E.C. Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hei på dere, jeg har fått et lite problem som ikke bare er småirriterende, men som også scammer meg for penger. Kan starte med det at jeg var russ i år og etter anbefaling av russepresidenten på skolen vår sendte vi noe SMS for å registrere oss hos ROK (tror jeg det var). Dette skulle være en gratis tjeneste eller i verste fall skulle koste 1 kr per melding man mottok. Alt dette gik greit og de 4-5 meldingene jeg mottok hadde "ROK" som avsender i innboksen min. I går derimot mottar jeg en melding fra avsenderen 2011 hvor det står: "Kjære russ! Håper du har hatt bra russetid! Studere i utlandet? Ring StudyWorld for katalog, tlf 80019684 (gratis). Stoppe nyhetsbrev? Send RUSS STOP til 2011" Da satt jeg sammen med en venn som også var russ i år, men han fikk ikke noe melding. Jeg bestemte meg for å melde meg av disse nyhetsmeldingene, så jeg sendte "RUSS STOPP" til 2011. Sekundet etter fant jeg ut at det (selvfølgelig) var med kun én P i stopp, noe som egentlig ikke ga noe mening ettersom resten av meldingen var på norsk. Da sender jeg en ny melding til 2011 og skriver i caps "RUSS STOP" til 2011. Siden jeg har netcom kontant sjekket jeg saldo rett etterpå og fant ut at rundt 25kr var borte fra kontoen. Jeg fikk ingen flere meldinger igår, ble litt småirritert og glemte hele greia... I dag sjekker jeg mobilen og ser at det har kommet enda en melding fra 2011. Der står det: "Informasjon: Du er fortsatt påmeldt nyhetsbrevet til RUSS2009! Slette deg? Send RUSS STOP til 2011 (gratis). Support tlf: 21037284. Denne meldingen er gratis." Jeg sjekker saldoen og finner ut at nok 25kr har blitt borte etter denne "gratismeldingen". Da sender jeg igjen "RUSS STOP" til 2011 og det begynner å bli irriterende. Noen timer etterpå mottar jeg en melding hvor det står: "Du er bekreftet avmeldt og vil ikke motta flere meldinger fra oss. Ha en fin dag!" Fin dag my ass tenker jeg mens jeg nok en gang sjekker saldo. Enda 25kr borte! Jeg begynner virkelig å bli irritert og det gjør ikke saken bedre at jeg mottar makan til siste melding og enda 25kr trekkes fra, slik at jeg er oppe i 100 kr totalt. Jeg registrerte meg bare på russesiden.no og de greiene med ROK, det gjorde for så vidt så å si alle andre jeg kjenner. Disse har ikke fått noe fra 2011 i det siste, det var vel bare én (som også er registrert på russesiden.no). Av andre tvilsomme ting den siste tiden så kommer jeg bare på det at jeg har skrevet inn mobilnummeret i en quiz med premier om Wolverine filmen, men da hadde nok ikke avsenderen visst at jeg er russ 09. Jeg har nå snublet over denne og denne siden, samt en litt eldre tråd på amobil. Det virker som en rein scamtjeneste utifra disse sidene, men er det mulig å bevise at jeg aldri har meldt meg på og få tilbake pengene? Jeg skjønner at det kanskje blir umulig å bevise at jeg ikke har bestilt den, men jeg skal da for helvete ikke betale for en melding det står "gratis" på og ikke motta noe melding etter at det står "du skal ikke motta flere meldinger". Noen tips til hva jeg eventuelt kan gjøre? Ringe kundetelefonen som er oppgitt har jeg ikke helt lyst til siden jeg føler at minuttprisen dit blir sikkert høyere enn til en stamme i Afrika som har kun 1 telefon i hele landet. Er det eventuelt noen andre som har fått slike meldinger? Skriv gjerne i tråden! Er takknemlig for innspill og for at du tok deg tiden til å lese dette! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Etter regelverket skal du kunne skirve "STOPP" og sende til tjenestenummeret, og da skal alle tjenestene stoppes. Her har du god grunn til å klage. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Denne tenker jeg. EDIT: litt mer her Endret 31. mai 2009 av E.C. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Ville ha tatt en telefon til Netcom og forlanget pengene igjen av de. Netcom har tillatt en leverandør operere i nettet deres som ikke forholder seg til retningslinjene som Netcom og Telenor har satt som krav. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Takk for tipset, det jeg forsåvidt vurderte selv. Ringe til kundeservicen for de som står bak meldingene kommer nok til å være ganske nytteløst tenker jeg. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Skrudde akkurat på mobilen og så jeg hadde fått 3 slike like meldinger i innboksen. Skal bare ha denne tråden i mine innlegg. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Skal sende en mail til Netcom og få klaget litt, får jeg ikke pengene tilbake så får jeg ta kontakt med forbrukerrådet, da kan det være kjekt om man er flere om en sak Lenke til kommentar
Sinthu Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hei! Har opplevd akkurat d samme. Fikk de samme RUSS 2009 meld. Men jg har ik vært russ i år... Så da er du jo bare ren svindel? Fikk meld på lørdag og har dermed ik fått kontaktet de som står bak lr mob.leverandøren min, Talkmore. De har stjålet 125kr av mg og de vil jg gjerne ha tilbake! Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Skal jeg sende en mail til TV2 Hjelper Deg? Godt mulig at flere har henvendt seg her, kan jo være et forsøk? EDIT: Klage sendt til forbrukerombudet. Så får vi se hva de sier. Endret 1. juni 2009 av Points Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Har ikke henvendt meg noe sted enda ettersom jeg har to eksamener til uka, men det er kjempefint at du gjør det, fortell gjerne hva slags svar du får! PS: Jeg tenkte egentlig å kontakte Netcom først, ettersom det kanskje ville vært enklere hvis de hadde ordnet dette selv med en gang. Eventuelt forbrukerombudet om jeg hadde fått et negativt svar. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Rett tjenestevei er å klage til forbrukerombudet. http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Velg "klage på ulovlig markedsføring". Fyll inn informasjon. Så kan dere ta kontakt med mobiloperatør senere Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Rett tjenestevei er å klage til forbrukerombudet. http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Velg "klage på ulovlig markedsføring". Fyll inn informasjon. Så kan dere ta kontakt med mobiloperatør senere Allerede gjort. Men var usikker på om jeg hadde valgt riktig. Men da har vi fått bekreftet at det gjorde jeg. Lenke til kommentar
Tacokrydder Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Nå har kanskje dette ordnet seg for dere, men jeg har ikke begynt å gjort noe med det før sist uke. Jeg fikk en melding før russetiden med lignende tekst, denne kostet 20 kr. Da ringte jeg Telenor (som jeg har som operatør) og forklarte saken. Den hyggelige damen i den andre enden sa at jeg ikke var den eneste som hadde blitt utsatt for dette, og ga meg 20 kr rabatt på neste faktura. Den 30. mai fikk jeg også tre like meldinger fra 2011. Den ene fikk jeg midt på natta, og de to andre fikk jeg på morgenen. Svarte med "RUSS STOP", og har ikke fått noen flere meldinger fra dem. Så tenkte jeg ikke mer på det før sist uke. Da ringte jeg Telenor og forklarte saken og for å få en utskrift av disse meldingene. Den hyggelige damen jeg snakket med nå spurte om hvilken periode jeg ønsket utskrift av. Sa bare jeg ville ha fra 15. mai til 1. juni. Tre dager senere fikk jeg utskriften i posten. Det som var litt komisk, var at oversikten inneholdt HVER sendte melding (innholdstjenester og vanlige sms) med dato og klokkeslett, telefonsamtaler og wap. Uansett, oversikten viser at meldingene kom fra Netsize og kostet 25 kr. Nå har jeg sendt en mail til Netsize og forbrukerombudet, så får vi se om saken løser seg. Endret 15. juni 2009 av torkaa Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg har enda ikke fått svar på forbrukerombudet. Det syns jeg er dårlig. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Jeg har enda ikke fått svar på forbrukerombudet. Det syns jeg er dårlig. Hentet fra Forbrukerombudets sider: Når FO tar saken til behandlingNår FO tar saken opp med den næringsdrivende som står bak den markedsføring eller de kontraktsvilkår du har klaget på, vil du bli holdt orientert om hva som skjer i saken gjennom kopier av FOs brev. FOs første brev i saken skal normalt gå ut fra vårt kontor senest en måned etter at vi mottar din henvendelse. Det er ikke en netbutikkbestilling du har gjort her, men en "anmeldelse" av ulovlig drift til Forbrukerombudet. De skal først vurdere det juridiske og ta stilling til hvorvidt saken skal behandles videre. Endret 15. juni 2009 av TEE Lenke til kommentar
Tacokrydder Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Idag fikk jeg en telefon fra med skjult nummer. Jeg tok den ikke, fordi jeg aldri svarer på skjult nummer. Det første jeg tenkte var; kanskje det er detta drittfirmaet som ringer meg... Omtrent fem minutter senere får jeg enda en telefon, det er fra 21390772. Det er Netsize som ringer og spør om det var jeg som sendte inn en klage i går om utsendig fra 2011. I klagen skrev jeg at jeg krevde 100 kr tilbakebetalt til min konto, 75 for de tre meldingene jeg fikk og 25 for de kronene jeg brukte på Telenors kundeserive. Fyren spurte meg om kontonummeret mitt som de skulle overføre pengene til og beklaget seg over at jeg hadde fått disse meldingene. Så nå er saken ute av verden, for min del. Håper det ordner seg for deg også. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Såpass, da var det mye enklere for deg da Selv har jeg også sendt en klage, men heller ikke fått noe svar enda. Så lenge jeg får tilbake de 100 kronene for de 4 meldingene jeg mottok, før eller siden, så er det like greit egentlig. Gjør ikke meg noe at FO bruker litt tid Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Å gud, det kan ikke bli bedre! For noen uker siden fikk jeg en engangskode fra Libresse, men da trodde jeg at noen antaglivis bare trykka feil nummer. I dag får jeg en ny melding som sier at jeg har fått mensen ifølge min Libresse-kalender. Det kan ikke bli bedre ettersom jeg er gutt og har aldri laget en kalender som skal varsle meg om mensen Uff, nå er nummeret mitt noe jævlig på avveie =\ Lenke til kommentar
B- Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har samme problem med samme mobiltjeneste! De tappet meg for 600 kr i måneden, og jeg måtte tilslutt få en grense på hvor mye de kunne tappe slik at det ikke ble så mye. Men 250 kr er likevel mye Har sendt mail til chess, og prøvd å få avsluttet dette -men det går jo ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå