Gå til innhold

Windows XP og adsl

Anbefalte innlegg

Jeg har et irriterende problem!! Vis maskinen står og laster for seg sel uten at jeg jobber med noe på den detter Internett koblingen ut :roll:

På adsl modemet står det at koblingen fortsatt er ok. Går jeg inn på nettverk koblingen til adsl står det at koblingen er aktiv. Går jeg inn i IE star det at jeg er frakoblet. Der kan jeg velge koble til i dialog boksen, men den klarer ikke og koble til. Jeg er nøtt til og starte maskin på nytt for at jeg skal få kommet meg på Internett igjen. Er det noen der ute som har noen forslag til meg???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Hva internettleverandør har du? Telenor?

2.

Hender det at du laster ned noe som tar tid ( stor fil,film ) og så stopper nedlastinga? Eller skjer dette kun etter lengre tids inaktivitet?

...hmm...litt usikker på din forklaring, gjerne utbroder.

Jeg tor ikke jeg har en enkel løsning for deg. Det beste er å kontakte din internettleverandør som du kan ( bør ) få support hos, de er mer oppe i de teite tingene som du har havnet oppi.

Det kan hjelpe å lage en ny tilkobling i nettverk...altså slett den som er der, og lag ny.

Det kan hende at det hjelper å gå inn på Lokal Tilkobling, og i lista der re-installere TCP/IP.

Det kan hende at det hjelper å re-installere nettverksdriverene i enhetsbehandling.

Viss noen av mine forslag her er totalt greske så ikke dill med det. Her er det lett å lage mye krøll. Men eg trenger mer info om dette for å kunne si noe mer....

Internettleverandør

nettverksoppsettet hjemme ( rutere, flere maskiner etc )

type nettverkskort ( hva står i enhetsbehandling )

Windows versjon + hvilke service pakker og patcher

lure programmer som har med internett/nettverk å gjøre

Men som sagt så har eg ikke en direkte løsning på dette, kun prøving og feiling, og da må du ha et visst kunnskapsnivå viss eg skal kunne komme med noe vettug. Ellers så kan det være lurt å prøve supporten hos din ISP. Det er uansett en feil i din windows/software et sted mest sansynlig

Lenke til kommentar

Skal prøve og svare på spørsmålene dine.

1 Jeg har Nextgentel med Netopia router.

2 Det er helt tilfeldig. Det kan skje etter 1 time eller 2. Det kan stå og laste en film eller jeg kan surfe på nettet.

3 Jeg har prøvd og oppdater driveren. Jeg hadde et ekstra nettverkskort liggende som jeg også har prøvd, men uten hel.

4 TCP/IP er installert har prøvd og huke av de andre alternativene for og se om det utgjør noen forskjel, men det gjør det ikke.

Oppsett

Windos XP SP1

Nettverkskort Pc Line og 3com testet begge

Huben er fjernet for og være trygg på at det ikke var den.

Netopia router

Har sendt mail til support, men de hadde ikke noen forslag utover det jeg har teste ut sel. De har ikke gitt opp da....

Jeg er rimelig sikker på at det er en innstiling et sted for jeg har også Win2000 på en ekstra HD og der funker alt helt topp!

Lenke til kommentar

Denne er vrien...er en stund siden eg dillet med denne typen problemer.

hmm....ok...hmm ...tenke tenke...

Eg mener selv å ha klart å re-installere tcp/ip på xp...eller var det win2k... men uansett.

Gjør følgende:

1.

Når problemet oppstår så skal du gjøre dette.

- trykk på "start" og velg "kjør"

- i feltet du skriver inn så skriver du...

cmd

Da kommer dos vinduet opp. Skriv så...

ping www.vg.no

Hva skjer så?

Prøv etterpå å skriv dette...

ping 193.69.165.20

Hva skjer så? ( dette er bare ip'en til vg )

Jeg er ute etter om du får kontakt eller ikke. Jeg regner med du har litt peil på ping viss ikke så si ifra.

2.

Jeg regner med at du ikke får kontakt med ping...tipper hvertfall.

når du står i IE ( internet explorer eller exploder på folkemunne ), så velg "verktøy->internett alternativer." øverst.

Velg så flippen øverst der det står "tilkoblinger".

Der skal du sjekke at det er en "prikk" i "slå aldri et nummer".

Helt nederst der så har du "Lan settings". Der skal kun ha hake på "Automatically detect settings"...husker ikke hva det blir på norsk.

ok hele veien ut..

3.

Funker fremdeles ikke?

trykk start -> kjør.

i feltet der du skriver, skal du skrive følgende...

sfc /scanonce

Dette krever at du må sette i winxp cd'en din. Denne commandoen får windows til å sjekke at alle sine systemfiler er ok....

4.

Fremdeles ikke?

Dette snappet eg opp på nett, så eg vet ikke om det funker, men det er kanskje verdt et forsøk. Det er å resette tcp/ip settingsene.

se på denne...

You can use the Windows XP command line utility NetShell to reset all IP-related Registry settings to their default values. The result is a brand-new TCP/IP configuration.

The Netsh.exe program is located in the C:WindowsSystem32 directory.

Start -> kjør

netsh int ip reset <filename>

You must specify a filename, such as Ipstuff.txt. After Netsh.exe runs, the file will contain a detailed log of the Registry keys that were modified.

se om dette er noe for deg.

5.

da begynner eg å bli lei ja...det skal være en tilbakestillingsfunksjon eller en repair sak...kanksje det hjelper. Det err jo ganske brutalt. Fattern bruker den mye og klarte nettopp å få pc'en i stå...så den er ikke helt uten risk.

6.

Ellers så er det å rote med drivere, lage nye forbindelser osv....

Lenke til kommentar

Jeg ville bare avinstalert alle ting som har med ADSL og gjøre. Har selv en windows 98 maskin og telenor ADSL. Har vært ute for at jeg ikke for tilgang til nettet da pleier jeg å avinstalere ADSL programet og driverene til telenor. Deretter fjerner jeg alt i nettverkinstilningene (kontrolpanelet, nettverk). Starter maskinen på nytt og legger det inn på nytt.

Prøv dette, hvis ikke har jeg ikke noe råd til deg!!

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg er på sporet.

Pc kobler opp til nettet med en DHCP server. Når den kobler opp setter den opp en Leieavtale. Vis du sjekker ip fra cmd

--> ipconfig /all blir den kalt Leasingavtale. Leieavtalen er satt til en time. Etter en time bryter tilkoblingen. Jeg har lest litt på nettet og det står det at den skal fornye avtalen automatisk vis linjen er i bruk. Det er nok her problemet oppstår. Det er ikke alltid at den klarer og fornye avtalen.

Da har jeg kommet så langt. Da er det jo bare og finne en løsning på det problemet....

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Det ser vist ut som at dette er et problem som Microsoft er klar over.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;313896

Dette problemet skal løses ved og oppgradere med Service Pack 1.

Det skal da komme inn en ny versjon ( 5.1.2600.22 ) av filen dhcpcsvc.dll .

Jeg har søkt opp filen og den som er på min pc er versjon 5.1.2600.1106. Dette er jo en eldre versjon en den som trengs for at det skal funger tilfredstilende.

Jeg har oppgradert med SP1 men denne filen ble ikke oppgradert som den skulle (se artikkelen hos Microsoft).

Da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.....

Det som kan løse problemet midlertidig er og endre Leieavtalen i DHCP klienten. I dag er den på 1 time det skal gå an og øke denne tiden, men det har jeg ikke klart og finne ut av. Mulig vis jeg har skjønt det rett at dette må gjøres på DHCP serveren og ikke hos DHCP klienten.

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...