Gå til innhold

Trueform?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lest masse om Trueform... Hva er det? hvordan skrur jeg det av?

 

Hvor har du lest om det? Linker? Kanskje vi kan hjelpe deg hvis vi også får lese litt om det (jeg har aldri hørt om det før).

 

Kanskje greit å ikke legge med signaturen din på ett slikt lite spørsmål der dine hardwarespesifikasjoner er irrelevante... den er jo 10 ganger større enn selve spørsmålet jo, og da blir det mye unødig scrolling. Please skru den av når du ikke trenger den, for vi er ikke interesserte i hva du har av maskinvare så lenge det ikke kan hjelpe oss å svare på spørsmålet :-)

Lenke til kommentar

Trueform er for å gjøre for eks.spillerne/soldatene o.l. i f.eks et spill som Raven Shield mye penere å se på, altså få bedre grafikk på de. Det som skjer når du skrur på trueform er at hvis figuren f.eks inneholder 1500 polygoner (punkter figuren er bygd opp av) blir dette nå forsterket til f.eks 3000 og figuren får et glattere utseende.

 

Foreløpig tror jeg bare at det er ATI som støtter dette og da antakeligvis bare de nyeste og beste kortene; les 9700 og 9500, men muligheten er vel der for at også nye modeller av Nvidia også kommer med dette...ikke vet jeg.

 

Håper du skjønte noe av dette da... :roll:

Lenke til kommentar

Foreløpig tror jeg bare at det er ATI som støtter dette og da antakeligvis bare de nyeste og beste kortene; les 9700 og 9500, men muligheten er vel der for at også nye modeller av Nvidia også kommer med dette...ikke vet jeg.

Jeg mener at det finnes på Radeon 8500 og. Tror det var det første kortet som støttet det hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Foreløpig tror jeg bare at det er ATI som støtter dette og da antakeligvis bare de nyeste og beste kortene; les 9700 og 9500, men muligheten er vel der for at også nye modeller av Nvidia også kommer med dette...ikke vet jeg.

Jeg mener at det finnes på Radeon 8500 og. Tror det var det første kortet som støttet det hvis jeg ikke tar helt feil.

 

:yes: Temmelig sikker på at dette stemmer :yes:

 

Og for å komme med en irriterende og irrelevant detalj så tror jeg det heter Truform uten E [hvis noen skal søke etter det, noe jeg ikke har tid til akkurat nå...]

Lenke til kommentar

TruForm er en metode som hittil bare er støttet av R200 i hardware. (Radeon8500). Du får støtte i R300/R350 VPU'en også, men dette er bare driverstøtte og må regnes ut i CPU, men som sagt, R200 har dette i sin GPU med disse kalkulasjonene.

 

Det denne teknologien gjør er at du har en standard trekant, og deler denne inn igjen i tre trekanter, slik at du får noe som ligner en trekant med "nuklear" (Atom) merket inni seg hvis dere kan tenke dere det... (Fantasi gutter og jenter :D ).

 

Hele mirakelet, kort fortalt, er at Radeon8500 kan "bue" disse tre trekantene inne i en trekant, eller polygon for de som er pirkete ;), for å få en "smoothere" overflate. Fordelen ved dette er at det krever veldig lite båndbredde (I teorien), og du får på en måte "gratis" bump mapping fordi overflaten blir reflektiv, men dette er noe jeg tror de kan definere selv de som programerer TruForm støtte.

 

Dette blir populært kalt TruForm, en annen "term" er N-Patches, eller PN-Triangler.

 

Hvordan dette gjøres, selve "buingen" av de indre trekantene, er at det blir tatt 7 punkter fra hvert hjørne i de tre indre trekantene (Det miderste punktet telles bare som ett punkt) som da blir "dratt" (Eller buet) ut. Som kontrollpunkter brukes 3 ekstra punkter som er av hjørnene av den opprinnelige trekanten (Den "største" som de tre små er inni).

 

Dette er ATi's forklaring (Grei og kort) på TruForm

Denne er noe eldre, men forklarer "fenomenet" "Curved PN-Triangles".

 

Håper dette hjalp! =)

Lenke til kommentar

Vel... dette er en "teknologi" som har eksistert siden GeForce 2 og Radeon dagene. ;)

 

Og. jeg glømte en ting i forklaringa mi: TruForm hjelper jo bare på overflater som skal forestille buinger, kurver (Ikke på jenter nei; eller jo, det også... :o). Skal du ha et objekt med helt rette, med 90 graders vinkler f.eks, så vil ikke TruForm være noe hjelp. Den kan faktisk "ødelegge" noe av opplevelsen av objektet (Husker vi de tidlige dagene med N-Patches i CS hvor våpen og slikt ble schvæære?), men det sier vel seg selv? =)

Lenke til kommentar
Hele mirakelet, kort fortalt, er at Radeon8500 kan "bue" disse tre trekantene inne i en trekant, eller polygon for de som er pirkete , for å få en "smoothere" overflate. Fordelen ved dette er at det krever veldig lite båndbredde (I teorien), og du får på en måte "gratis" bump mapping fordi overflaten blir reflektiv, men dette er noe jeg tror de kan definere selv de som programerer TruForm støtte.

 

Man vil ikke få noe inntrykk av dybde i texturene, så gloss mapping er vel kanskje en bedre sammenligning.

 

Og. jeg glømte en ting i forklaringa mi: TruForm hjelper jo bare på overflater som skal forestille buinger, kurver (Ikke på jenter nei; eller jo, det også... :o). Skal du ha et objekt med helt rette, med 90 graders vinkler f.eks, så vil ikke TruForm være noe hjelp. Den kan faktisk "ødelegge" noe av opplevelsen av objektet (Husker vi de tidlige dagene med N-Patches i CS hvor våpen og slikt ble schvæære?), men det sier vel seg selv? =)

 

Det er også det som er problemet med Trueform, det er ikke særlig fleksibelt. Det er langt ifra alle flater som skal være bøyde så resultatet kan bli ganske komisk.

Det er stor diskusjon om Trueform har noe fremtid, det at R300/350 ikke støtter det i hardware tyder på at det ikke har det. Jeg ville ihvertfall ha valgt færre polygoner enn objekter som ser... feil ut.

Lenke til kommentar

Hvis dere tar en titt på Morrowind med truform skrudd på, tror jeg dere vil bli imponerte. Stein blir runde. Karakterer blir mer naturlige for samtidig som f.eks. en hjelm og et hode blir rundere, blir også teksturene sittende mer korrekt da fordelingen blir jevnere. Det hele blir ganske imponerende, men på 9700pro kortet mitt slakter det hastigheten mer enn å ha på 4x antialiasing ;(

Lenke til kommentar
Sjekk nederst på denne siden for bilder med og uten Truform.

 

Et bilde uten Truform, og et helt annet et, men med Truform. Rart.

 

Det er animated jpeg. Beveg muse pila over bildet for å se effekten med Trueform.

 

Det andre bildet med M4 er et eksempel på at Trueform kan gi et ganske komisk resultat.

Lenke til kommentar
Sjekk nederst på denne siden for bilder med og uten Truform.

 

Et bilde uten Truform, og et helt annet et, men med Truform. Rart.

 

Det er animated jpeg. Beveg muse pila over bildet for å se effekten med Trueform.

 

Det andre bildet med M4 er et eksempel på at Trueform kan gi et ganske komisk resultat.

 

Misforstod visst jeg... :oops:

nuvel, Det bildet fra DoD så jo riktig bra ut med Truform, og ja, M4'n ble mildt sagt underlig.... :p:D:lol:

Lenke til kommentar

Man vil ikke få noe inntrykk av dybde i texturene, så gloss mapping er vel kanskje en bedre sammenligning.

 

Neh, det ville ikke jeg si. Du mister ikke "dybden" av objektet når polygonet samtidig blir buet utover eller innover?

 

Det er også det som er problemet med Trueform, det er ikke særlig fleksibelt. Det er langt ifra alle flater som skal være bøyde så resultatet kan bli ganske komisk.

Det er stor diskusjon om Trueform har noe fremtid, det at R300/350 ikke støtter det i hardware tyder på at det ikke har det. Jeg ville ihvertfall ha valgt færre polygoner enn objekter som ser... feil ut.

 

Hmm.. jeg ville ikke helt si det. ATi har sagt i flere uttalelser at TruForm er enkelt å "legge inn" i allerede lagede spill, slik som i CS f.eks. hvor det ikke skulle en stor patch til for å få det.

Det ATi kaller TruForm i R300/R350 er "TruForm II" etterhva jeg har forstått, men det blir gjort i driveren.

Lenke til kommentar

Man vil ikke få noe inntrykk av dybde i texturene, så gloss mapping er vel kanskje en bedre sammenligning.

 

Neh, det ville ikke jeg si. Du mister ikke "dybden" av objektet når polygonet samtidig blir buet utover eller innover?

 

Jeg snakker om dybde i texturene. Trueform eller selv displacement mapping er ikke en erstatning for bump-mapping. En del texturer skal ha en "rough" overflate, noe man ikke får med bruk av HOS.

 

Det er også det som er problemet med Trueform, det er ikke særlig fleksibelt. Det er langt ifra alle flater som skal være bøyde så resultatet kan bli ganske komisk.

Det er stor diskusjon om Trueform har noe fremtid, det at R300/350 ikke støtter det i hardware tyder på at det ikke har det. Jeg ville ihvertfall ha valgt færre polygoner enn objekter som ser... feil ut.

 

Hmm.. jeg ville ikke helt si det. ATi har sagt i flere uttalelser at TruForm er enkelt å "legge inn" i allerede lagede spill, slik som i CS f.eks. hvor det ikke skulle en stor patch til for å få det.

Det ATi kaller TruForm i R300/R350 er "TruForm II" etterhva jeg har forstått, men det blir gjort i driveren.

 

Ja, men problemet er som sagt at det ikke er fleksibelt, det er nok grunnen til at det er såpass få spill som har tatt det ibruk. Jeg tror nok ATI har innsett at det ikke er felksibelt nok for spill utviklerene og det er derfor R300/R350 kun støtter det i software. Trueform gir et massivt ytelsetap på R300/R350. Dessuten vil nye spill med med modeller med høy polygon nivå ha lite bruk for Tureform.

Lenke til kommentar

Foreløpig tror jeg bare at det er ATI som støtter dette og da antakeligvis bare de nyeste og beste kortene; les 9700 og 9500, men muligheten er vel der for at også nye modeller av Nvidia også kommer med dette...ikke vet jeg.

Jeg mener at det finnes på Radeon 8500 og. Tror det var det første kortet som støttet det hvis jeg ikke tar helt feil.

 

:yes: Temmelig sikker på at dette stemmer :yes:

 

 

Jepp, det temmer

Lenke til kommentar

Ja, men problemet er som sagt at det ikke er fleksibelt, det er nok grunnen til at det er såpass få spill som har tatt det ibruk. Jeg tror nok ATI har innsett at det ikke er felksibelt nok for spill utviklerene og det er derfor R300/R350 kun støtter det i software. Trueform gir et massivt ytelsetap på R300/R350. Dessuten vil nye spill med med modeller med høy polygon nivå ha lite bruk for Tureform.

 

Vel, det var jo egentlig hele poenget med TruForm, slippe objekter med høy polygon nivå. Seff. til ATi's fordel, men N-Patcher er egentlig Microsofts verk, så nVidia kan også innkorporere N-Patch støtte, evt. 3DLabs og Matrox også.

 

Jeg mener å ha lest en liste for lenge siden på rage3d.com hvor det var listet 100 spill eller noe som skulle støtte TruForm/N-Patcher.

 

 

Siden du snakket om "røffe" overflater, så forstår jeg det du mener med at TruForm ikke direkte kan være en "arvtager" til Bump Mapping, jeg tenkte mer på fine "bølger", slik som vann effekter med litt Pixel Shading (Mange flinke programmere som kan lage flotte effekter og jeg synes EMBM ser for "rart" ut som vann).

 

Og ja til dere to som henger litt etter på diskusjonen: Det første kortet, og eneste med HWA av TruForm/N-Patcher, er Radeon8500 (R200). =)

Lenke til kommentar

Ok, Truform er en gøy teknologi, har selv tittet på C++ koden for den.

 

Men hvorfor ble den laget istedet for flere polygoner?

Jo fordi det betyr mer detaljerte modeller, flere poly og flere poly jo mer må CPU'en flytte på, polygoner er skjermkortets jobb, poly er CPU'en.

Sånn at True form skulle egentlig slippe unna dette, men når CPU gjør det spares kun developer tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...