Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Hei! Jeg her en Peugeot 406 med gammel frostvæske. Jeg trodde det var lett å bytte frostvæske, så jeg tappet ut den brune væsken nederst på radiatoren og fyllte på med vann i det hullet der man vanligvis fyller på frostvæske, inntil det som kom ut ikke var brunt lengre. Nå trodde jeg at det bare var å sette i pluggen der det brune kom ut, og fylle på med ny frostvæske, blandet 50/50 med vann. Så fant jeg endelig den fordømte Haynes-manualen, og den sier at jeg må åpne en masse skruer og fylle på langsomt. Så må jeg skru i skruene etterhvert som frostvæske kommer ut uten bobler fra hullene. Et annet sted på internett står det at de aller fleste moderne biler er selvutluftende. Har jeg laget et lass med trøbbel for meg selv nå, eller er det bare å stikke ned på Esso og kjøpe en flaske og tømme oppi? Haynes-boka sa også noe om at siden det kan være slanger som er høyere oppe enn påfyllingstanken, så må jeg kutte av bunnen på en eldre frostvæskeflaske og bruke som en slags trakt, eller noe for å få lufta ut av systemet. Jeg ante ikke at dette skulle være hjernekirurgi? Er det Haynes som overdramatiserer? Kan jeg bare fylle på og ta meg en tur i kveld? Jeg fikk ca. 1,5 liter brunt vann ut av den. Jeg vet det var for lite frostvæske i den i det siste, og motoren kom gjerne opp i 110 grader ved vanlig kjøring. Er det tull å fylle på mer væske? Er det ny motor jeg trenger? Håper ikke f.eks. en pumpe er gått i stykker. Vil alt virke med ny væske? Hvor mye må jeg kjøpe? Hvilken type skal jeg kjøpe, når jeg ikke aner noe om den gamle? Endret 30. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Nå skal jeg ikke si alt for sikkert, men det hørtes utrolig tungvint ut. Jeg for min del hadde bare helt på kjøleveske til max i beholdern, kjørt en tur og etterfylt og kontrollert. Lufta forsvinner stort sett ut av seg selv når det blir trykk på systemet. Men, det er jo en Peugeot, hvem veit hva de franskmenna har finni på Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg mistenkte at Haynes overdramatiserte. Jeg tømte frostvæsken tilbake + litt vann, så nå kan jeg bruke kjerra fram til jeg får den på verksted. Jeg tør ikke kjøre rundt med en frostvæske jeg har erstattet selv. Typisk at bilen alltid får problemer i ferier... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Tøm ut alt vann, og hell på 2 liter frostveske konsentrat, så fyller du opp med vann, og kjører bilen varm. Hva skjer da? blir den for varm? eller er det bra? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Jeg valgte å drikke framfor å kjøre i kveld. Det jeg gjorde var at jeg tømte alt tilbake igjen fordi bensinstasjonen var stengt og jeg fikk ikke kjøpt ny. Vet ikke hvilken farge jeg skal fylle den med heller. Deretter toppet jeg den med vann fra springen. ANTAR at den nå er kjørbar, men jeg skal ikke kjøre den lengre enn til verkstedet. Den er overdue på service, og trenger både olje og bremsevæske. Før operasjonen kunne motoren ifølge dashbordet oppnå 110 grader, og radiatoren var fortsatt kald. Nå blirt i hvert fall radiatoren også varm, noe jeg tolker som et godt tegn. Endret 30. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Virion Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Hei. På denne bilen er det lufteskrue på radiator, termostat hus og en bak motoren som går inn til toppen. Dog, når jeg byttet på min forrige gang gadd jeg ikke åpne opp den som sitter bak motoren siden det er så kronglete. Det gikk bra. Fremgangsmåten er enkel egentlig. 1. Åpne dreneringsventilen i bunn av radiatoren. Åpne lufteskrue på radiator litt, ikke ta de helt ut bare skru de slik at de sitter løst. (sitter på toppen er lagd av bronsje eller plast), åpne lufteskrue på termostat huset (en rund dings som sitter nære toppen). 2. Når alt vannet er rent ut skrur du igjen dreneringspluggen i bunn av radiator. 3. Bland frostvæske 50/50 med konsentrat type blå i en bøtte el. lignende. 4. Lag en trakt av gammel Cola flaske eller en frostvæske flaske ved å skjære av toppen. Problemet er at lufte skruene ikke er høyeste punkt i systemet og noe luft kan ligge igjen, ved å øke vannmengden blir de høyeste punkt . Dytt tuten på flasken ned i påfyllingshullet i radiatoren. 5. Hell på væske til det ikke er plass til mer. Det vil boble litt. Topp opp flasken til neste steg. 6. Start opp bilen (med lufteskruene åpne). Sett på strømforbrukere for at bilen raskere skal komme opp i temperatur. Termostaten på disse bilene skal åpne seg ved 90C hvis din ikke er gåen iom. at motoren blir 110C... Når bilen blir litt over 90C vil det begynne å renne ut av luftepluggene. Inntil motoren er nedkjølt med det sikkrt iskaldt vann som du har helt på. Vent igjen til tempen er oppe i 90C og luft videre. Tilslutt vil tempen være lik i motor og radiator, da vil luftingen gå raskt. 7. La bilen gå og latt det renne en god del væske ut av luftehullene slik at alt av luft er ute. Sørg for at flasken hele tiden er toppet. Ikke vær redd for å søle . 8. Skru igjen lufte skruene. 9. Stopp motoren og ta av flasken med væsken i. Sett på radiatorlokket. 10. Ta en kjøretur og vær obs på temp. Ved 90C skal den åpne seg og temperaturen skal falle. Endret 31. mai 2009 av Virion Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Er det tvingende nødvendig å åpne disse lufteskruene? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Som jeg sa før, så tror jeg at jeg haddefylt på, kjørt en tur og så etterfylt. Selvsagt er det viktig at det ikke blir mye luft i systemet, da det kjøler dårlig. Prøv å se om det hjelper. Er ikke værre enn at du må åpne de etterkant og fylle på mer... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Vil ikke all luft samle seg på ett sted etter en stund, og boble opp, så jeg kan fylle på mer? Jeg gjorde det på aller enkleste måte, tømte tilbake det rustbrune vannet pluss litt vann, til nivået var riktig, og startet motoren. Temperaturen gikk ikke mye over 80, og dermed så virker den akkurat som den skal. Betyr ikke det at all lufta ER ute? Kan det være hot-spots i motoren der termometeret ikke måler pga luftbobler? Kommer uansett til å sette kjerra på verksted. Men jeg hadde en fin tur på 3 mil i dag, motoren gikk som et sveiserur med 110 hestekrefter. Gikk aldri mye over 80. Endret 31. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Virion Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Du må helle ut det rustbrune vannet ditt før det gjør mer skade enn det allerede har. JA lufting er nødvendig. Det er jo bare å skru med fingrene noen omdreininger på lufteskruene, ikke noe rakett forskning. Verkstedet tar sikkert 2000 for jobben + kjemi og nye lufteskruer og alt mulig dritt dem kan prakke på deg. Dette er du ikke tjent med når jobben tar maks en time for en nybegynner! Og nei all luft samler seg ikke på ett sted, det sirkulerer rundt og lager skumbad i vannpumpa de. Endret 31. mai 2009 av Virion Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg har ikke tid pga. krevende studier. Jeg får verkstedet til å ta service på den. Jeg har mer penger enn tid for å si det sånn. Dessuten er det andre ting som må gjøres som jeg ikke kan klare selv. Og jeg skal kjøre langtur på fredagen, da må dette virke 100%. Endret 31. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå