Gå til innhold

Blå striper og rare farger på Radeon 9800 PRO

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en maskin som har blitt noen år etterhvert. I 2004 kjøpte jeg et Radon 9800PRO for denne maskinen, siden jeg på den tiden spilte litt spill. Maskinen har vært med meg siden før den tid, og jeg håper at jeg kan få nytte av den enda lengre.

Her det siste halve året hadde jeg en Fiujitsu-Siems 19" som begynte med litt fullstendig hvit skjerm en stund, før den etterhvert begynte å fungere. For et par uker siden insisterte den skjermen på at jeg kjørte mellom 115-120 hz på skjermen, noe som ikke er tilfelle. Jeg tenkte med meg selv at det nok bare var skjermen som var blitt ødelagt, og kjøpte derfor en splunk ny BenQ 22" som jeg har brukt i en uke. I kveld begynte den plutselig å gi meg voldsomt med horisontale blå striper og andre ting. Siden skjermen er ny begynte mistenker jeg naturligvis skjermkortet for å slite litt. Det viser seg også at den gir meg noen vertikale striper med fargeforskjell, noe som blir spesielt synlig her på diskusjon.no

post-29517-1243720458_thumb.jpg

Jeg innstallerte nyeste catalyst center, men ingen bedring.

Det er ikke noe varmere i huset i dag enn det ellers pleier å være, så derfor lurer jeg på om det er viften som sliter. Jeg kan ikke finne noe mulighet til å overvåke temperaturen på GPUen.

Er det noen som har vært borti noe lignende før, og hvis så, går det an å gjøre noe? Jeg er ikke så higen på å kjøpe meg nytt skjermkort i fall det er noe annet som feiler det hele. Om dere tror at det bare er skjermkortet får jeg ta og kjøpe nytt. I så fall tar jeg gjerne i mot tips. Jeg har AGP, så utvalget er ikke det største. Kortet skal i så fall kunne kjøre Full-HD, da det er dette som er nativ oppløsning på denne monitoren. Hvor god dne er til spill er mindre viktig, da jeg spiller mindre og mindre typiske grafisk tungtdrevne spill.

På forhånd takk

Edit: Legger til et skjermskudd fra når jeg ser film på maskinen. Det virker som disse blå stripene og prikkene går bananas når det er bilder eller DVD-film i gang. Jeg fikk også voldsomt mange horisontale blå striper når jeg var innom cracked.com

post-29517-1243721326_thumb.jpg

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to skjermbildene du har lastet opp, ser helt fine ute for meg. Kan ikke se noen striper, misfarging eller noe slikt.

Så dette kan jo tyde på at det er noe galt med skjermen fordi du ser striper etc på den, mens jeg ser de bildene du lastet opp helt fint uten noe rart.

Har du forsøkt forskjellige innstillinger for skjermen?

Vil du sjekke temperaturen på skjermkortet kan du laste ned GPU-Z.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Lette litt på nette og fant noe som kan synes å være problemet:

2048 x 1536 / 85 Hz - 24-bit (16,7 millioner farger)

Dette er antageligvis max oppløsning og frekvens på korte ditt., du sier du kjører

115-120 hz på skjermen

Noe som kan hinte at problemt er det.

Prøv å plug i en skjerm som ikke har over 85hz, bare for å sjekke.

Lenke til kommentar
De to skjermbildene du har lastet opp, ser helt fine ute for meg. Kan ikke se noen striper, misfarging eller noe slikt.

Så dette kan jo tyde på at det er noe galt med skjermen fordi du ser striper etc på den, mens jeg ser de bildene du lastet opp helt fint uten noe rart.

Har du forsøkt forskjellige innstillinger for skjermen?

Vil du sjekke temperaturen på skjermkortet kan du laste ned GPU-Z.

Fantastisk pussig. Når jeg lastet dem opp hadde skjermskuddene samme problem som jeg så på dem. Mye blå prikker og streker og slike ting. Akkurat nå har jeg satt skjermen på en nyere laptop jeg har, via d-sub. Denne kan ikke gi meg høyere oppløsning enn 1280*800 eller noe, men her er bildet helt fint. Ikke et eneste lite problem, annet enn at jeg kjører i ikke-nativ oppløsning. Jeg tror jeg skal sjekke et par ting med hovedmaskinen som å skifte oppløsning, bruke d-sub i stedet for og så videre. Takk så langt!

Lenke til kommentar
Lette litt på nette og fant noe som kan synes å være problemet:

2048 x 1536 / 85 Hz - 24-bit (16,7 millioner farger)

Dette er antageligvis max oppløsning og frekvens på korte ditt., du sier du kjører

115-120 hz på skjermen

Noe som kan hinte at problemt er det.

Prøv å plug i en skjerm som ikke har over 85hz, bare for å sjekke.

Jeg sier ikke at jeg kjører 115-120 hz på skjermen. Det er den gamle skjermen min som sier at den kjører det, selv om innstillinenge i Windows har vært 1440*900, 60 hz helt siden jeg kjøpte den skjermen. Jeg kjørte den så via analogt input på en minibærbar jeg har liggende. Minibærbaren gav meg akkurat som feilmelding.

Jeg lånte meg en analog monitor, og den gikk helt fint. Jeg kjøpte meg så en ny 22" BenQ-HD skjerm, som jeg har kjørt (gjennom DVIen) i en uke eller så på FullHD. Det er denne som nå begynte å gi meg blå striper og prikker, selv om den gikk på 60 hz. Men takk for hjelp, takket være det du skriver fikk jeg et par ideer om hva jeg kan prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...