robiwan Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Var så uheldig å glemme minnebrikka i shortsen før jeg badet i saltvann, noen ide for hvordan jeg kan redde bildene på brikka? Finnes det en type veske man kan dyppe brikka i slik at den fjerner saltvannet(f.eks sprit?) Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Spyl lenge og grundig under springen, evt etanol, og la ligge til tørke. bør ikke være så stort problem. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 å ja _DSC1233.jpg ? Saltvann er det værste som noe elektronikk kan få på seg. men aldri si aldri kansje du er heldig Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Etter god skyllings med ett eller annet og litt tørke er det en god sjans for at du får redda det (og kan bruke brikken senere også) I følge en test her på Akam tror jeg til og med du kan koke den(?) Endret 30. mai 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Er ikke noen form for strøm som går igjennom minnebrikke når det ikke er i kamera, så det bør gå greit. Minnekort tåler mer enn de fleste tror Endret 30. mai 2009 av _DSC1233.jpg Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 En stund etter tsunamien i Thailand ble det funnet et ødelagt kamera, minnekortet var lesbart fremdeles og hadde bilder av bølgen som nærmet seg.... Så slike kort kan tåle -mye-. Så så lenge ikke kontaktpunktene irrer i stykker så bør det fungere. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Spyl lenge og grundig under springen, evt etanol, og la ligge til tørke. bør ikke være så stort problem. Er det etanol eller metanol som er spriten man kan drikke? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Man kan drikke begge deler, men bare en ender opp i forgiftning Endret 30. mai 2009 av _DSC1233.jpg Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Det gjør da begge to. Men bare én av dem er vanlig i drikkevarer og medfører ikke blindhet eller alvorlige tilfeller av død om man inntar den i akseptable kvanta. Endret 30. mai 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 OT? Hva blir best å rense brikken med? Isopropanol? Eller bare koke den litt? Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Det gjør da begge to. Men bare én av dem er vanlig i drikkevarer og medfører ikke blindhet eller alvorlige tilfeller av død om man inntar den i akseptable kvanta. Fins det mindre alvorlige tilfeller av død? Jeg fant for litt siden et klissvått minnekort på bakken (fargen på etiketten hadde falma) som funket utmerket etter litt tørking. Ikke vært problemer med det siden. Om du ikke lar det ligge lenge med saltvann, men skyller det raskt, tror jeg ikke du bør ha noe problemer med å lese av/skrive til kortet. Ville allikevel vurdert et nytt - kjipt om det streiker i ettertid. Endret 30. mai 2009 av jaadd Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 OT? Hva blir best å rense brikken med? Isopropanol? Eller bare koke den litt? Nok OT, kan noen gi meg et svar om hva jeg bør rense brikken med? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 OT? Hva blir best å rense brikken med? Isopropanol? Eller bare koke den litt? Nok OT, kan noen gi meg et svar om hva jeg bør rense brikken med? Vann funker bra. Skyll den under lunkent vann en stund. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Vann funker bra. Skyll den under lunkent vann en stund. Du skal fjerne havsalt, som er ett av de lettest løselige stoffene på jorden. LITT vann er mer enn nok. En minnebrikke er så godt forseglet at det eneste stedet saltet kan komme til elektronikken er ved kontaktpunktene. Dypp den i vann, ta kopi av dataene og lever brikka til gjenvinning. Du tar ikke sjansen på å bruke den brikka flere ganger. Å vaske med sprit og andre stoffer som ender på -ol har ingen hensikt. Upolare løsemidler fjerner ikke salt. Og, dersom noen fortsatt ikke har fått det med seg: du skal ikke drikke metanol, den er klassifisert som både giftig og brannfarlig i ADR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå