Gå til innhold

Hvilke TV-serier syns du er best? (LES 1. post)


Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om siste kommentar var tilsiktet meg. Jeg er enig i at man ikke kan sammenligne serier direkte. Man kan dele i 2 som du starter med, så kan man etterhvert dele i 4 og kanskje noen vil operere med 5-10 kategorier og liste hva som er best i den enkelte. Bare innenfor humor kan man jo dele inn i den lette og banale typen ala Scrubs, den mer sorte som f.eks Weeds og Californication og anime sjangeren som f.eks South Park tilhører. Man kan også dele opp på andre måter. Når man spør om favorittserier vil noen kun liste HBO serier som Sopranos, Six Feet Under og The Wire. Jeg er enig i at disse er bra, men for meg blir det som å "spise dessert til alle måltider" om jeg bare skulle sett disse. Jeg må også ha helt andre typer serier innimellom, f.eks Scrubs eller Simpsons. Min liste er serier som jeg liker akkurat nå, men uten rekkefølge eller sammenligning forøvrig.

 

Var ikke noe kritikk til hverken deg eller andre Purple. Rett og slett bare litt diskusjon. Jeg mener det er urettferdig når folk sier: Jeg hater South Park, Lost er mye bedre. Går jo ikke an å si på en måte. Blir jo som å si at Sjokolade er digg, å spille vri åtter er ikke så digg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

1. Scrubs - Utrulig morsom serie, beste tidsfordrivet noen sinne: )

2. Family Guy - Ekstremt artig, en god toer;D

3. Simpsons - Veldig bra serie, men har tapt seg litt i det siste

4. Desperate Housewives - Er bare noe jeg liker med denne serien:D

5. House M.D - Ekstremt spennende og facinerende.

Lenke til kommentar

The Wire - TW er en autentisk og grundig illustrering av lovens to sider rundt narkotika. Mens andre (mainstream-) serier er både urealistiske og benytter seg av enkle utveier, er "The Wire" en unik serie som fyller en sesong (hmm ... hele serien?) med en enkelt sak. Rollefordeling og skuespill er plettfritt, og språket fasinerende som faen. Bør også nevnes at dette er et stykke mesterverk som krever en hel del mer av seeren enn, for eksempel, Prison Break.

 

Scrubs - Med fokus på drama og komikk i en og samme serie, fungerer Scrubs nesten alltid som perfekt tidfordriv. Når det er sagt, så blir man til tider direkte flau og føler seg utilpass av å se på Elliots danser og lignende, men Zach Braff i form av J.D., akkompagnert av kirurgen Turk og overlegen Dr. Cox., sørger likevel for masse moro som veier opp for seriens fåtallige frustrasjonsmomenter, som jeg virkelig foretrekker å holde meg unna. Det er fordi Scrubs i bunn og grunn er en serie absolutt verdt å få med seg.

 

Ved siden av disse to seriene liker jeg også spesielt Jericho, Oz og Seinfeld. Andre serier verdt å nevne: Prison Break, The OC, Entourage, Heroes, 24 og sikkert mange flere som jeg akter å få med meg så snart jeg kan; Sopranos og The Unit ++

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fatter ikke at Nip/Tuck ikke er nevnt oftere.

Har maks sett den nevnt 5 ganger (!?).

 

Mine topp 5;

 

1. Nip/Tuck - Fantastisk gjennomført serie om to plastiske kirurger og deres midtlivskriser. Vær forberedt på mye sex, mange slibrige kommentarer og mye BlOD (:p). De kirurgiske inngrepene er feilfrie, og det ser helt enorm ekte ut. Fantastisk. Anyways - Julian McMahon (enkelte kjenner ham kanskje fra Charmed?) gjør denne serien til en nummer EN rett og slett på grunn av et fantastisk skuespill. Han har en så fantastisk karakter at du bare lar deg rive med.

Det er ikke en typisk serie som foregår på "klinikken", og det er en serie med svært uforutsigbare episoder med sprøe "tvister" som bare får deg til å smile! Resten av skuespillerne i serien er fantastiske og du blir svært glad i (spesielt de to herlige hovedpersonene) mange av de, selv om enkelte kan irritere deg. Denne serien er ikke bare en dramserie. Den inneholder humor (geniale kommentarer i tråd med Ari Gold - Entourage og Gregory House - House M.D-nivå.), spenning, drama, horror (ja, faktisk), osv, osv. IKKE tvil på at denne serien vil fenge deg, da begår du ditt livs største tabbe.

 

2. Dexter - Gjennomført thrillerserie med en fantastisk skuespiller i Michael C. Hall. Uforutsigbar og helt utrolig spennende. Spesiell serie som fenger deg fra episode 1!

 

3. Lost - Man kommer ikke foruten denne serien. Sinnsykt bra historie med mange up-and-coming-skuespillere som virkelig har vist hva de kan. Her har man alt fra humor til action, til drama, til sci-fi.

 

4. Naruto - Har aldri blitt så hekta på en serie før som jeg blei på denne. Knallgod animè-serie med en helt utrolig bra storyline. Vi følger den unge ninjaen Uzumaki Naruto på veien til å bli hokage. Mange kan si mye rart om japanske animè-serier, men det er faktisk kun rein og skjær fakta at de kan underholde MINST like bra som vanlige tv-serier.

Det er i så fall noe spesielt over "Naruto"-serien. Det blir skapt en helt ny "verden" med flere forskjellige "ninja-land" og har såklart mange badguys. Vi treffer på flere fantastisk kule karakterer, og du blir revet med, samme hva. Naruto, Sasuke, Neji, Shikamaru, Itachi, Orochimaru, Jiraya, Kakashi, etc, etc .. absolutt alle karakterene har en story som fenger deg, meg og alle andre. Det er en grunn til at jeg var i stand til å se 60 episoder på et døgn (ja, faktisk). Episodene er på 20+ minutter, og serien er ment til seere fra alderen 13 - 25.

 

5. Prison Break - Var vanskelig å avgjøre femteplassen, i og med at det finnes mange fantastiske serien som jeg også følger med på, men Prison Break er så fantastisk bra at jeg faktisk var i tvil om samtlige av de øvre plassene. Den kunne lett havnet på 2, 3 eller 4-plass. Nip/Tuck er selvfølgelig nummer en. Uansett, regner med de fleste av oss her inne har sett Prison Break, så noe godt ressonement orker jeg ikke å skrive. Fantastisk serie.

 

 

 

 

Andre knallserier;

 

The O.C - Klassiker

Full Metal Alchemist - GENIAL animè som lett kunne endt opp på topp 5.

Death Note - En annen genial animè. (anbefales)

Californication - "Skitten", morsom og glimrende skuespill.

One tree hill - Du blir hekta, garantert.

Friday Night Lights - Utrolig bra serie, som dessverre kanskje blir avlyst. Anbefales uansett, though.

Smallville - Enough said.

House - Strålende skuespill, utrolig morsom og veldig interessant, samtidig som den virker veldig realistisk i forhold til hvordan profesjonelle leger faktisk opptrèr i en panikk-situasjon.

Gossip Girl - Tjoda, underholdene serie, men mange hakk under Scwartz beste serie, The O.C.

Stargate Sg-1 - Glimrende serie som jeg nettopp har begynt å se på. Sett til ca midten av 2-sesong. Utrolig spennende, morsomt og urealistisk :p Sånn vi liker det. Tipper at denne serien settes mer pris på etter litt mer titting.

 

 

Det var vel stort sett det jeg føler jeg bør nevne, i forhold til det dere andre, som kanskje ikke har sett alle, burde ta en titt på.

 

Nok en gang; SE NIP/TUCK!:D

Endret av alexicum
Lenke til kommentar

1. 24 - Utrolig bra serie, rangerer på toppen så hardt...Alltid spennende

2. Criminal Minds - Enda en utrolig bra lagd serie, må få kjøpt alle de tilgjengelige sesongene på DVD

3. Cheers - NORM!!!! trenger jeg å nevne mer ;)

4. Viva la Bam - Utrolig artig serie :!:

5. Home wrecker - Ryan Dunns "oppussingsprogram" Utrolig artig å se hva han får til med de stakkars menneskenes sine rom

 

Det verste:

 

MacGyver - Rett og slett gått lei etter sikkert 1000 repriser av hver eneste episode på TV2 de siste årene.

 

Med hjertet på rette staden - Vet ikke hvorfor, men jeg hater virkelig denne NRK "klassikeren"

 

Venner for livet - enda en serie jeg har gått lei, dårlig gjort av TV2 og spille de samme episodene gang på gang....Gått så utrolig lei

 

Teletubiene - Heldigvis flere år siden jeg våknet så tidlig at jeg måtte pines gjennom disse lubne TV-antenne figurene...Hat på dem

Lenke til kommentar

Min favorittserie:

 

Freaks and Geeks - fantastisk serie fra 1999 som det dessverre kun ble laget èn sesong av. Handlingen foregår i highschool-miljø i USA på 1980-tallet. Ikke komedie, men SVÆRT intelligent og underholdende om små og store utfordringer i ungdommens hverdag. Var starten på karrieren til f eks Seth Rogen (Knocked Up/Superbad etc), James Franco (Spiderman-filmene etc), Jason Segel (Knocked Up/Forgetting Sarah Marshall)... det er i grunnen mye av de samme folka foran og bak kameraet på Freaks and Geeks som på filmene Knocked Up/Superbad/Forgetting Sarah Marshall.

 

http://www.imdb.com/title/tt0193676/

 

EDIT: Det er vel forresten writer/producer/director Judd Apatow som er hjernen bak mye av dette, i og med at han både har skrevet, produsert og regissert flere av episodene i Freaks and Geeks + produsert alle de tre filmene som er nevnt over (Knocked Up har han i tillegg skrevet og regissert)

 

Ellers Seinfeld, Simpsons, Southpark, Friends, Firefly, Heroes, The Shield (de første to sesongene var helt fantastiske - det hjelper selvfølgelig å se episodene mer eller mindre sammenhengende...), Scrubs osv osv.

 

Liker satsingen på TV-serier for tiden. De har ofte et element man sjelden eller aldri får til i spillefilmer - nemlig personers utvikling over tid. Man blir kjent med en karakter i en TV-serie og vet sånn ca handlingsmønsteret osv. Dette kan jo være stabilt i 20-30 episoder, men så begynner den karakteren å forandre seg... i serier man virkelig følger med på så kan man jo oppleve at nakkehårene reiser seg i sjokk eller fryd pga sånne ting. The Shield og Heroes har jeg spesielt hatt slike opplevelser med.

Endret av loorifax
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

1 - Heroes. Spennende og gir meg gode natt og dagdrømmer

2 - Family Guy, har forlenget livet mitt betraktelig.

3 - Prison Break, helt ufattelig spennende!

4 - Lost. Gir meg ikke så gode drømmer(flykrasj og en skummel jungel), men fortsatt spennende

5 - Dilbert. ja faktisk, den lille stripen i vg/db er faktisk en serie, ganske så morsom

 

de var de på toppen jeg kom på nå:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

1. Buffy/Angel

 

Beste fantasy/action adventure serie som noensinne er laget. Sesong 1 av Buffy er riktignok meget dårlig, men det tar seg til de grader opp.

 

2. Lost

 

Lost er ett mesterstykke av nyere TV serier, sesong 1 blir man bare blåst i filler av. Man må dog like mysterier og sci-fi.

 

3. Seinfeld

 

Nesten umulig å velge en komedie blant Friends, Seinfeld, 70s show, Bundy, How I met your mother (sesong1), Black Books, Monthy Python, Simpsons osv osv, som alle er meget gode.

 

4. 24

 

Kongen av aksjon serier. Klarer man å svelge over-the-top kamelen, har man underholding fra A-Å

 

5. West Wing

 

Denne "krever" nesten inteligente seere, men er nok den beste drama serien som er laget. Elsker karakterene, og det er top notch skuespiller prestasjoner hele veien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

1. Jericho

 

 

Serien omhandler småbyen Jericho (Kansas) i tiden etter en synlig atombombe eksplosjon i nabobyen Denver. Jericho mister strøm og alle moderne kommunikasjonsmiddel. Innbyggerne finner etterhvert ut at flere byer i USA er rammet av atom eksplosjoner. Hovedkarakteren i serien er borgermester Johnston Greens «bortkomne sønn» Jake Green. Jake er på besøk i Jericho etter å ha vært borte i fem år, når katastrofen inntreffer.

 

 

 

2. South Park

 

 

Følger fire åtteåringer (Eric Cartman, Kyle Broflovski, Stan Marsh og Kenny McCormick) i den lille fjellbyen South Park. Det blir ofte gjort satire av det amerikanske samfunnet og av aktuelle hendelser. Den har vakt oppsikt for sin svarte humor og for spøking med tabuemner.

 

 

3. Prison Break

 

 

Michael Scofield er utdannet byggingeniør og regnes som geni. Broren hans, Lincoln Burrows, er uskyldig dømt til døden for drapet på visepresidentens bror. I begynnelsen er det kun Michael som tror på hans uskyld, så han lager en plan for å redde broren. Etter fire måneders arbeid får han tatovert fengselets blueprint «kryptert» på kroppen. Han har planlagt alt ned til den minste detalj. Michael begår et væpnet bankran for å komme seg inn til fengselet der broren sitter. Han lykkes i det, og sammen med en gjeng andre innsatte forsøker de å rømme fra fengselet sammen med Lincoln, som sitter på death row.

 

 

4. Macgyver

 

 

MacGyver er en TV-serie som omhandler den smarte og oppfinnsomme Angus MacGyver (spilt av Richard Dean Anderson), som ved hjelp av minimal bruk av vold og ofte ikke mer enn en lommekniv og gode kunnskaper i kjemi og fysikk greier å løse de vanskeligste oppgaver.

 

 

5. Dexter

 

 

Handler om seriemorderen Dexter Morgan som også jobber som spesialetterforsker for Miami-Dade-politiet. Hovedrolleinnehaver er Michael C. Hall, bedre

 

 

Ble så langt så jeg la det inn i spoilere. :new_woot:

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Har mange bra serier, men noen av de aller beste må være:

 

Farscape (trodde ikke det kunne bli bedre, men så dukket Chiana og Scorpius opp. Da kunne det ihvertfall ikke bli bedre, men "Cracker's don't matter." :p

 

Seinfeild (begynner tregt de første episodene, men sesong 2 og utover er klassiker hele veien.)

 

Supernatural (To brødre. Mange demoner, vampyrer, monstre osv. Det merkes dessverre at sesong tre ble rammet av streiken, så den får "bare" tredjeplass.)

 

The Dead Zone (fjerdeplass fordi første sesong har en genial cliffhanger på slutten, men de to neste sesongene slutter kjedelig. Har ikke sett de fire siste sesongene ennå, men har sesong fire liggende.)

 

Firefly (nesten like bra som Farscape. Nesten.)

 

Terminator: The Sarah Connor Chronicles (var skeptisk til denne, men den er langt bedre enn den andre og tredje filmen. Ble rammet av streiken og slutter for brått, derfor så lav plassering.)

 

Smallville Kanskje mest for fansen av Supermann, og varierer svært i kvalitet. Første og andre sesong var svært bra, men mistet interessen en stund. Sjette og syvende sesong er stort sett svært bra. Det største problemet er merkelig nok Green Arrow. De episodene han var med la jeg nesten ikke merke til Clark, siden Green Arrow er så mye kulere. Håper det blir noe av spin-off serien med ham. ;)

 

Point Pleasant Merkelig serie. Tenåringsjente blir funnet livløs i vannet utenfor småbyen Point Pleasant, og merkelige ting begynner å skje rundt henne. Man kan jo nevne at tallet 666 spiller en viktig rolle, og serien har fått høy aldersgrense på grunn av "contains strong bloody violence"... :p Dessverre kansellert etter tretten episoder, men det er meget bra frem til da. DVD-boksen har for øvrig alle tretten episodene, men ikke alle ble sendt på amerikansk tv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder TV-serier ser jeg stort sett bare på sitcom og lignende. Favorittene er:

- Seinfeld

- The Simpsons (Serien har tapt seg kraftig de siste årene, og er sammen med langfilmen nå bare middelmådig. Trist.)

- South Park

- Family Guy

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

skal vi se da...

 

1. Lost - Grunn: mye spenning! mange bra karakterer. Nye ting skjer og oppdages hele tiden.

2. Doctor Who - Grunn: Morsomt og spennende! Mye sære episoder og litt sci fi som jeg liker.

3. Buffy, Angel, Firefly - tar alle under en kam likegreit. Grunn: Action, catchy linjer, romantikk!

4. Friends - blir aldri lei, er så morsomt!

5. The Office - grunn: Michael, Jim, Pam, Dwigth, Angela! trenger jeg si mer? elskbar humor!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Favorittene er nok som følger

 

1) Lost/Prison Break

 

Meget vanskelig å skille mellom disse to, men de er begge to

 

3) Scrubs

 

Fantastisk serie som kombinerer knallhumor med seriøse emner

 

4) Criminal Minds

 

Nok en stor serie i mine øyne

 

5) Top Gear

 

Flott uformelt og morsomt bilprogram

 

Andre serier som deffinetivt er verdt å nevne: The Wire, The Shield, Skins, CSI, MacGyver, 24, Peep Show, The Unit

Endret av firsom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...