.. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Men er det så skarpt at det rettferdigjør prisen og mangelen på AF? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Jeg synes ikke nødvendigvis at mangelen på AF er en ulempe - det kommer helt an på bruksområdet ditt. Jeg er veldig glad i min 50/1.2, men har også beholdt 50/1.8 siden det kan være praktisk med AF til tider. Endret 2. juni 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Digit har testet litt Carl Zeiss i det siste - riktignok på Nikon, men objektivene er vel de samme. http://www.digit.no/wip4/test-carl-zeiss-d...e.epl?id=155902 http://www.digit.no/wip4/test-carl-zeiss-d...e.epl?id=155903 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 ..Og jo, hadde denne tråden også. Test av ZF på photozone er også interessant lesning: ZF Planar T* 1.4/50 ZF Planar T* 1.4/85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå