Gå til innhold

Tillegsutstyr til Cannon HF 200 (Gennerelt HF)

Anbefalte innlegg

Tenkt å kjøpe HF200 men så kommer tillegsutstyr.

Noen som kan komme med en litt detaljert bestillings liste.

Minnekort

Vidvinkel

Stativ (egnet for å stå på snø)

Kabel

Veske (lite og solid for bruk i fjellet)

Filter for skarpt lys (lest at det kan være et must i enkelte solrike situasjoner)

+++++++

PS: Jeg er veldig NUBE og har ikke mye peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekort

Minnekort kjøper du billigst hos en dataforretning. Fotobutikker tar blodpriser. Jeg kjøpte et Kingston 16 GB SDHC class 4 kort. Eventuelt kunne du satset på Transcend 16 GB SDHC class 6. Denne er raskere, men jeg kjenner ikke til merket. Kingston stoler jeg på. At overføringen går litt tregere er bedre enn at det blir feil på opptakene.

Vidvinkel

Kameraet ditt har 37 mm filterdiameter. Da må du bruke Canon WD-H37II hvis du vil ha original fra Canon. Ellers finnes det billige objektiver på ebay til en tidel av prisen. Kvaliteten på disse er jeg usikker på. Bare gå på ebay og gjør et søk på «wide angle lens hf200».

Kabel

Hva slags kabel? Jeg regner med at USB-kabel følger med. Hvis du er ute etter HDMI-kabel, så er Clasohlson plassen. Du trenger ikke å betale tusen kroner for en HDMI en selger i en hifi-butikk prøver å prakke på deg. Signalene er digitale. Det skal veldig mye til for at 0 volt skal hoppe opp til 5 volt. Du må nesten sitte inne i en slik transformator-boks for å få det til.

Enten kjøper du en billig kabel i ønsket lengde. Eller så kan du satse på en litt dyrere en. Denne har kontakter med gullbelegg. Gullbelegget forhindrer korrosjon, noe som ville oppstått etter lang tids bruk og ved å dra pluggen mye inn og ut. Dessuten er denne kabelen mer robust.

Stativ

Enten kan du kjøpe et vanlig fotostativ. Eller så kan du satse på et med oljedempet videohode. Fordelen med videohode er at du får jevne pan- og tiltbevegelser. Du klarer det fint med et vanlig stativ også, med en stø hånd.

Veske

Jeg gjorde en liten tabbe da jeg kjøpte veske. Først kjøpte jeg et lite et hvor kameraet passet akkurat. Men etter å ha kjøpt vidvinkel ble den for liten. Når jeg var på ferie lot jeg vidvinkelen stå på nesten hele tiden. Dette var fordi vidvinkelen var tung og ga kameraet ekstra stabilitet, samt at det ga et godt grep å holde rundt. Du bør vel vurdere å kjøpe et større kameraveske, kanskje en beregnet for SLR hvis du tror du vil bruke vidvinkelen mye.

Filter (ND)

Jeg skulle tro at et hvilket som helst ND-filter passer så lenge diameteren er 37 mm. Dette har jeg ikke sjekket, så ikke ta det for god fisk. Jeg vurderer selv å skaffe det. Canon sine kameraer i denne klassen har en firkantet blender. Når det er mye sol ute, må blenderen lukke ned, og det gir til tider stygg lensflare og bokeh. Det virker som om den blir mindre stygg ved større blender.

post-160721-1243761980_thumb.jpg

En annen fordel er at du vil få bedre lukkertider med et ND-filter. Når sola skinner som verst får du så høye lukkertider at bevegelsene ser hakkete ut. Dette er fordi hvert bilde fryser og ikke har bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...