Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Har en lokal musikkserver basert på debian 5 og samba (+nano og putty). Har squeezebox installert og bruker den også som backup for en vista laptop. Maskina fungerer som en drøm og den står på 24 timer, men harddisken/e spinner opp hvert 5-10 sekund selv om de ikke er i bruk. Maskina står i stua så det er ikke så populært i heimen. Har ext3 filsystem på både systemdisken og lagringsdisken. Prøvd forskjellige ting, men ingen ting som fungerer, bla noa time. Lest at man kan gå tilbake til ext2 evt vente til ext4 blir kompatibel i Debian for der kan man skru av journaling hvis det er det som er problemet. Vurderer å gå over til Ubuntu server for der har man ext4 nå. Er det noen som har en løsning på bråket mitt. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) EXT3 skriver vel til disken vært 5 sekund, ja. Det er endel fiksing som må til for at disken ikke skal spinne opp ved jevne mellomrom. Syslog og div cronjobs er også syndere her. "Laptop-mode-tools" har egne konfigurasjonsfiler som gir lett tilgang mange av disse innstillingene som du kan endre for at disken ikke skal spinne opp så ofte. For å se hva som får disken til å spinne opp, kjør: sysctl vm.block_dump=1 Deretter følg med i dmesg evt i Debian kjør: tail -f /var/log/kern.log En innstilling i fstab kan endre på 5-sekundsgreia: commit=nrsecSync all data and metadata every nrsec seconds. The default value is 5 seconds. Veldig bra guider: http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_reduc...wer_consumption http://www.thinkwiki.org/wiki/Laptop-mode http://cvs.sourceforge.jp/cgi-bin/viewcvs....ode.txt?view=co Use laptop_mode to reduce disk usage by delaying and grouping writes. Endret 30. mai 2009 av oj88 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) BTW: Det skal nok endel til å få diskene til å spinne ned over lang tid, hovedsaklig på systemdisken. Laptop-harddisker er laget for å tåle mange spin-downs/spin-ups men vanlige harddisker for PC tåler langt færre. Tester har også vist at det er minimalt med strøm å spare på dette, så lydnivå er kanskje eneste argument. Den beste løsningen på problemet vil nok hovedsaklig være å kjøpe stillere harddisker. Det er stor variasjon her. Jeg bruker USB-disker på min HTPC til å lagre media, siden jeg innimellom trenger å ta med meg diskene. Disse kjører NTFS og FAT32 pga de må virke out-of-the-box med Windows (pga div venner som låner dem innimellom). Disse spinner i alle fall ned og holder seg der til de blir brukt av meg De bråker ikke uansett. Ellers kan du vel kjøpe noe du kan ha i kabinettet ditt mellom selve kabinettet og harddiskene for lyden ikke skal forplante seg. http://microplex.no/Avdelinger/Datakompone...B8ydemping.aspx Endret 30. mai 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 BTW: Det skal nok endel til å få diskene til å spinne ned over lang tid, hovedsaklig på systemdisken. Laptop-harddisker er laget for å tåle mange spin-downs/spin-ups men vanlige harddisker for PC tåler langt færre. Tester har også vist at det er minimalt med strøm å spare på dette, så lydnivå er kanskje eneste argument. Den beste løsningen på problemet vil nok hovedsaklig være å kjøpe stillere harddisker. Det er stor variasjon her. Jeg bruker USB-disker på min HTPC til å lagre media, siden jeg innimellom trenger å ta med meg diskene. Disse kjører NTFS og FAT32 pga de må virke out-of-the-box med Windows (pga div venner som låner dem innimellom). Disse spinner i alle fall ned og holder seg der til de blir brukt av meg De bråker ikke uansett. Ellers kan du vel kjøpe noe du kan ha i kabinettet ditt mellom selve kabinettet og harddiskene for lyden ikke skal forplante seg. http://microplex.no/Avdelinger/Datakompone...B8ydemping.aspx Takker for rask tilbakemelding. Hva vil du anbefale. Skifte til ubuntu server og få ext4 og deretter slå av journaling, eller fortsatt bruke debian med de endringene som du foreslår. Siden jeg har en ren systemdisk, så trenger jeg ikke være redd for å miste noe data ved overgang til ubuntu. Debian kommer vel med ext4 etterhvert den å. Har et antec p182 kabinett med silikonforinger på harddiskene. system disken er en vanlig samsung spinpoint 160gb mens lagringsdisken er WD caviar GP 1 tb som skal være stille. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Legger ved en fil som viser hva som spinner opp disken. Er ikke noen kløpper på dette selv, men skjønner jo at harddisken er rimelig busy. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg vet ikke om det er noe å hente på å skifte til EXT4 på dette området. Du kan slå av journaling på EXT3 også, og endre commit-tiden. http://www.gentoo.org/doc/en/articles/l-afig-p8.xml (punkt 4) Men som sagt, på en vanlig PC-harddisk ville jeg gått for noe som er stille og ikke brukt nedspinning i det hele tatt. Det er en grunn til at f.eks laptop-mode er skrudd av i så og si alle distroer som standard. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Et alternativ kan jo være å skifte ut systemdisken med en laptopdisk, de er langt stillere og sata disker har samme kontakter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei takker for hjelpen så langt. Skal ut på jobb i 14 dager så må ta det igjen når jeg kommer igjen. Installerte ubuntu 9.04 server med ext4, men får ikke slått av journaling før ubuntu 9.10 kommer eller kernel 2.6.29. Der har man mulighet til å slå av journaling. Når det gjelder spin down time, er jeg litt usikker på om det virker. Så lenge det skrives logfiler vil vel ikke harddisken spinne ned. Og når det skrives logfiler hvert 5-10 sek blir det ikke tid til spindown. Mulig jeg tar feil. Så et svar her fra OJ88 om commit=nrsec der Sync all data and metadata every nrsec seconds. The default value is 5 seconds. Det blir noe jeg skal prøve når jeg kommer hjem. Takker så mye igjen for hjelpen så langt, jeg kommer igjen med tilbakemelding hvordan det går. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei takker for hjelpen så langt. Skal ut på jobb i 14 dager så må ta det igjen når jeg kommer igjen. Installerte ubuntu 9.04 server med ext4, men får ikke slått av journaling før ubuntu 9.10 kommer eller kernel 2.6.29. Der har man mulighet til å slå av journaling. Når det gjelder spin down time, er jeg litt usikker på om det virker. Så lenge det skrives logfiler vil vel ikke harddisken spinne ned. Og når det skrives logfiler hvert 5-10 sek blir det ikke tid til spindown. Mulig jeg tar feil. Så et svar her fra OJ88 om commit=nrsec der Sync all data and metadata every nrsec seconds. The default value is 5 seconds. Det blir noe jeg skal prøve når jeg kommer hjem. Takker så mye igjen for hjelpen så langt, jeg kommer igjen med tilbakemelding hvordan det går. Som sagt, laptop-mode-tools bruker en konfigurasjonsfil der du kan stille på disse "tidene", f.eks: Litt fra /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf: # # Maximum time, in seconds, of work that you are prepared to lose when your # system crashes or power runs out. This is the maximum time that Laptop Mode # will keep unsaved data waiting in memory before spinning up your hard drive. # LM_BATT_MAX_LOST_WORK_SECONDS=600 LM_AC_MAX_LOST_WORK_SECONDS=360 # # Read-ahead, in kilobytes. You can spin down the disk while playing MP3/OGG # by setting the disk readahead to a reasonable size, e.g. 3072 (3 MB). # Effectively, the disk will read a complete MP3 at once, and will then spin # down while the MP3/OGG is playing. Don't set this too high, because the # readahead is applied to _all_ files that are read from disk. # LM_READAHEAD=3072 NOLM_READAHEAD=128 # Should laptop mode tools add the "noatime" option to the mount options when # laptop mode is enabled? # CONTROL_NOATIME=0 # Should laptop use relatime instead of noatime? The "relatime" mount option has # more standards-compliant semantics, and allows more applications to work, # while retaining a low level of atime updates (i.e., disk writes). USE_RELATIME=1 # # Should laptop mode tools control the hard drive idle timeout settings? # CONTROL_HD_IDLE_TIMEOUT=1 # # Idle timeout values. (hdparm -S) # Default is 2 hours on AC (NOLM_HD_IDLE_TIMEOUT_SECONDS=7200) and 20 seconds # for battery and for AC with laptop mode on. # LM_AC_HD_IDLE_TIMEOUT_SECONDS=60 LM_BATT_HD_IDLE_TIMEOUT_SECONDS=60 NOLM_HD_IDLE_TIMEOUT_SECONDS=7200 # # Should laptop mode tools control the hard drive power management settings? # CONTROL_HD_POWERMGMT=1 # # Power management for HD (hdparm -B values) # BATT_HD_POWERMGMT=1 LM_AC_HD_POWERMGMT=254 NOLM_AC_HD_POWERMGMT=254 For å sjekke status på laptop-mode, kjør: laptop_mode status Starte laptop_mode basert på konfigurasjonen (dvs denne kommandoen skrur av eller på laptop_mode basert på konfigurasjonsfilen): laptop_mode auto Ellers kan det hjelpe å skru av div syslog og cron-jobber osv, men laptop_mode skal fikse slik at ting blir holdt i minnet en stund i alle fall før det skrives til disk. Journaling kan som sagt skrus av i EXT3 også. EXT4 er fortsatt litt eksperimentelt og kanskje ikke det lureste på en server der man har viktig data. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Et alternativ er også å montere /var/log og evnt /tmp på tempfs (i ram). Bruker denne løsningen på en gammel bærbar og resultatet er lavere disk-aktivitet og merkbar økning i ytelse. Aberet er selvsagt at alt av logger er borte etter restart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei igjen Rakk akkurat å føkke opp systemet før jeg dro. Alt er i READ ONLY......... Brukte: Open your Grub boot menu. sudo nano -w /boot/grub/menu.lst Try Looking for the Defoptions and Altoptions and make them look like the entry below. # defoptions=quiet splash rootflags=data=writeback# altoptions=(recovery mode) single rootflags=data=writeback update your Grub since you have altered it. sudo update-grub edit the Fstab because it will be expecting these options. sudo nano -w /etc/fstab add the (data=writeback and noatime=0) flags to your hard drive. It might be a little confusing because of the new naming system. Look for the (,errors=remount-ro) and add it afterwards. defaults,errors=remount-ro,data=writeback,noatime 0 Now you tell your system to use them both. sudo tune2fs -o journal_data_writeback /dev/yourdrive Nå er hele systemet i READ ONLY. Hvordan får jeg tilbakesatt det til RW på en enkel måte. Klarer ikke å redigere noen filer. Til slutt tror jeg at jeg kjøper en minnestick og kjører journalingen in der. Er det noe som kan fungere tror dere. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Et alternativ er også å montere /var/log og evnt /tmp på tempfs (i ram). Bruker denne løsningen på en gammel bærbar og resultatet er lavere disk-aktivitet og merkbar økning i ytelse. Aberet er selvsagt at alt av logger er borte etter restart. Hvordan gjør man dette da? Eller er det bare å: sudo mount /var/log /tempf && sudo mount /tmp /tempfs Endret 4. juni 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hmm, du har jo errors=remount-ro i fstab, noe som sier at den skal gå i read-only ved errors. Prøv å boot Ubuntu Live-CDen, og kopier inn /etc/fstab og /boot/grub/menu.lst her. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Et alternativ er også å montere /var/log og evnt /tmp på tempfs (i ram). Bruker denne løsningen på en gammel bærbar og resultatet er lavere disk-aktivitet og merkbar økning i ytelse. Aberet er selvsagt at alt av logger er borte etter restart. Hvordan gjør man dette da? Eller er det bare å: sudo mount /var/log /tempf && sudo mount /tmp /tempfs Jeg har det i /etc/fstab. Har ikke tilgang på pcen på noen dager, men mener det blir noe i nærheten av dette: none /var/log tmpfs defaults,size=20M 0 2 Google er sikkert behjelpelig med å verifisere at syntaksen stemmer. Størrelsen er en maksgrense som godt kan droppes dersom du har nok ram. Når du setter det opp kan det kanskje være lurt å gjøre det fra et live-system og slette/flytte alle filer i /var/log og evnt /tmp før du booter systemet igjen, men det går sikkert greit å gjøre det "live" også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Har prøvd det meste nå. Har også mountet alt i ext2, dvs uten journaling. Disken spant opp som vanlig med 5-10 sec mellomrom. Det var pdflush og noe syslogd dirtied inode hvis jeg ikke husker helt feil. Prøvd flere muligheter, men ser ut som noen av endringene jeg gjør ender opp med read only av hele systemet. To slow down pdflush activity, edit (with sudo) /etc/sysctl.conf and add the following lines: Code: vm.dirty_ratio = 40 vm.dirty_background_ratio = 1 vm.dirty_writeback_centisecs = 30000 Satt også commit=600 i fstab, men endte som sagt opp med read only filsystem. Prøvde å boote fra live-cd , men fant ikke igjen disken i fstab. Nå har jeg begynt å gå lei etter å ha reinnstallert systemet 5-6 ganger. En av feilene jeg har gjort er å gjøre flere endringer samtidig så jeg vet ikke hvilke som kræsjer systemet. Er det noen som har et lettforklarlig oppsett får å boote fra live-cd og finne igjen fstab med diskene. Går det an å fjerne errors=remount-ro i fstab slik at systemet ikke går i read only. Hvis noe ikke skulle virke setter jeg jo bare parameterne tilbake igjen. Har lastet ned Knoppix Live-cd, noen mente den skulle være bedre. Noen som har noen erfaring. Hilsen frustrert Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Eeeeeendelig. Er ikke helt sikker på hva som gjorde det, men her kommer løsningen(e). Fikk et tips om og oppdatere BIOS fra en hobby fedora bruker. Dette gjorde jeg. Hadde et Intel g45 kort som var nytt på markedet i fjor høst og oppdaterte nå. Så når jeg installerte OS på nytt brukte jeg LVM på partioneringen. Dette hadde jeg ikke gjort de tidligere gangene. (Ca 5-6 ganger). Jeg har googla mye og sett flere har hatt tilsvarende problem, men det har vært nesten tilsvarende mange løsninger/løsningsforslag. Dette virket i allefall for meg. Nå må jeg låne høreapperatet til fatter'n får å høre maskina. Uansett, jeg takker så mye for hjelpen :!: Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hmm, var det alt du gjorde? Brukte du ikke noen av de andre innstillingene? Så du får nå bekreftet med "hdparm -C /dev/dindisk" at disken er i standby over lang tid? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hmm, var det alt du gjorde? Brukte du ikke noen av de andre innstillingene? Så du får nå bekreftet med "hdparm -C /dev/dindisk" at disken er i standby over lang tid? Nei ingen andre isntillinger, bortsett fra det er montert i 'noatime'. Er ikke hjemme på en liten stund så fikk madammen til å kjøre sudo hdparm -C /dev/sda1. Fikk da kun opp: driver state is active/idle Er ikke helt sikker på om diskene heter sda1, sda5, sdb1 etc lenger etter at diskene ble partionert med LVM. Merner jeg så litt andre benevnelser. Har du en enkel løsning som madammen min kan bruke for og finne disknavnet og gjennomføre oversikt over loggingen UTEN og føkke opp systemet. Er litt redd for messe det til igjen. Hadde tenkt at denne serveren ikke skal røres mer på flere år uten de vanlige oppdateringene. Hun sier hun ikke hører noe fra disken når den ikke er i bruk i det hele tatt. Fikk henne også til og kopiere og slette en større mappe til serveren uten at hun hørte noe spesielt med tanke på at serveren skulle bli aktiv igjen. Har da også støysvak lagringsdisk på silikonputer i et antec kabinett, men tenkte at det ville starte loggingen på systemdisken. Det er fortsatt helt stille. Eneste hun ser er blått lys som blinker hvert 2-3 sec. Kabinettet mitt har 3 vifter, og jeg har tidligere åpnet kabinettet for å sjekke disse. For meg så det ut som disse gikk med konstant hastighet hele tiden. Når jeg hadde problemer med logging hvert 5 sec var det ikke den vanlige hule knitringen av diskskriving jeg hørte, men heller lignende du hører på bil av vifta en varm sommerdag rett etter du har skrudd av motoren. Men som sagt jeg hadde av kabinettet og så ingen øking av viftehastighetene. Har dessverre bare oversikt over 1 av viftene i bios. Har ikke lagt inn noen program for oversikt av dette. Har 3 instillinger av hastighet på viftene manuelt, og selv på max høres kun begrenset viftestøy. Dvs mere ut som flytting av luft og ikke støy fra selve vifta. Selv når jeg innstallerte bla squeezecenter og tok noen oppdateringer som jeg regner med ble skrevet til systemdisken hørte jeg ikke det bråket som var tidligere, kun den vanlige hule knitringen. Du ble kanskje ikke så mye klokere av dette, men jeg mistenker oppdateringen av bios var løsningen til problemet mitt. Skal selvfølgelig sjekke evt logging. Ps! Har nå begynt å irritere meg over støyen fra Canal Digital sin PVR. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Ps! Har nå begynt å irritere meg over støyen fra Canal Digital sin PVR. Hehe, det er vel positivt. Når du får opp: driver state is active/idle ...betyr det at disken er aktiv, og IKKE spunnet ned. Så her er det nok ikke at disken spinner vanlig som har skapt lydproblemer for deg. Dette var vel litt min mistankte, siden det skal endel til for at en harddisk i vanlig idle bråker så mye som du har klaget over. Og det er uansett ikke en god idé å spinne ned en vanlig desktop-harddisk hele tiden. Når jeg snakker om å spinne ned, så snakker jeg om "spin-down", altså det at disken går i standby, og ikke spinner i det hele tatt. Den "hule knitringen" du beskriver er jo nettopp vanlig harddisk-lyd. Så her har de nok vært noe kluss med kombinasjonen din eldre BIOS+Linux. Disknavnet kan du vel finne med: mount (viser monterte filsystemet, sjekk det som er mountet på root, altså / ) Eller: sudo fdisk -l Hvis du ikke har gjort noen andre endringer enn å bruke noatime så er det fortsatt garantert aktivtet på disken din med noen sekunders mellomrom. Men som sagt, en disk i dag i vanlig idler bråker minimalt. Du nevner viftestøy. BIOS-oppdateringen kan ha ordnet slik at CPU-viften ikke spinner unødvendig fort hele tiden, f.eks. Endret 11. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Du nevner viftestøy. BIOS-oppdateringen kan ha ordnet slik at CPU-viften ikke spinner unødvendig fort hele tiden, f.eks. Jeg har tenkt på vifta, men som sagt kunne jeg ikke se noen endringer på CPU vifta eller noen av de andre viftene når harddisken spant opp hvert 5 sekund. Det var kun mye bråk som var vannskelig å lokalisere selv om jeg sto med hele hue inn i kabinettet. Ps når jeg hadde disse problemene med at filsystemet gikk i Read Only leste jeg flere steder at man skulle boote med live-CD og mounte med Disk Manager får å endre fstab der. Disk manager er ikke å oppdrive lenger pga for mye bug som ikke blei retta leste jeg, men det fantes en annen Disk ManagerByDefault , men den var ikke for jaunty enda. Har du et allternativ jeg kan bruke til dette hvis jeg skulle få bruk for mounte og endre i fstab igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå