Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddiskstasjon ved formatering

Anbefalte innlegg

Muligens talentløs emnetittel, men det får gå.

Sitter å styrer med laptopen til bruttern, og skal formatere/gjenopprette med en recovery-cd.

Men når jeg skal formatere, kommer denne meldingen:

"Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen.

Kontroller at harddiskene er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Du må kanskje kjøre et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren. Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte"

Har så og si ingen erfaring med å knote i BIOS osv, men var inne og kikka på Boot Device Priority osv, der står Removable Dev. som 1st Boot Device, deretter CD/DVD, Hard Drive og Network Boot. Prøvde å sette Hard Drive som 1st Boot Device, men funka ikke da heller. Vil tro jeg er helt på villspor, så håper noen som kan mye mere enn meg kan komme med en løsning på problemet.

På forhånd takk! :)

Endret av Shocklez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har letet litt og sett i brukermanualer for denne modellen.

Sies at den "kan" bli levert med original windows xp home recovery CD fra FSC . Er det denne du prøver å bruke ? Eller er det uorginal (dvs ikke til denne M1451G modellen) ? Eller er det selvbrent CD/DVD fra FSC's brenne applikasjon ?

Hva er forresten forhistorien her ?

Hvorfor skal den formatteres , hvilket OS har den hatt inne tidligere , hva er gjort slik at den nå må reinstalleres etc.

Forøvrig har modellen Intel express I915M brikkesett med intel ICH6M SATA kontroller og denne vil kreve at operativsystemet (XP) installeres med intel matrix storage driver (AHCI) . Ellers vil du få melding om "no disk found" .

For Windows Vista er det null problemer iom at AHCI generisk driver er inkludert i operativsystemet.

Les mere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI

When attempting to install Windows XP or a previous version on an AHCI-enabled system, setup will fail with the error message "setup could not detect hard disk drive..." since no drivers will be found for accessing the SATA controller/s. This problem can be corrected by either using a floppy disk or by slipstreaming the appropriate drivers into the Windows XP installation CD, or by turning on IDE emulation in the BIOS settings if it's available (usually labeled IDE mode, ATA mode, or COMPATIBILITY mode [versus AHCI mode and RAID mode]).

Derfor jeg spurte om du har støtte i maskinens bios til å sette sata i ide/compability modus.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

CD-en ble levert sammen med pc-en.

Den skal formateres fordi den over lang tid har gått som smørt med sirup, og diverse andre feil i nyere tid, som blåskjermer osv.

Ved boot uten CD, står dette på skjermen: (med en underlig lyd som gjentas hele tida)

Intel UNDI, PXE-2.0 (build 082)

Copyright © 1997-2000 Intel Corporation

For Realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.13 (020326)

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting PXE ROM.

Reboot and select proper boot device

or insert boot media in selected boot device and press a key.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...