lin27 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Var litt usikker på i hvilket emne jeg egentlig skulle plassere spørsmålet mitt. Som overskriften forteller så gjelder spørsmålet recovery-dvd'er. Jeg har akkurat kjøpt en ny acer aspire 7738g laptop som jeg ikke har vært helt fornøyd med så langt. Den virker litt treg i forhold til forventningene. Spesielt skuffende er det at den er nokså treg på nettet. En sammenlikning mellom min forrige laptop (dell inspiron 9300, 3,5 år gammel) og min nye laptop avslører at min nye laptop nekter å gi meg mer enn 4000kb/s på bredbåndsspeedometeret, mens min gamle gir ca 10.000 kb/s hver gang, også når jeg trykker enter nøyaktig samtidig. Jeg har trukket den konklusjon at det må være all acer-dritten som gjør det, ettersom min samboer har samme problem med sin nye acer aspire 8930g (skjønt han får noe bedre tall). Jeg ønsker å fjerne all denne dritten, men har ikke villet begynne å røre rundt før jeg har tatt backup av systemet. Jeg har etter hundre forsøk endelig klart å få brent 3 dvd med acer erecovery. Ettersom jeg fikk mange feilmeldinger og stadig måtte mate inn nye dvd-plater, er jeg litt usikker om disse tre platene jeg nå sitter igjen med faktisk kommer til å virke dersom jeg noensinne skulle få bruk for dem. Spørsmålet mitt er derfor om det er noen måte for meg å få testet ut om de i det hele tatt vil starte uten at jeg må foreta en full recovery av systemet. Hva skjer om jeg putter i cd 1, vil den starte opp og spørre meg om jeg virkelig ønsker en recovery, eller vil den bare sette i gang? Skjønner jo at det ikke er noen garanti for at hele prosessen vil gå fint før jeg har prøvd, men hadde hjulpet å vite at de faktisk vil starte. Og for sikkerhets skyld: Jeg er klar over at dersom jeg må bruke recovery-dvdene, så vil også all bloatwaren fra acer bli reinstallert... Kjipt... For øvrig mottas alle tips til hvordan jeg kan øke nedlastingshastigheten med takk. SOm sagt registrerer den nye laptopen min nedlastingshastigheter fra 3000-4000 kb/s, mens vi egentlig skulle hatt 10.000kb/s. Den gamle laptopen viser 10.000 i både opp- og nedlastingshastighet hver gang. Den nye laptopen (acer aspire 7738g) viser for øvrig en opplastingshastighet på 10.000 eller noe høyere, det er ikke der problemet ligger. Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Har du prøvd å oppdatere drivere på din Aspire 7738g? Prøv å ta bredbånds-speedometeret etter oppdatering av drivere, så får vi se om det blir noe forskjell. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Hvis du åpner oppgavebehandling,og ser på nettverk,er nettverksbruk 0%,(se også at bruk av cpu er ca 0% før du tester,hvis den ikke er det,så sjekk hvilken prosess som bruker cpu) og når du starter nedlastning fra eks Speedtest,øker den til 10% av 100Mbps(eller 1% av 1Gbps).Det jeg tenker på,er om det er noen andre prosesser som laster noe ned.Hvis nettverksbruk er 0% og bruk av cpu er ca 0 % før test,og du enda ikke får hastighet,så ta en Diskopprydding,last ned CCleaner 2.20.920,kjør Renser,og kjør Register flere ganger,til ingen feil funnet,ta backup hver gang ccleaner spør om det. Kjør gjerne Diskdefragmentering flere gang etter dette. Ta en ny test Endret 31. mai 2009 av ask99 Lenke til kommentar
lin27 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Hvis du åpner oppgavebehandling,og ser på nettverk,er nettverksbruk 0%,(se også at bruk av cpu er ca 0% før du tester,hvis den ikke er det,så sjekk hvilken prosess som bruker cpu) og når du starter nedlastning fra eks Speedtest,øker den til 10% av 100Mbps(eller 1% av 1Gbps).Det jeg tenker på,er om det er noen andre prosesser som laster noe ned.Hvis nettverksbruk er 0% og bruk av cpu er ca 0 % før test,og du enda ikke får hastighet,så ta en Diskopprydding,last ned CCleaner 2.20.920,kjør Renser,og kjør Register flere ganger,til ingen feil funnet,ta backup hver gang ccleaner spør om det.Kjør gjerne Diskdefragmentering flere gang etter dette. Ta en ny test Lenke til kommentar
lin27 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 takk for svar, skal prøve det. Før jeg glemmer det, så hadde det vært fint om noen kunne svare på mitt egentlige spørsmål, nemlig hvordan recovery-cd'er funker, hva skjer om jeg putter dem i? Jeg prøvde å sette i den ene, men det skjedde ikke særlig mye (dvs ingenting). Må den stå i når jeg starter maskinen? Og får jeg på noe tidspunt anledning til å avbryte prosessen, for eksempel et spørsmål om jeg ønsker å gjennomføre recovery? Når det er sagt, så har jeg prøvd flere ting i dag. Har først prøvd å skru av masse dritt, både fra oppstartsmeny og avinstallert noen programmer (for eksempel virus!). Imidlertid har dette så langt hatt null effekt. For å utelukke at det var noe galt med nettverkskortet, eventuelt routeren vår (for eksempel at de ikke var kompatible på en eller annen måte), så har jeg i dag testet internetthastighet både med trådløst nettverk, ledning i router og ledning direkte i fiberoptiskboksen. Jeg kommer likt ut uansett hvilket alternativ jeg velger, nedlasting ligger på 1100-4500 kb/s (opplasting derimot 10.000-11-000), mens min gamle dell inspiron 9300 gir jevnt over 10.000 kb/s hver gang, ca 11.000 i opplasting. Den er som nevnt tidligere merkbart raskere på internett! ap Forstår ikke hva som kan være problemet, hardwaren i maskinen skulle jo være mer enn god nok til å kunne laste ned internettsider like fort som min gamle laptop! Kan det være acer som er problemet eller vista? Min samboer har noe av det samme problemet med sin splitter nye 8930g, selv om han får noe raskere nedlasting enn meg. Det går imidlertid fortere med hans tre år gamle stasjonære (som var en helt ordinær pc når den ble kjøpt). Tips mottas med takk (også om recovery-spørsmålet). Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Har du husket å sette DVD (CD/DVD-skuffen) som 1. boot device da? Skjer ikke noe med DVD'en før du gjør det Endret 1. juni 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
lin27 Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Nei, det har jeg nok ikke gjort dersom ikke dette er default innstilling. Det er kanskje lurt å gjøre det nå før det eventuelt skjer noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå