RandiA Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 BK: Øving med nytt EOS 50D og normalzoom Geranium renardii Kveldsbilde, så det var en tanke skumring, likevel synes jeg det var litt rart at Autovalg av ISO falt på så høyt som 1000, det brukte jeg aldri på mitt EOS 400D. Men det ble kanskje ikke så mye støy i bildet likevel? Regner med at bildet ville blitt bedre med min macrolinse, her er det cropped i etterkant… Exif:1/60– f/6.3 - ISO 1000 Lens: Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 Focal Length:50.0 mm RandiA Lenke til kommentar
swahili Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Iso 1000 så jo ut som iso 200 på mitt d60 :!: Lenke til kommentar
lessis Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Det er da et veldig skarpt bilde av graniumen. Tror du lærer kameraet fort. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hvis du har kamera på stativ og det er litt mørkt så bør du ikke bruke auto ISO. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Hvis du har kamera på stativ og det er litt mørkt så bør du ikke bruke auto ISO. Nei vel...grunnen til det da? Har aldri brukt auto iso på 400D, men tenkte jeg skulle gjøre det på denne i begynnerfasen..mens det er så mye annet å forholde seg til, men hvis det blir bedre med manuell iso, gjør jeg helst det ja. RandiA Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 For auto iso velger iso etter som den tror du håndholder kamera..... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 For auto iso velger iso etter som den tror du håndholder kamera..... Jøss, snedig...de andre bildene jeg har håndholdt, har fått lavere iso-tall ja...da skal jeg huske det, for jeg hadde stativ på dette. Takk for at du sa det... RandiA Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Har du brukt P eller Av? f/6.3 virker jo som et temmelig tilfeldig valgt blendertrinn... og er ikke eksponeringen litt lys? Jeg ser dette på en laptop, så det er meget mulig jeg tar feil, men jeg syns blomstene er delvis utbrente. Om så er tilfelle, så har lysmåleren din et problem med dette motivet, og du burda ha kjørt på med litt negaiv eksponeringskomp. Edit: Har forresten Canon fortsatt ikke skjønt hvordan man lager auto-iso? Er den fortsatt ikke programmerbar?? Endret 30. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Nå har jeg skjønt at man må sette ISO selv ved stativ-bruk, har notert meg det. Jeg bruker AV-prioritert ja, og kunne vel hatt noe mindre blenderåpning, og ISO på 200, og stativ, det er det jeg har pleid tidligere, med OK resultat. Det ble jo lyst da, Anew, når ISO kom opp i 1000...ingenting i veien med kamera, må bare lære å bruke det. RandiA Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hvis du har kamera på stativ og det er litt mørkt så bør du ikke bruke auto ISO. Nei vel...grunnen til det da? Har aldri brukt auto iso på 400D, men tenkte jeg skulle gjøre det på denne i begynnerfasen..mens det er så mye annet å forholde seg til, men hvis det blir bedre med manuell iso, gjør jeg helst det ja. RandiA Blender , lukker og ISO er da akkurat det samme om du bruker en 400D og en 50D? Ser ikke hvorfor det er noe vanskeligere å eksponere med en 50D. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Blender , lukker og ISO er da akkurat det samme om du bruker en 400D og en 50D? Ser ikke hvorfor det er noe vanskeligere å eksponere med en 50D. Neida...ikke noe vanskeligere...men det var bare det at jeg aldri har brukt Auto-ISO før, for å si det slik, og bommet da altså noe ved stativbruk/auto-iso - har jeg forstått. Heretter manuell ISO ved bruk av stativ... RandiA Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det faktum at bildet er overeksponert er helt uavhengig av auto-iso. Det er lysmåleren som gir kameraet den informasjonen det benytter for å bestemme eksponeringsverdiene (herunder iso når auto-ISO er aktivert), så de utbrente områdene er lysmålerens "feil". Lærdommen du treker er i det minste delvis riktig. For fotografering av statiske objekter med kameraet på stativ er auto-iso sjelden en god idé. Å kombinere auto-iso og M kan forøvrig være helt genialt. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 For fotografering av statiske objekter med kameraet på stativ er auto-iso sjelden en god idé. Å kombinere auto-iso og M kan forøvrig være helt genialt. Ja, skal prøve det etter hvert....men nå er også fargen på den geraniumen riktig, den er nesten hvit, med et skjær av lilla/lyseblå....så hvitheten kan kanskje også være naturlig RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå