Gå til innhold

Minnebrikke i saltvann, mulig å redde data?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter god skyllings med ett eller annet og litt tørke er det en god sjans for at du får redda det (og kan bruke brikken senere også) :)

I følge en test her på Akam tror jeg til og med du kan koke den(?) :p

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

En stund etter tsunamien i Thailand ble det funnet et ødelagt kamera, minnekortet var lesbart fremdeles og hadde bilder av bølgen som nærmet seg....

Så slike kort kan tåle -mye-. Så så lenge ikke kontaktpunktene irrer i stykker så bør det fungere.

Lenke til kommentar
Det gjør da begge to.

Men bare én av dem er vanlig i drikkevarer og medfører ikke blindhet eller alvorlige tilfeller av død om man inntar den i akseptable kvanta.

:)

Fins det mindre alvorlige tilfeller av død? :p

Jeg fant for litt siden et klissvått minnekort på bakken (fargen på etiketten hadde falma) som funket utmerket etter litt tørking. Ikke vært problemer med det siden. Om du ikke lar det ligge lenge med saltvann, men skyller det raskt, tror jeg ikke du bør ha noe problemer med å lese av/skrive til kortet. Ville allikevel vurdert et nytt - kjipt om det streiker i ettertid.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Vann funker bra. Skyll den under lunkent vann en stund.

Du skal fjerne havsalt, som er ett av de lettest løselige stoffene på jorden. LITT vann er mer enn nok. En minnebrikke er så godt forseglet at det eneste stedet saltet kan komme til elektronikken er ved kontaktpunktene. Dypp den i vann, ta kopi av dataene og lever brikka til gjenvinning. Du tar ikke sjansen på å bruke den brikka flere ganger.

Å vaske med sprit og andre stoffer som ender på -ol har ingen hensikt. Upolare løsemidler fjerner ikke salt.

Og, dersom noen fortsatt ikke har fått det med seg: du skal ikke drikke metanol, den er klassifisert som både giftig og brannfarlig i ADR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...