Gå til innhold

[Løst]Koble PC til TV

Anbefalte innlegg

Hei,

Beklager hvis jeg har lagt dette emnet under feil kategori, mulig det ikke hører hjemme her. Men jeg har en følelse av at problemet ligger i skjermkortet.

Saken er den at jeg skal koble pc`en til tv. Dette gjør jeg med en HDMI-kabel. Slik jeg har forstått det, skal HDMI-kabelen overføre både bilde og lyd. I mitt tilfellet blir bare bilde overført til tv. Hvor blir det av lyden?

Ut i fra hva slags tv og skjermkort jeg har, kan det være noen der ute som kan finne feilen?

TV

SKJERMKORT

Jeg har brukt en HDMI-DVI-adapter som jeg har festet bak på skjermkortet, slik at jeg får tilkoblet HDMI-kabelen. Er det denne adapteren som "stopper" lyden? Eller er det skjermkortet som ikke støtter HDMI?

Håper det er en eller annen guru der ute som kan hjelpe en stakkar.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan beklageligvis ikke svare deg 100% prosent hva som er problemet. Men her er mine tanker:

Det er ikke HDMI-DVI-adapteret det er noe feil med. Jeg bruker nettopp dette fra pc'en min og til TV eller PC-skjerm. Da jeg bruker Sapphire Radeon 4870X2. Jeg tror det er skjermkortet ditt som ikke støtter overføring av lyd, men bare bilde over HDMI-kabelen.

Jeg bli gladelig satt på plass om jeg tar feil. :p

Lenke til kommentar
Jeg kan beklageligvis ikke svare deg 100% prosent hva som er problemet. Men her er mine tanker:

Det er ikke HDMI-DVI-adapteret det er noe feil med. Jeg bruker nettopp dette fra pc'en min og til TV eller PC-skjerm. Da jeg bruker Sapphire Radeon 4870X2. Jeg tror det er skjermkortet ditt som ikke støtter overføring av lyd, men bare bilde over HDMI-kabelen.

Jeg bli gladelig satt på plass om jeg tar feil. :p

God kveld, og takk for raskt svar!

SIden da skjermkortet mitt muligens ikke støtter overføring av lyd, så må jeg kjøpe en egen kabel ved siden av som overfører kun lyd? Vet du hva slags kabel jeg trenger og hvor denne da kobles inn på tv og i pc? Vil jo tro den da skal kobles til hovedkortet, eller?

Hovedkortet mitt har en SPDIF-utgang (jeg vet ikke hva det er) som muligens har noe med dette å gjøre? Vet ikke om tven har noe slikt.

Lenke til kommentar

Nyere ati kort har støtte for hdmi audio gjennom pcie slotten og ut dvi utgangen.

For å få hdmi audio på et nvidia kort,må det være en spdif inngang på skjermkortet,og det må følge med en SPDIF cable (HDMI audio support),som skal kobles til hovedkortet sin spdif utgang(ikke på baksiden av hk)

422153.jpeg

Så det ser ut som du må bruke en minijack kabel,som simensk sier,og koble den til inngang 17 på tv(mener det er en minijack),eller en Minijack phono kabel på inngang 13.

422157.jpeg

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg fant en kabel som sikkert har fulgt med skjermkortet eller hovedkortet. I den ene enden var det pin-utgang som jeg plugget inn bak på skjermkortet (HDTV-utgang tror jeg). Den andre enden av kabelen satt det en oransje plugg som jeg satt på S/PDIF-utgangen på hovedkortet. Nå overfører HDMI-kabelen både lyd og bilde, lekkert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...