Gå til innhold

Junifest 2009 - Grizzmo - Landskap og natur.


Anbefalte innlegg

Bruker: Grizzmo

Utfordring: Å komme seg mest mulig ut i naturen i løpet juni.

Deltakernivå: Kandidat.

Utstyr: Canon 400D, 70-200L f/2.8, 60mm f/2.8 macro, 18-55 f/3.5-5.6 IS. Stativ fra medio juni. Telt? :)

Tilleggsutfordringer: Landskap og macro blir nok hovedingrediensene. Andre naturfoto avhengig av hva jeg klarer å ta bilder av.

 

Bør vel legge til at det kommer blir lite posting av bilder i første halvdel av junifesten. Sansynligvis blir det samlet opp til én storoppdatering 17.juni. Foreløpig plan:

 

03. Juni: Reiser til Kirkenes.

09. Juni: Reiser fra Kirkenes til Harstad/Bjarkøy.

16. Juni: Reiser fra Bjarkøy til Narvik, med et mellomstop i Oslo :roll:

Etter dette vil jeg få tid og anledning til å redigere bildene fra de første 2 ukene. Så blir jeg hjemme resten av juni og kan poste daglig.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Juni.

En blåsete dag

Det startet som en veldig lovende turdag med delvis blå himmel og sol, men jo lengre opp jeg kom i fjellet jo gråere ble det. Innen jeg nådde Linken (radiomast, ca. 1000 moh, for de som ikke er lokalkjent i Narvik) var det vind og tåke ispedd ett og annet kast med snø.

 

Rett under Linken traff jeg på et par spilleglade ryper som var relativt fotogene men vær og utstyr satte sine begrensninger (se spoiler). Vel oppe prøvde jeg å vente været av, men etter en god halvtime i fjellduken slo jeg retrett nedover. På turen ned lettnet det en del, og sola brøt gjennom lengre ut i ofotfjorden(foto). Det var ikke helt de bildene jeg hadde planlagt å ta men man fikk da litt lønn for strevet. Turen i seg selv var i alle fall meget forfriskende. :)

 

post-103109-1243880543_thumb.jpg

Narvik, utsikt fra øvre fjellheis ut ofotfjorden.

 

 

 

post-103109-1243881370_thumb.jpgpost-103109-1243880551_thumb.jpg

T.v. Nedskalert fra full størrelse. t.h. 100% crop. Tatt fra 10-15m avstand på 200mm. Noen som vil sponse meg med en 400mm? :p

 

 

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Jeg kjenner nasjonalfølelsen boble... Vakkert, synes jeg, selv (spesielt?) for en østlending med nordnorske aner.

 

PS! Var det bare jeg som fikk litt andre assosiasjoner på uttrykket "spillegale ryper" enn det som åpenbarte seg i spoilerteksten? Må være søringen i meg... ;)

Lenke til kommentar

2.juni

Håp i sikte?

Ser ut som det blir mye bilder i 11:5 format hvis skyene holder seg såpass lavt som de har gjort de siste dagene. Mye regn nå i formiddag, men jeg fikk knipset dette i en liten oppholdsperiode. Håpet ble faktisk innfridd og sola har akkurat tittet frem litt i skrivende stund.

 

Dette blir nok siste oppdateringen på en stund, men jeg skal prøve å holde et øye med resten av dere. :cool:

 

post-103109-1243958210_thumb.jpg

Narvik, fra Millerjordnes inn Beisfjorden.

Lenke til kommentar

Da fikk man seg en snartur hjemmom og anledning til å plukke ut et par bilder. :)

 

3. juni

"Gåsunge"

Makro fra kveldstur første dagen i Bjørnevatn (litt sør for kirkenes).

post-103109-1244581249_thumb.jpg

 

4. juni

"Klar til bruk"

Nå er vel det heller fortøyning enn bruk dette da, men ble i alle fall en litt mer kreativ forgrunn. Tatt når vi dro ut på (konge)krabbefiske. :)

post-103109-1244581263_thumb.jpg

 

6. juni

"Forloren fugl"

Tatt fra et fugleobservasjonstårn i pasvikdalen. Fuglene lot seg høre men ikke avbildes. :hrm:

post-103109-1244581280_thumb.jpg

 

7. juni

Alle piraters venn.

Skjørbuksurt. Rik på c-vitaminer og en velbrukt medisinplante i tidligere tider.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/coch_off.htm

post-103109-1244581299_thumb.jpg

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Ble ikke så mange denne gangen da mesteparten av bildene ble tatt disse to dagene. Satser på litt jevnere levering resten av juni.

 

13. juni

Senja sett fra Barkøy.

Litt klisjé kansje, men har i alle fall utelatt sola fra selve bildet. :)

post-103109-1245235931_thumb.jpg

 

14. juni

Tur i fjæra

Man finner alltids noe å plukke med seg hjem.

post-103109-1245235946_thumb.jpg

Lenke til kommentar

20. juni

Værskifte

post-103109-1245539300_thumb.jpg

Godværsbilder blir noe kjedelige i lengden, så tar et der fjelltåken siger inn. Tatt under Rombakstøtta i Narvik, ca. 1000moh. Litt bedragersk, kansje. Jeg har sol fra høyre og tåka holdt seg der, så turen ned ble mer koselig enn bildet kan gi inntrykk av. Noe lengre opp følte jeg imidlertid ikke for å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...