Gå til innhold

gamle objektiver på dagens kamera?

Anbefalte innlegg

fant noen objektiver når jeg rydda på loftet.. derfor lurte jeg på, siden jeg snart får min 450d om noen av objektivene akn fungere?

1. soligor 70mm-160mm.

2. osawa telekonverter.

3. olympus 50mm.

på objektivene der de skal festes er det en rød runding...

er det noen spørsmål som dere treng for og finne ut, bare spør i vei...

legger ut noen bilder BTW.

post-193417-1243713793_thumb.jpg

post-193417-1243713846_thumb.jpg

post-193417-1243713865_thumb.jpg

Edit: dette er tatt av en 2 MP. mobil...

Endret av SevveCVsevve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt som passer på eldre olympus-kameraer går rett på Canon med et veldig enkelt adapter (uten glass)..

Kan fåes på ebay for 100-200. Du bruker manuell fokusering såklart. Jeg er usikker på om lysmåling fungerer, men er ganske sikker på at det ikke blir noe problem. (jeg forutsetter at det ikke er forskjell på 5D og 450D)

Så du setter blender på selve objektivet selv, har kameraet i A-modus og fokuserer manuelt. Da er det som et hvilket som helst annet objektiv. 50mm'eren er skarp..

Edit: Har du mer info om det som står på olympusen, så kan jeg gi mer tips. Den kan være skarpere og bedre enn en hver billig kit-zoom. Jeg bruker 50% av tida mi med objektiver som ikke opprinnelig passer kameraet mitt. Canon er veldig bra på dette, Olympus tar alt som er.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Alt som passer på eldre olympus-kameraer går rett på Canon med et veldig enkelt adapter (uten glass)..

Kan fåes på ebay for 100-200. Du bruker manuell fokusering såklart. Jeg er usikker på om lysmåling fungerer, men er ganske sikker på at det ikke blir noe problem. (jeg forutsetter at det ikke er forskjell på 5D og 450D)

Så du setter blender på selve objektivet selv, har kameraet i A-modus og fokuserer manuelt. Da er det som et hvilket som helst annet objektiv. 50mm'eren er skarp..

Edit: Konklusjon, ikke hør på folk som sier "linser".. Btw, har du mer info om det som står på olympusen, så kan jeg gi mer tips. Den kan være skarpere og bedre enn en hver billig kit-zoom. Jeg bruker 50% av tida mi med objektiver som ikke opprinnelig passer kameraet mitt. Canon er veldig bra på dette, Olympus tar alt som er.

inni står det "OLYMPUS OM-SYSTEM ZUIKO MC AUTO-S 1:1,8 f=50mm japan

utpå linsen står det "SOLIGOR ø49 1A JAPAN"

håper det hjalp noe:P

Endret av CVFoto
Lenke til kommentar

Helt enig med Nautica. Jeg ser ikke helt poenget med å anbefale nybegynnere å tvære rundt med helmanuell optikk, som vel til og med fordrer nedblendet lysmåling?

Edit: ...men jeg ser poenget med å fortelle om muligheten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Edit: Konklusjon, ikke hør på folk som sier "linser".. Btw, har du mer info om det som står på olympusen, så kan jeg gi mer tips. Den kan være skarpere og bedre enn en hver billig kit-zoom. Jeg bruker 50% av tida mi med objektiver som ikke opprinnelig passer kameraet mitt. Canon er veldig bra på dette, Olympus tar alt som er.

Jeg tipper SOLIGOR ø49 1A er et filter. Kan du ta forsiktig i det og skru det av? Er det to glass foran på objektivet? Et som er helt rett kanskje.

Uansett har du jo allerede objektivet, så det er jo bare å kjøpe et adapter på ebay. Det er snakk om kanskje 100,- eller mindre.

Jeg anbefaler ingenting, men du trenger jo ikke være romforsker for å bruke objektivet i manuell fokus. Det er ingen forskjell fra nye canon 50mm.. Men såklart, du burde jo kjøpe det også for å få autofokus. Det er veldig bra for prisen.

Lenke til kommentar
Jeg tipper SOLIGOR ø49 1A er et filter.

"1A" er typisk en betegnelse man vil finne på et UV-filter, så du er utvilsomt inne på noe, Ingard.

Soligor har levert et 70-160/3.5 zoomobjektiv en gang på 70-tallet, men så vidt jeg vet hadde det 55mm filterstørrelse. Soligors 35-140/3.5 er omtalt som "the worst lens ever made", og etter hva jeg har sett av bildeeksempler, så stemmer det ryktet... "soft" er ikke beskrivende. Men det er klart, denne kan være helt ok.

Lenke til kommentar

"1A" er typisk en betegnelse man vil finne på et UV-filter, så du er utvilsomt inne på noe, Ingard.

Soligor har levert et 70-160/3.5 zoomobjektiv en gang på 70-tallet, men så vidt jeg vet hadde det 55mm filterstørrelse. Soligors 35-140/3.5 er omtalt som "the worst lens ever made", og etter hva jeg har sett av bildeeksempler, så stemmer det ryktet... "soft" er ikke beskrivende. Men det er klart, denne kan være helt ok.

Ja, og mye opptikk som kan zoome er langt bedre i dag. Finnes noen unntak, men de er som oftest sykt dyre selv i dag.

Har sett noen bilder tatt med soligor, og det er nesten komisk. Men de har jo karakter :D

Lenke til kommentar

Ja, og mye opptikk som kan zoome er langt bedre i dag. Finnes noen unntak, men de er som oftest sykt dyre selv i dag.

Har sett noen bilder tatt med soligor, og det er nesten komisk. Men de har jo karakter :D

an du legge ut bilder?

Lenke til kommentar

Jeg tipper SOLIGOR ø49 1A er et filter. Kan du ta forsiktig i det og skru det av? Er det to glass foran på objektivet? Et som er helt rett kanskje.

Uansett har du jo allerede objektivet, så det er jo bare å kjøpe et adapter på ebay. Det er snakk om kanskje 100,- eller mindre.

Jeg anbefaler ingenting, men du trenger jo ikke være romforsker for å bruke objektivet i manuell fokus. Det er ingen forskjell fra nye canon 50mm.. Men såklart, du burde jo kjøpe det også for å få autofokus. Det er veldig bra for prisen.

du hadde rett. det var et filter...

post-193417-1243779057_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...