thomastheman Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Jeg og kjæresten min har nettopp bestilt billetter til New York og da jeg fikk tilsendt mailen med billettene, så jeg at jeg ikke hadde brukt våre fulle navn som det står i passet. Jeg tok ikke med mitt mellomnavn og jeg tok ikke med hennes mellomnavn og det andre etternavnet hennes siden vi normalt ikke bruker disse. Jeg vet at det står dette på hjemmesiden til Lufthansa, men vi var så gira da vi fant billige billetter at vi tok oss for liten tid til å sjekke gjennom alt. Under betingelsene på den type billett jeg kjøpte, sto det at billettene var non-refundable og det var ikke mulig å endre navn. Jeg har snakket med Lufthansa og de sa at det ikke kunne gjøre noe. Jeg måtte avbestille billettene for så og kjøpe nye billetter til dagens pris. Vi ville få tilbake skattene og avgiftene fra billetten, noe som tilsvarer 2000kr av 3000kr, og siden dagens priser er 4500kr, vil total utgift per billett være 5500kr noe som er nesten dobbelt så mye som det kunne vært hadde jeg ikke gjort den teite lille feilen. Jeg sendte også mail til den amerikanske ambassaden i Oslo for å høre hvor strenge de er på navnene, men regner ikke med at jeg får et positivt svar tilbake. Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme som meg og gjerne dele noen erfaringer? Jeg er skikkelig fortvilet nå og det ser ut som at drømmen om New York blir knust. Endret 31. mai 2009 av thomastheman Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Manglende mellomnavn skal ikke være noe problem. Sålenge fornavn og etternavn er skrevet riktig burde dette gå helt fint. Usikker hvordan det er når ene etternavnet mangler, men antar at det blir samme som med mellomnavn strengt tatt. Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 De i Lufthansa sa at mellomnavnet ikke skulle være et problem ja, men så er det det med hennes etternavn. De sa at de kunne legge ved noe, slik at tollen i USA fikk informasjon om at hun hadde to etternavn, men det var ingen garanti for at det skulle gå. Underskriften min i passet er hvertfall kun fornavnet og etternavnet mitt, og jeg tror underskriften hennes også er kun det. Men det har sikkert ikke noe å si.. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Det er veldig viktig med fullt navn, med tanke på både innreise (pass) og i hensyn til passasjerlistene til flyselskapene. De kan trenge ditt navn ved at det f.eks skulle skje en ulykke. Så mitt råd er å alltid bruke ditt fulle navn, uansett om du bruker det til daglig eller ikke. Endret 30. mai 2009 av Glenn Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Har man ikke per definisjon kun ett fornavn og ett etternavn i Norge? Slik at det man tenker på som andre etternavn egentlig er mellomnavn. Så hvis mellomnavn ikke er noe problem så burde vel ikke noe her være noe problem. Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Det som er, er at hun har to etternavn skrevet i passet. Vi har kun skrevet det første etternavnet hennes i bookingen. Det er det navnet hun normalt bruker også, og underskriften hennes i passet er kun fornavnet og det første etternavnet slik det står i bookingen. Det er så drit at noe sånt skal skape problemer Lenke til kommentar
Stupedama Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hvilken måte er etternavnet skrevet i passet da? Er det: Etternavn: Hansen Fornavn: Kari Andersen eller Etternavn: Hansen Andersen Fornavn: Kari Er det den øverste så bør det greit. Nederste er litt kinkig. Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Det er slik: Fornavn: Kari Malene Etternavn: Hansen Andersen Jeg har bare tatt med Kari Hansen. Underskriften i passet hennes er også bare Kari Hansen siden hun aldri bruker mellomnavnet eller det siste etternavnet. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg har fire navn og bruker bare to. Har aldri opplevd at dette skal være et problem ,og endel passkontroller har jeg gått igjennom. Lenke til kommentar
kerti Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Ta en tlf til ambassaden (hvis ikke du får svar på mailen) og hør Jeg har også to etternavn, men det ene blir egentlig regnet som mellomnavn (dvs at hun i teorien har ett fornavn, to mellomnavn og ett etternavn). Hadde du brukt det siste etternavnet, hadde det ikke vært noe problem ihvertfall.. Men det som egentlig er aller viktigst er at navnet stemmer helt 100% når dere skal registrere dere på ESTA- søknaden. Har du skrevet feil navn der kan dere få problemer tror jeg. Lykke til!! Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Ja jeg tenkte liksom at hvis bildet på passet viser den personen vi er, og at navnene stemmer overens med EFTA søknaden så burde det jo ikke være noe problem? Håper å få svar i løpet av denne uken. Har sendt mail til veldig mange nå hehe.. Vi har også reist tidligere til Spania, Paris, London (Ryanair faktisk) og det har aldri vært noe problem med oss heller, men tenkte siden dette er USA, og de er så voldsomt nøye på alt, så vil jeg bare være 100% sikker på hva som kommer til å skje når vi lander i New York, hvis vi i det hele tatt kommer på flyet. Hvis det skulle være et problem for amerikanerne, hva er det de er redde for? At vi har stjålet to andre personers billett som tilfeldigvis heter det samme som oss bare med to mellomnavn og et etternavn mindre? Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg måtte bare ringe Lufthansa igjen og forhåpentligvis treffe en annen kundebehandler og det gjorde jeg. Hun sa at hun kunne ikke endre navnene i billetten, men det hun kunne gjøre var å legge ved et vedlegg der det sto våre korrekte navn som det står i passet og dermed skulle det være ingen problem når vi reiser! Føler meg 10kg lettere nå Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Kan ikkje sjå at dette skal være eit stort problem. Og så lenge det ikkje er bindestrek mellom etternamnene hennes så er det fyrste etternamnet per definisjon eit mellomnamn. Med mindre det står at det skal være fullt namn så er det heilt normalt å ikkje bruke sitt fulle namn. Amerikanerane har vanligvis eit mellomnamn som dei kun bruker i offisielle samenhengar. Dette med at det ikkje er mogleg å bytte namn har med at du ikkje kan overlate/selge billetten til nokon andre. Skal ikkje ha nokon betydning for innreise tillatelsen då dette går på kva som står i passet. Lenke til kommentar
thomastheman Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Ja så lenge ESTA og passet stemmer overens så burde det gå greit Men hun har to etternavn, hun er utenlandsk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Strengt tatt er ikke dette noe stort problem, fordi navnet som ligger i ESTA og API-en som sendes amerikanske myndigheter er uavhengig av bookingnavnet. Mellomnavn er dermed aldri noe problem. Derimot er noen flyselskaper strengere enn andre på at navnet skal være riktig, men så lenge du har ett av etternavnene med så bør det jo naturligvis være greit. Derimot vil jeg anbefale å ta begge etternavn med for fremtiden - eventuelt søke folkeregistreret om å fjerne det ene navnet, dersom det aldri brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå